"חוק יסוד חקיקה קריטי והוא יקודם"חזקי ברוך

יושבת ראש סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי מתייחסת למשבר הקואליציוני האחרון סביב סוגיית השבת וטוענת שהיה צורך דחוף לאזן בין הצורך לשדרג מסילות לבין כבודה של השבת.

"לדעתי כל הסיעות החברות בקואליציה רוצות לשמור עליה יציבה. ראיתי את ההתגייסות של כל ראשי המפלגות כדי להביא לפתרון של שאלת השבת במרחב הציבורי. ברור לחלוטין שיש כאן עמדה מאוד ברורה. צריך היה לאזן מחדש בין הצורך שרכבת ישראל תעשה את מה שהיא צריכה, לבין איזו תחושה שניטעה בציבור שעל יום השבת ששייך לכולנו, לא רק לדתיים, שמה רכבת ישראל את כל המטרות שלה", אומרת מועלם רפאלי בראיון לערוץ 7.

בנוגע לחוק ההמלצות היא מביעה שביעות רצון מהנוסח שאושר בכנסת בקריאה ראשונה. "לפני חודש כשהביאו את החוק הצרפתי להצבעה - היה ברור שלא נתמוך בו ואף גייסנו איתנו את סיעת כולנו. בנוגע לחוק ההמלצות אמרנו מראש למה אנחנו נסכים ולמה לא נסכים וזה הנוסח שהובא להצבעה".

"בסופו של דבר חלק משמעותי מהתהליך עצמו עובר להחלטה של היועץ המשפטי לממשלה. אנחנו סומכים עליו, מאמינים בו, וחושבים שהוא ידע לאזן באופן נכון את החוק הזה", אומרת מועלם רפאלי.

יו"ר סיעת הבית היהודי אינה מתרגשת מהאמירות של השר משה כחלון לפיהן לא יאפשר לחוקק את פסקת ההתגברות. "מבחינתנו חוק יסוד: החקיקה, שהוא השלב הבא של הסדרת היחסים בין הכנסת והממשלה למערכת המשפט, הוא קריטי. החוק הזה יגיד דבר מאוד ברור - הממשלה תמשול, הכנסת תחוקק והשופטים ישפטו. אם לשופטים יש ביקורת על תהליכי חקיקה - זה דבר לגיטימי. אם שופטים מתחילים לשים את עצמם ולשאול שאלות על מהות של חוקים, זה לא בשדה שלהם".

השר כחלון דיבר על כך באופן מפורש. הוא לא התכוון לכך?

"אני מציעה לקחת את זה בקונטקסט שכל אחת ממפלגות הקואליציה מביאה את החקיקה שחשובה לה ואנחנו מקדמים ביחד תהליכים שהם גם לטובת החברה הישראלית, וגם מאפשרים להגיע להסכמות. חוק יסוד: החקיקה יתקדם - מקובל עלי שיהיו להם הערות והוא יצטרך להיות מקודם מתוך הסכמה של כל סיעות הקואליציה. לנפנף עכשיו שהם שומרי הסף יותר מאחרים? בואו נרגע".