"תוריד את התחתונים או שתעוכב לחקירה"

שלוש תלונות שונות הוגשו לאחרונה לקצין תלונות הציבור של המשטרה במחוז ש"י נגד שוטר אחד בגין עיכוב אלים, עיכובים וחיפושים בלתי חוקיים ברכב וחיפוש על גופם של נערים תוך שהוא מביט מתחת לתחתוניהם.

באירוע הראשון שהתרחש במוצאי שבת לפני כחודש, נסעו גבר ואשתו ההרה מירושלים לכיוון השומרון.

בכיכר אדם, עצר השוטר עליו הוגשה התלונה את הרכב ודרש מהבעל שנהג בו תעודת זהות. תוך כדי כך, החל השוטר לערוך בידוק על גופו של טרמפיסט שישב מאחורה ובאותו רגע החל הנהג לתעד את מעשיו של השוטר בעזרת פלאפון.

בסרטון נראה השוטר דורש לפתוח בעצמו את תא המטען ולאחר שהנהג מסרב - דורש השוטר לערוך חיפוש על גופו. הנהג מבקש לראות את תעודתו של השוטר, אך זה מסרב ואומר לנהג כי הוא מעוכב ושואל אותו אם הוא מסרב לבדיקה.

אלימות השוטר כלפי האזרח

הנהג השיב שהוא מסרב לחיפוש על גופו ובאותו הרגע מודיע השוטר לנהג כי הוא עצור, מסתער עליו בברוטאליות ואוזק אותו על הכביש בצעקות "חתיכת חוצפן" ו"עכשיו תלמד איך לדבר לשוטרים", תוך כדי שאשתו ההרה של הנהג זועקת ובוכה בבהלה.

לאחר מכן החל השוטר לבצע חיפוש ארוך ברכבם של הזוג, תוך שהוא פותח את תיקיהם, ארנקם והציוד שבתא המטען. בסיום החיפוש הכניס השוטר את הנהג לניידת והורה לו על מעצרו בגין "הכשלת שוטר".

כאשר ביקש הנהג כי ישחרר אותו לאור מצבה של אשתו, ענה השוטר בתגובה: "תמחק את הסרטון ואני אשחרר אותך". הנהג סירב לכך, ורק כאשר אשתו נגשה לשוטר וביקשה שישחררו בשל כאבים שהחלה להרגיש, נעתר השוטר ושחרר אותו.

במסמך התלונה, שהוגש על ידי עו"ד מנשה יאדו מארגון "חוננו" נכתב, "בלא התראה מוקדמת מצד השוטר, אמר השוטר למתלונן 'בסדר אתה עצור' והסתער על המתלונן בברוטאליות רבה".

"גם אילו הייתה קיימת עילת חיפוש.. וגם אילו הייתה קיימת עילה להפעיל שימוש בכוח, דבר המוכחש, כי אז הסתערות פיזית על אזרח צריכה להיות מוצא אחרון ולכל הפחות יש להתריע לפני שעושים כן", לשון התלונה.

המתלונן באירוע זה, סיפר על תחושותיו בעקבות המקרה. "מדובר בחוויה קשה ומשפילה, בה שוטר, שאמור להיות נציג החוק, מתנהג בצורה אלימה וברוטאלית. אני לא רוצה לחשוב איך היה יכול להסתיים האירוע מבחינתי. זה היה יכול להיגמר גם בתיק פלילי נגדי. אני מצפה מהמשטרה והגורמים הרלוונטיים לטפל במקרה הזה במלוא החומרה הנדרשת בכדי להציל אזרחים אחרים מהתנהגות אלימה שכזו".

באירוע השני, שאירע באותה הכיכר באותו הערב, עיכב השוטר שלא כדין שני זוגות נוספים תוך שהוא עורך חיפוש ארוך בחפציהם האישיים וציודם. גם באירועים אלה תועד השוטר, כשהוא מסרב למסור למעורבים את שמו ועילת החיפוש ברכבם.

שוטרת שנכחה במקום ערכה חיפוש על גופה של אחת הנשים תוך שהיא ממששת את בטנה ההרה ואף מבקשת להסתכל מתחת לחולצתה של האישה.

באירוע השלישי, שאירע בצומת שילה ותועד גם הוא, הגיע אותו שוטר לטרמפיאדה בה פגש בצעיר ושני נערים, תוך שהוא מסרב להזדהות ועיכב את השלושה לבדיקה. בבדיקה דרש מהם השוטר לערוך חיפוש על גופם ובמהלך הבדיקה על גופו של אחד הנערים מתח את מכנסיו והסתכל מתחת לתחתוניו.

אחר כך הוסיף השוטר כי הוא מעוניין לערוך חיפוש בתחתוניהם של השלושה ואיים עליהם שיעוכבו בתחנה אם יסרבו. השלושה סירבו ולאחר חיפוש נוסף בכליהם ועל גופם שחרר אותם השוטר.

עו"ד מנשה יאדו מארגון 'חוננו' שהגיש את התלונות אמר כי "התנהלות מבישה ומכוערת של שוטר שתועד מסתער בברוטאליות מלאת חמה על אזרח תמים בלי להציג תעודה ובלי להסביר מדוע, פועל באופן סטיגמטי נגד מאריכי פאות ופוגע בשלוש משפחות ובמספר קטינים ומשפיל אזרחים תמימים אותם אמור היה לשרת".

"אלו אירועים שלא היו אמורים לקרות, כשמדובר בשוטר חם מזג ומסוכן שאסור להביא אותו במגע עם אוכלוסייה. יש לקוות כי המשטרה תוקיע את התנהלות השוטר ותנקוט כנגדו מיידית את הסנקציות המתאימות", הוסיף יאדו.

ממשטרת מחוז ש"י נמסר בתגובה: "לאחר בחינת ובדיקת המקרים התקבלה החלטה שהשוטר יועמד לדין משמעתי".