שירותי ממשל זמין - גם לטלפונים כשרים

מחזיקי מכשירי טלפונים 'כשרים' התלוננו על שאינם יכולים לקבל את שירותי הממשלה באמצעות שירות 'ממשל זמין'.

חיים לב , י' בכסלו תשע"ח

ישראל אייכלר
ישראל אייכלר
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מחזיקי מכשירי טלפונים 'כשרים' ללא מסרונים התלוננו בוועדה לפניות הציבור על כך שאינם יכולים לקבל את שירותי הממשלה באמצעות שירות 'ממשל זמין'.

לדבריהם, אין אפשרות לקבל שירותים התלויים בקבלת קוד או סיסמא לטלפון הנייד הכשר על מנת לזהות את הפונה. לטענת הפונים מדובר בגופים רבים שמפלים את מחזיקי הטלפונים הכשרים שאינם תומכי קבלת מסרונים.

בין השירותים אותם לא יכולים לקבל מחזיקי טלפון כשר: תשלום רישיון נהיגה, תשלום אגרות ממשלתיות, שינוי/עדכון כתובת ברשות האוכלוסין וההגירה, הגשת בקשת מידע לפי חוק חופש המידע, הגשת היתרי בניה בהתאם לתיקון 101 לחוק התכנון והבניה, החלפת כתובת ושירותי מנהל האוכלוסין.

במהלך דיון שהתקיים בוועדה לפניות הציבור הבהיר יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר כי "פרויקט 'ממשל זמין' שיפר את חווית השירות שמעניקות רשויות הממשלה לאזרחים, אך מצער מאוד לראות שציבור רחב איננו יכול מלכתחילה ליהנות משירות זה. שכן, לצורך שמירה על פרטיותם המשתמשים יש צורך בזיהוי ובסיסמא ראשוניים שנשלחים לטלפונים הניידים של מבקשי השירות. הלקוח נדרש להקיש סיסמא חד פעמית שנשלחת למשתמש באמצעות מסרון.

"בעלי מכשירים ניידים כשרים, אינם יכולים לקבל את המידע. לפיכך, ציבור גדול של לקוחות מודר ממידע חיוני וחשוב עבורו. לא ניתן לחייב גופים פרטיים להיות זמינים ולשלוח הודעות קוליות לבעלי טלפונים כשרים, ולמרות זאת בנקים וחברות ביטוח רבים כבר נותנים את השירות הזה. אך גופים ממלכתיים וגופים עסקיים, גם אם אינם מחויבים בחוק, רצוי מאוד שיתאימו את השירותים עבור ציבור המתנזר משימוש בטלפונים שנאסרו על גדולי ישראל", אמר אייכלר.

יוגב שמני, נציג משרד ראש הממשלה לענייני סייבר ו'ממשל זמין' אמר בדיון ליו"ר הוועדה כי משיקי הפרויקט החלו לבחון פתרון לבעלי הטלפונים הכשרים. "אנחנו נמצאים בהליך פיתוח, בכוונתנו שברבעון הראשון של 2018 גם בעלי טלפון כשר יוכלו לקבל את הסיסמא באמצעות הודעה קולית. חשוב לנו להנגיש את השירותים לכלל האוכלוסייה ואנחנו מתייחסים לזה בכל הרצינות", הסביר.

לפני מספר שבועות נענה בנק ישראל לפניית יו"ר הוועדה והודיע כי הוא מאשר כבר עתה לבנקים לבצע זיהוי באמצעות הודעה קולית כתחליף למסרונים. בנוסף, עד סוף החורף יחויבו הבנקים לאפשר אופציה זו לבעלי הטלפונים הכשרים. יצוין כי בנק מרכנתיל הוא הראשון שנענה לפניה וכבר הכניס לשימוש סדיר את שירותי המסרונים הקוליים באמצעי זיהוי.