"כל הקהילות היהודיות מקבלות ביטוי"

השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, חתמה הבוקר (חמישי) על הסכם שיתוף פעולה עם קרן ספילברג, ולפיו הקרן תשמש גורם מקצועי שינחה את עבודת הממשלה לתיעוד מורשת יהודי המזרח.

לדברי השרה, "הצטרפותה של קרן ספילברג, כגורם מקצועי מוביל ומנחה, תשדרג את פעילות המיזם את והצלחתו. בקרוב נרחיב את המיזם גם לקהילות יהודיות נוספות כדוגמת יהדות קוצ'ין, אתיופיה, היהדות ההררית וקהילות נוספות"

בדצמבר שעבר, אישרה הממשלה את יוזמתה של גמליאל לתיעוד מורשת יהודי המזרח באמצעות גביית עדויות מאזרחים ותיקים יוצאי ארצות ערב ואיראן. המשרד לשוויון חברתי הקצה לטובת המיזם 10 מיליון ש"ח.

בשנה האחרונה קידם המשרד פיילוט, במסגרתו נגבו עדויות מעשרות אזרחים ותיקים יוצאי ארצות ערב ואיראן. במקביל, ניהלה השרה גמליאל מגעים עם קרן USC Shoa Foundation, מיסודו של המפיק ההוליוודי סטיבן ספילברג, המתמחה בתיעוד מורשת וזיכרון השואה, על מנת לצרף את הקרן כגורם מוביל במיזם. יוזכר, כי אחת מגולות הכותרת של הקרן היא מיזם העדויות של ניצולי השואה, המוצג במוזיאוני השואה של הקרן בקליפורניה ובאילינוי.

בעקבות המגעים חתמה השרה על הסכם עם קארן ג'נגלבלאט, מנהלת חטיבת התיעוד וקידום היוזמות הבינלאומיות ב- USC Shoa Foundaion, שלפיו הקרן תוביל את מיזם העדויות לתיעוד מורשת יהודי המזרח. למעשה, הקרן היא זו שתהיה הגורם המקצועי שיוביל, ינחה ויפקח אחר עבודת המשרד לשוויון חברתי שתיעשה בשיתוף מכון יד בן צבי ובית התפוצות לגביית העדויות, עריכתן והצגתן בציבור.

המשרד לשוויון חברתי ייצא להליך מכרזי לביצוע מיזם העדויות, כאשר העבודה המקצועית תונחה על ידי הקרן, החל משלב התחקיר, גיבוש הקריטריונים לבחירת העדויות, צילום העדויות, עריכתן ודרכי הצגתן בציבור. המטרה היא לגבות בשלב הראשון 600 עדויות מאזרחים ותיקים הבאים מאחת עשרה ארצות ערב ואיראן, המנויות בחוק יום לציון היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב ומאיראן. עדויות אלו, יוצגו באתר ייעודי אשר יונגש גם באפליקציה סלולארית.

בתוך כך, הערב יקיים המשרד לשוויון חברתי את האירוע המרכזי לציון היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב ואיראן. באירוע, שיתקיים בבנייני האומה, צפויים להשתתף כ 3,000 אנשים. בתכנית האמנותית של האירוע, יופיעו שורה ארוכה של אמנים יוצאי המזרח מהשורה הראשונה ובהם מירי מסיקה, אביב אלוש, ריף כהן, אביהו מדינה, פירקת אל נור, עופר לוי, דקלון ועוד רבים.

מנהל חטיבת התיעוד והיוזמות הבינלאומיות בקרן ספילברג, קארן יונגלבלאט, ציינה "הקרן שמחה לקחת חלק בפרויקט הזה, מפעלי עדויות מאפשרים לנו לבטא את מי אנחנו כאנשים, ואיך אנחנו חיים יחד. תודה למשרד לשוויון חברתי על הזכות לקחת חלק במיזם החשוב לתיעוד מורשת יהודי המזרח".

מנכ"ל מכון יד בן צבי, יעקב יניב, בירך ואמר "זכות עצומה עבורנו לקחת חלק בפרויקט החשוב הזה".

מנכ"ל בית בתפוצות, דן תדמור, הוסיף "בית התפוצות הוא מאגר המידע של העם היהודי, אך טבעי שהעדויות תוצגנה ותוצלבנה עם המידע היהודי האדיר שנמצא בבית התפוצות. סיפורם של כמיליון יהודי המזרח כמעט ולא נודע, לא דמוגרפית ואפילו לא תרבותית. אנחנו גאים לקחת חלק בפרויקט הזה, שהוא בעל חשיבות עצומה".