יושבים מול המחשב במשרד במשך זמן רב?

עבודה משרדית מלווה בשורה ארוכה של תופעות פיזיולוגיות לא רצויות. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת בשביל למנוע מעצמכם סיכונים מיותרים

תוכן שיווקי , י"א בכסלו תשע"ח

עבודה ממושכת מול מחשב
עבודה ממושכת מול מחשב
Istock

יושבים מול המחשב במשרד במשך זמן רב? היו מודעים לסיכונים

עבודה משרדית כרוכה בישיבה ממושכת מול מסך המחשב, המקלדת והעכבר ולכן היא מלווה בשורה ארוכה של תופעות פיזיולוגיות לא רצויות. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת בשביל להגביר את המודעות לנושא ולמנוע מעצמכם סיכונים מיותרים

המשרד המודרני שונה מהמסורתי במבנה, בציוד ובעיקר בכלי העבודה שיש בו. רוב עובדי המשרדים משתמשים במחשבים כחלק בלתי נפרד מהפעילות, אך הם אינם מודעים לסכנות ולתופעות הלוואי. עבודה לא נכונה על המחשב עלולה לגרום עייפות, אי נוחות וכאבים ובמקרים מסוימים אף לפגוע בביצועים ובתפוקה.

מודעות לסיכונים היא בדרך כלל השלב הראשון בדרך לפתרון. מי שמודע לסיכונים שנשקפים לו במשרד המודרני יכול לעודד את המעסיק לנקוט בפעולה ולשפר את המצב, כמו גם לדאוג לתנאים טובים יותר בסביבה הקרובה אליו. בשלבים מאוחרים יותר אפשר ליישם את כללי ארגונומיה לעבודה עם מחשב גם לאביזרים נלווים כמו מקלדת, עכבר וכמובן כסא משרדי.

למה נגרמות תופעות בלתי רצויות בישיבה מול מחשב?

יש מספר סיבות שבגללן ישיבה מול המחשב במשרד במשך זמן רב מסכנת אתכם. ראשית, התופעות הבלתי רצויות נובעות מארגון לא נכון של עמדת העבודה ובעיקר מחוסר התאמה אישית של רכיביה. לזה יש להוסיף סדרי עבודה והרגלי עבודה לא נכונים, חוסר מודעות מצד העובדים וחוסר מעורבות מכיוון המנהלים ואנשי הבטיחות והגהות.

שנית, ישיבה מול המחשב מסכנת את העובד בגלל גורמים ארגונומיים. לפי מחקר שנערך במקומות עבודה בשיקגו בשנת 2015, עומס יתר על המערכת מהווה את הסיבה מספר אחת לבעיות גב וצוואר בקרב עובדים בגילאי 27-40. בנוסף, עומס יתר על מערכת הראייה ותנאי צפייה לא אופטימאליים גורמים נזקים בטווח הארוך ויש משמעות גדולה לעומס על מערכת שריר-שלד, הגב והגפיים העליונות.

חלק מהמדינות בעולם כבר אימצו תקנים רלוונטיים לפיתוח, עיצוב והתקנת עמדות מחשב במשרדים ומקומות עבודה. לפי תקן ANSI/HFES 100-2007 בארצות הברית ואירופה למשל, יש לפעול לפי העדפותיו האישיות של כל משתמש ולא לייצר עמדת עבודה גנרית. התקנות אף מתייחסות להיבטים טכניים כגון מיקום צג המחשב במישור האופקי והאנכי, גובה המושב, גובה המסעדים וגובה השולחן. אלו התנאים שלפי התקנות יכולים לשפר את סביבת העבודה ולמנוע נזקים בלתי הפיכים.

לגזור ולשמור: כללי ארגונומיה לעובד המודרני

המודעות לסכנות המלוות ישיבה ממושכת מול המחשב בבית או במשרד היא כאמור רק השלב הראשון בדרך לפתרון. בשלב השני צריך לאמץ את כללי הארגונומיה הנכונים ולא להזניח נושאים כמו מקלדת, עכבר וכסא.

מקלדת שממוקמת ומופעלת באופן לא נכון גורמת עייפות וחוסר נוחות. המיקום האופטימאלי של המקלדת והעכבר צריך להיות ישירות מול המשתמש ועל משטח השולחן, כאשר המרחק בין הקצה הקדמי של השולחן למקלדת לא יכול לעלות על 12-15 ס"מ. את פרק כף היד מניחים בקו ישר בהמשך לאמה וככל שהמקלדת תהיה פשוטה ומלבנית יותר, כך היא תצליח להיות פרקטית ונוחה לעבודה ממושכת.

השימוש בעכבר הוא חלק חשוב בעבודת המחשב והפעלה ממושכת שלו בצורה לא נכונה גורמת כאבים בפרק כף היד ועייפות יתר של היד. למרות שעדיין לא ברור מה העיצוב האידיאלי שעוזר להקטין או למנוע פגיעות, יש כללי ארגונומיה שניתן לאמץ באופן מיידי. מומלץ לבחור עכבר שמתאים לגודל כף היד כדי לתמוך בקימור הטבעי, להעדיף עכבר בעל עיצוב זהה בשני הצדדים ולהקטין את סיכויי הפגיעה בעזרת חימום קצר לפרקי הידיים בתחילת יום העבודה.

הישיבה הכי חשובה בחיים שלכם

לא משנה באיזה ציוד ואביזרים אתם משתמשים בעמדת שלכם, עליכם לדאוג לישיבה נוחה על כיסא משרדי מתאים. זווית המותניים צריכה להיות 90-120 מעלות וזווית הברכיים 90-130 מעלות, בעוד זווית קרסוליים של 100-120 מעלות תמנע עומס וכאבי שרירים. עם זאת, הסוד הוא בכלל להחליף את תנוחת הישיבה לעיתים ולעמוד אחת לשעה ל-10 דקות לפחות.

לבסוף, הדברים הקטנים עושים הבדל גדול בישיבה שלכם במשרד ולכן כדאי להשתמש באביזרים נלווים. כרית ישיבה תעשה פלאים לתמיכה לגב התחתון ומומלץ לבחור כיסא עם מנגנוני תפעול שקל להפעילם ממצב ישיבה. הכיסא צריך להיות בעל מושב שאינו יוצר לחץ מאחורי הירכיים והברכיים ועם בד נושם ולא חלקלק.