מכיר ומוקיר. ד"ר אברהם נגוסה
מכיר ומוקיר. ד"ר אברהם נגוסהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הצעה לסדר של ח"כ משה גפני, על היעילות והרלוונטיות של הסוכנות היהודית בימינו, הפכה היום (שלישי) בוועדת העלייה והקליטה למפגן ארוך של תמיכה בפעילות הארגון.

יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) הדגיש כי כעולה, הוא "מכיר ומוקיר את פעילות הסוכנות היהודית במפעל האדיר הזה שטרם הסתיים, של קיבוץ גלויות העם היהודי חזרה לארצו".

לדברי מגיש ההצעה משה גפני (יהדות התורה) "המדינה כבר בת שבעים, צריכה לדאוג לכל האזרחים בשווה לפי כללים וחוקים מתוקנים. ברור שהמדינה צריכה לעסוק בקליטת עליה אך בשביל זה יש משרד הקליטה. אם הסוכנות נועדה רק כדי למנוע תקציב מהערבים או מהחרדים – תאמרו זאת במפורש".

ג'וש שוורץ, מזכ"ל הסוכנות השיב, כי בפעילות הסוכנות בכל העולם, "מאות אלפי יהודים מחוברים ליהדותם, נמנעת התבוללות, נבנית זהות יהודית, לומדים ומבקרים בישראל. בעיקר עידוד עליה והעלאת יהודים הוא מפעל שרק גוף לא-ממשלתי יכול ורשאי לעשות".

לדבריו, "פעילותינו נעשית בשיתוף ובתיאום עם משרד הקליטה, ובונים אלפי יחידות דיור ברחבי הארץ, בתי ספר ומתנ"סים. הסוכנות משקיעה בתכניות לנוער בסיכון, כולל לאלפי חרדים, בארץ ובעולם".

לדברי ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד) רק גוף לא-ממשלתי יכול לשכנע אזרחי מדינה אחת - לעקור מביתם ולעבור למדינה אחרת, ולכן עליה היא מאמץ של הסוכנות ולא הממשלה.

ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) ציינה את פעילות הסוכנות לעידוד הקשר בין ישראל ליהודי התפוצות, ח"כ חיים ילין (יש עתיד) הדגיש את דאגת הסוכנות למניעת התבוללות, לימוד עברית והנחלת מורשת יהודית. ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני) הדגיש כי הימנעות החרדים בעקביות מפעילות בסוכנות, מהשתתפות במשלחות ומפגישות ודיאלוגים עם קהילות בחו"ל, כי "הם אינם מוכנים להכיר שהיהדות היא רב-גוונית ולמרות זאת מאוחדת".

ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) טען, "הדיון הזה הוא תוצאה של החיבוק שנתן שרנסקי, בצדק מבחינתו, לזרמים הלא-אורתודוקסים בחו"ל. הסוכנות פעלה להקמת חדר מיון קדמי בדימונה, וקידמה בלימודים נוער מקומי". ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) ציין כי "בלי עם יהודי – אין מדינת ישראל, ולכן קיומו של העם במקומותיו, היא אינטרס של מדינת ישראל".

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) ציין כי רוב העם היהודי עדיין חי בגולה, ולכן למרות הציניות שבדיון, הסוכנות היא חלק מרכזי שבשיבת העם היהודי לארצו. ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ציין "אף מדינה בעולם לא עושה הכל, ומדינה היא גוף לא-פעם לא יעיל, ולכן ההסתייעות בגופים נוספים היא מבורכת".

ח"כ נאווה בוקר (הליכוד) הלינה על עצם קיום דיון "על אחד מעמודי התווך של הציונות כמו הסוכנות והקרן הקיימת, שפועלת נגד האנטישמיות ומסייעת להסברה של ישראל", לפי אלעזר שטרן (יש עתיד) "גפני מייצג חלק קטן שבחלקו אינו ציוני – מול מי שפועל למען הציונות ולמען העם היהודי", ולדברי חיליק בר (המחנה הציוני) "אין תחליף לסוכנות כי המדינה לא יכולה להיכנס לנעליים הגדולות של הסוכנות, עם הניסיון, הקשרים והמימון".