news חדשות מחשב כתבה עיתון עיתונים
news חדשות מחשב כתבה עיתון עיתוניםiStock

בלעדיות היא אחת ממילות המפתח כשעוסקים בתקשורת. בלעדיות בנויה מהבטחה של מעביר הידיעה שהיא ניתנת באופן אקסלוסיבי אך ורק לכתב מסויים או לאמצעי תקשורת מסויים.

הפרה של ההבטחה משמעותה משבר אמון בין מעביר הידיעה לבין הכתב. ברק רום, בעבר עיתונאי והיום איש יחסי ציבור, מכיר היטב את מושג הבלעדיות ומסביר כאן מתי ואיך לעשות בו שימוש. בלעדיות היא כלי עבודה חשוב בעולמו של היחצ"ן וגם בזה של העיתונאי.

"יצירת יחסי אמון עם נציגי התקשורת היא קריטית", אומר ברק רום, היום הבעלים של משרד "ברק רום – יחסי ציבור", "היא חשובה במיוחד מצדכם, בדרך להתמתג כמומחים בתחומכם בעיני נציגי התקשורת ומכאן גם בעיני הקהל שלכם. כאשר אתם כותבים מאמר מהידע הנצבר שלכם, נסו תמיד ליצור חיבור בינו לבין אירועים אקטואליים שקורים כרגע. קיראו עיתונים, האזינו לחדשות ומצאו את הזווית המיוחדת שלכם אל מול ההתרחשויות האקטואליות במדינה".

לא צריך להתרגש מכל דבר שכתוב בעיתון
לא צריך להתרגש מכל דבר שכתוב בעיתוןאיור: עדי דוד

"השלב הבא", אומר ברק רום, "יהיה לאתר את הכתב המתאים על מנת להעביר לו את החומר שכתבתם. בסוף כל כתבה שאתם קוראים, חותם הכתב את שמו ולרוב מופיעה שם גם כתובת המייל שלו. זה הזמן לפנות אליו במייל ולהציע לו את ההסתכלות האישית והמקורית שלכם.

עליה להיות כתובה היטב, קצרה ומחוברת לאקטואליה או לרעיון מפתה שלכם, בעזרתו יוכל אותו עיתונאי להכין כתבה בעזרת החומר שתגישו לו. זה גם המקום לבקש ממנו את מספר הנייד שלו. שאלו בנימוס מתי כדאי להיות איתו בקשר ונסו להגיע איתו לסגירת עסקה על כתבה בעיתון שלו, באתר האינטרנט, ברדיו או בערוץ הטלוויזיה בהם הוא עובד".

הטיפ של ברק רום: לעולם אל תעקפו את הכתב

"החל מהשלב הזה", אומר ברק רום, "אתם מחכים בסבלנות לתשובתו. לעולם אל תעקפו את הכתב בכך שתפנו ישירות לעורך שמעליו. המחיר יהיה סכסוך חריף עם הכתב. עיתונאים הם עם עמוס אגו, שמשתכר מעט וכמעט תמיד כותב על מצליחנים. לכן, היזהרו בכבודם. אם תנהגו בהם בכבוד הם יכולים להפוך לחברים שלכם. אל תזלזלו בהם ואל תעקפו אותם – לא בעורך מאותו עיתון, לא בכתב אחר מאותו עיתון ובוודאי שלא מעיתון אחר. כאן נכנסת לתמונה מילת המפתח – בלעדיות. מטרתכם היא להגיע עם הכתב להסדר הגיוני של זמן, ולפיכך תנו לו בלעדיות על החומר, בתנאי שהוא יסכם אתכם - במייל או בנייד – מתי הוא מתכוון לעסוק בחומר ובאיזה היקף".

"כן או לא", אומר ברק רום, "אין אופציה שלישית"

"הגענו לשלב סגירת העסקה מול הכתב",מסכם ברק רום, "ובכן, סגירת עסקה מול התקשורת היא פשוטה מאוד. היא כוללת תשובה של כן או לא. אין אופציה שלישית. אם הכתב אהב את החומר וקיבל עליו בלעדיות, הוא מחוייב להגיד לכם מתי בדעתו לפרסם את הכתבה שהצעתם. האם בכוונתו לראיין אתכם? אולי הוא מציע שהוא יכתוב בהתאם למה ששלחתם אליו? האם תופיע שם תמונה או לא? באיזה היקף הוא מתכוון להתייחס אל החומר? בכל מקרה, בשלב זה תנו לו כמה ימים כדי לגבש לעצמו תכנית. לאחר יומיים או שלושה אתם כבר זכאים לתשובה סופית.

במידה והוא הסכים - החומר שלו באופן בלעדי. שתו כוסית יין על ההצלחה ורוצו לכתוב את הכתבה הבאה. אמר לכם לא? יש עוד מאות כתבים בעיתונים ובאתרי האינטרנט הבכירים בישראל. מהרו לנהל דיאלוג עם הכתב הבא. כך גם תרחיבו את מעגל הקשרים שלכם וגם יותר כתבים ישמעו אודותיכם ויידעו במה אתם עוסקים. בפעם הבאה כשהם יבקשו לכתוב על התחום הזה, הם ייזכרו בכם וייתכן שיפנו אליכם על מנת לראיין אתכם".

יש לכם שאלות? תשאלו את ברק רום בפייסבוק!