עיצוב חדר שינה לילדים
עיצוב חדר שינה לילדיםIstock

בשביל לעצב חדרי שינה לבני נוער נצטרך לבחור בקפידה את המיטה והרהיטים. בנוסף, כדאי שנדע באיזה גוונים לצבוע את הקיר ונחלק את החדר לאזורים שונים. הנה המדריך המלא

בני נוער במגזר הדתי רואים בהרבה דברים את הדרך שלהם לבטא את עצמם ואת האישיות הייחודית שלהם. בתוך כך, חדר השינה הוא בין הכלים העיקריים שעומדים לרשותם. זה המקום שבו הילדים שלנו מבלים זמן איכות לבד ועם חברים, תולים פוסטרים של מודלים לחיקוי והשראה ושמים את הדברים שחשובים להם. כתוצאה מזה יש חשיבות גדולה לעיצוב של חדר השינה ועליו להתאים לצרכים המשתנים שלהם לאורך גיל ההתבגרות ואחריו.

עוד לפני הפן העיצובי, הורים מתלבטים לגבי מידת המעורבות הנדרשת של הילד בעיצוב חדר השינה. בצד אחד של הסקאלה יש את ההורים שמערבים את הילד בכל פרט קטן, לוקחים אותו לאולם התצוגה ומספרים לו גם על שיקולי התקציב. מנגד, הורים אחרים קובעים עבור הילד את סגנון העיצוב ולכל היותר מאפשרים לו להביע את דעתו לגבי צבע הקירות. כמובן שאי אפשר להכריע בסוגיה בצורה חד משמעית, אך בהחלט רצוי להשקיע בה מחשבה עוד לפני שמתחילים בעיצוב.

גוון ומיטה: האלמנטים החשובים בחדרי נוער

ההסכמה הרווחת היא שקיימים שני מאפיינים מרכזיים וחשובים בעיצוב חדר שינה לבני נוער – גוון הקירות והמיטה. הילד מתחיל לפתח אישיות ורצונות מגיל 8, אז הוא גם נתפס כמתבגר וזקוק למקום שיעניק לו תחושת ביטחון והגנה. אחת הדרכים להשיג את התחושה הזו היא לצבוע את הקירות של החדר בגוונים בהירים כמו צהוב ותכלת, להתייעץ עם הילד לגבי צבעים שהוא מעדיף ולערב אותו בתהליך קבלת ההחלטות. על בסיס הגוון המועדף אפשר לבחור את המיטה ולהתחיל בריהוט.

מיטה היא אלמנט חשוב בחדר שינה של בני נוער. המיטה היא לא רק הרהיט הכי גדול ודומיננטי בעיצוב של החדר, אלא גם בעלת פונקציונאליות מרכזית. שינה בריאה חיונית עבור בני הנוער והמיטה אמורה להעניק להם תמיכה אורטופדית מלאה. שווה להשקיע במיטה איכותית, לוודא שהיא מתאימה לשלב בחיים שבו הגוף גדל במהירות ולהתייעץ עם אנשי מקצוע לגבי הבדלים בין הדגמים.

מבחינה עיצובית גרידא, מיטות נוער יכולות להעניק לחדר אופי ולהפוך אותו למזמין וכיפי. החלפת המיטה משתלמת יותר משיפוץ כללי של הבית ולעיתים קרובות היא משמשת הורים להפיכת חדרי ילדים לחדרי נוער. בנוסף, אפשר לשדרג את המיטה הקיימת עם כריות מעוצבות ולתת לילד לבחור אותם לבדו.

שמירה על סדר וארגון היא אתגר שמשותף לבני נוער בכל רחבי העולם. הפתרון הוא לשלב את פתרונות האחסון במיטה, בשידה או בשולחן העבודה. ככל שפתרונות האחסון יהיו זמינים ונגישים יותר עבור הילד, כך סביר להניח שהוא יעשה בהם שימוש. אפשר למשל לשים מול המיטה שולחן כתיבה עם מגירות ויחידות אחסון, או למדוד מראש את המידות בפינה של החדר ולבנות פינת מחשב עם נישת אחסון נפרדת.

למה ואיך מחלקים חדרי נוער לאזורים?

עיצוב מקצועי של חדרי שינה לבני נוער מחייב חלוקה לאזורים. החלוקה לאזורים חשובה בכל סוגי החדרים והיא קריטית בחללים קטנים. כמו כן, פסיכולוגים מאמינים שעיצוב החדר, הגוונים והתאורה משפיעים על האנרגיה ועל מצב רוחו הכללי של הנער המתבגר. זו הסיבה בגללה מומלץ לחלק את החדר לאזורים ולאפיין בצורה שונה כל אחד מהם.

ניתן לדוגמא להקצות פינת אירוח שמורכבת מקיר מרכזי בצבע כהה עם שידת ספרים, ארגז עץ לאחסון ומנורה עומדת, ובפינה ממול להשתמש כפינת עבודה על רקע לבן ובהיר. את הקיר אפשר לרתום כלוח מודעות יצירתי ולחסוך במקום בעזרת שעם צבוע, ותמיד כדאי לתלות מדפים לספרי הלימוד והאביזרים הנלווים.

האפקט הוויזואלי של חלוקת חדרי שינה של בני נוער לאזורים שונים מוכיח את עצמו. חוץ מזה, הערך המוסף שלו בא לידי ביטוי בהתאמת החדר לצרכים המשתנים של הילדים. חדרי השינה של בני הנוער הם מהיחידים בבית שבהם מה שרלוונטי היום כבר לא יהיה כזה בעוד 2-5 שנים. העיצוב הנוכחי של החדר חייב להתאים לתקופה ארוכה, לשלב בין אלמנטים של פונקציונאליות ואסתטיקה ולספק לנער מקום מפלט גם אחרי שהוא יתגייס לצבא.