צפו: חוק ההמלצות אושר לקריאה ראשונה

ועדת הפנים בראשות ח"כ דודי אמסלם אישרה לקריאה ראשונה את "חוק ההמלצות" ברוב של 9 בעד ו-4 נגד.

נוסח החוק שנדון בוועדה בשבוע שעבר עבר שינוי בסעיף המתייחס לפרסום המלצות או מסירתן לאדם שאינו מוסמך. במקום "יורה היועץ המשפטי לממשלה על פתיחת חקירה", היועץ המשפטי יפרסם הנחיות בנושא תוך 90 יום מיום תחילת החוק.

ההצבעה על החוק בוועדה התעכבה במשך מספר שעות. מאוחר יותר היום תעלה ההצעה לקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

על פי פשרה שהושגה בין סיעות הקואליציה בעניין חוק ההמלצות, ייאסר פרסום המלצה בכל התיקים כולל בתיקי ראש הממשלה. בתיקים עם פרקליט מלווה היועץ המשפטי לממשלה יוכל לפנות ולבקש המלצה כדי לגבש חוות דעת אך היא לא תפורסם. בנוסף, נדחתה דרישת מפלגת "כולנו" שהחוק לא יחול על חקירות קיימות.

יו"ר הוועדה ויוזם החוק אמר ח"כ דודי אמסלם אמר בדיון "תכלית החוק היא למנוע פרסום של המלצות שליליות, שאחר כך יתברר שלא היו מוצדקות והתיקים נסגרו. סברתי שתיקים שיש בהם פרקליט מלווה, אין בהם טעם בהמלצה ובוודאי שאין סיבה להדליף אותה".

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) שתקף את החוק ואף הוצא מהדיון אמר כי "כל מהותו של חוק ההמלצות הוא הגנה על ראש הממשלה ושיבוש החקירות נגדו. החוק הזה נתפר בדיוק למידותיו. כל השאר זה שקרים שאתם מנסים למכור לציבור. העובדה שאנחנו מנהלים את הדיון הזה היא בושה מהדהדת מעל משכן הכנסת. קיבלנו היום עוד הוכחה לכך שיש לנו עסק עם הממשלה המשחיתה ביותה בתולדות מדינת ישראל".

יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן אמר כי "ועדת הפנים אימצה את דרישתנו למנוע שהחוק יחול רטרואקטיבית באופן מלא. ליועץ המשפטי תהיה אפשרות לקבל המלצת משטרה בכל מצב, כפי שדרשנו".

"דאגנו להפריד בין ביצוע החקירה והגשת ההמלצות לבין הפרסום ובכך להבטיח את ההליך התקין מבחינת המשטרה והפרקליטות. הוכחנו שוב שמפלגת כולנו עומדת לצד שלטון החוק, ושלא נאפשר חקיקה שתפגע בשוויון בפני החוק. השותפות הקואליציוניות אימצו את העקרונות שחשובים לנו ושמעוגנים בהסכם הקואליציוני", הוסיף.

ועדת השרים לחקיקה הגיעה אתמול להסכמה בנוגע לנוסח מחודש של החוק. ההסכמה הושגה לאחר שיוזם החוק חבר הכנסת אמסלם הסכים לוותר על הסעיף שיכריח את היועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה במקרים שבהם יודלף סיכום חקירה משטרתית.