מוסלמים בלונדון. אילוסטרציה
מוסלמים בלונדון. אילוסטרציהצילום: רויטרס

מה יהיה שיעור המוסלמים באירופה בשנת 2050? על שהאלה הזו ניסה לענות מחקר ענק שערך מכון המחקר האמריקני Pew המתפרסם היום (חמישי).

על פי התרחיש הראשון שמציג המכון, ולפיו ההגירה המוסלמית לאירופה תיפסק לחלוטין, בשנת 2050 יחיו באירופה כ-30 מיליון מוסלמים, והם יהיו 7.4% מתושבי היבשת.

הסיבה לכך ששיעורם של המוסלמים ביבשת יגדל גם אם ההגירה תיעצר היא גילם הממוצע של המוסלמים באירופה, הנמוך ב-13 שנה משל שאר האירופים, ושיעור הילודה הגבוה יותר בקרבם.

התרחיש השני שהציג המכון הוא של הגירה נמשכת, אך בשיעור מתון. על פי תרחשי זה יחיו בשנת 2050 באירופה 58.8 מיליון מוסלמים, והם יהיו 11.2% מאוכלוסיית אירופה.

בתרחיש שבו אירופה תתמודד עם שיעורי הגירה גבוהים – כלומר חידוש המגמה של הגירה בקצב גבוה כמו זו שהייתה באירופה בשנים 2016-2015 – באירופה יחיו בשנת 2050 כ-75 מיליון מוסלמים, ושיעורם באוכלוסייה יהיה 14%.

אולם, ד"ר דינה ליסננסקי-מרצה באוניברסיטת אריאל במחלקה למזרח תיכון ולמדעי המדינה ומומחית לאסלאם באירופה, טוענת כי הנתונים עליהם מבוסס המחקר שזכה לכותרות - שגויים.

לדבריה, "יש בעיה כללית לשערך מספרים אמיתיים של מוסלמים באירופה משתי סיבות: קודם כל בגלי ההגירה הקודמים לאירופה (לפני 2015) היו מספרים גבוהים של מהגרים לא חוקיים שהגיעו לחופי איטליה וספרד והמשיכו אל תוך היבשת. אותם מהגרים אינם נספרים כבר עשרות שנים. למעשה באירופה כבר כעשור חיים מעל 30 מיליון מוסלמים, הם פשוט אינם נספרים באופן שיטתי מהרבה סיבות, שהראשונה בהן היא רגישות הנושא. שנית, יש גם מתאסלמים באירופה שאינם נלקחים בחשבון כשעושים סקרים מסוג זה. אחוזי המתאסלמים אינם גבוהים, אך בהחלט מהווים השפעה על האוכלוסיה המוסלמית במדינות אלה".