ריבלין עם התורמים והמושתלים
ריבלין עם התורמים והמושתליםצילום: מארק ניימן/לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ורעייתו נחמה ריבלין אירחו היום (חמישי) את אירוע ההוקרה למשפחות תורמי איברים של אדי.

באירוע נשאה דברים בשם המושתלים ורד שירזי שחייה ניצלו בזכות השתלת לב לפני שלוש שנים, עדנאן חאג' יחיא, אחיה של אעישה תושבת טירה, שמתה בגיל 63 משבץ בשם המשפחות התורמות ומיכל וטורי, אמו של גלעד בן ה-16 שנפטר מדום לב במהלך שיעור ספורט.

עוד נשאו דברים מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, ויו"ר וועדת ההיגוי של המרכז להשתלות פרופ' רפי ביאר. באירוע השתתפו משפחות תורמים ונתרמים, נציגי המרכז להשתלות, ונציגי משרד הבריאות.

"בשעתכם הקשה ביותר, בחרתם להעניק חיים", אמר הנשיא: "הגעתם לכאן היום מכל רחבי הארץ, יהודים וערבים חילוניים ודתיים, אנשי שמאל וימין, עשירים ושאינם עשירים. כולכם בחרתם לתרום חיים, לתרום איברים בידיעה ברורה שאלה יושתלו במי שזקוק להם. יהיה אשר יהיה, ללא הבדל דת גזע או מין, יהודי, שבחזהו פועם לב של ערבי. ערבי, שנושם מראותיו של יהודי. מתיישב שאת מאור עיניו מעניקות לו קרניות של תל אביבי, וחרדי שחב את כליותיו לקיבוצניק מקיבוץ של השומר הצעיר. זו ישראל המאוחדת, המקרבת, המחבקת, המנחמת והתומכת. ישראל של נתינה, של ערבות הדדית ושל שותפות גורל. ישראל שבה כל אדם הוא אדם באשר הוא".

"בשנים האחרונות יש שינוי בציבוריות הישראלית בכל הנוגע להשתלת איברים," המשיך הנשיא ודיבר על החשיבות בחתימה על כרטיס אדי: "לי יש כרטיס אדי, חתמתי עליו לפני זמן רב, אני נושא אותו בכיסי ואני גאה בכך, זהו כרטיס לחיים. כרטיס קטן עם משמעות גדולה. אני קורא לכול אזרחיות ואזרחי ישראל מעל גיל שבע עשרה: חתמו על כרטיס אדי. עזרו להציל חיים."

ורד שירזי שחייה ניצלו בזכות השתלת לב לפני שלוש שנים סיפרה על הרגעים שאחרי: "פתאום ראותי התמלאו באוויר שלא ידעתי בהתחלה להכילו. כל חיי הורגלתי כל כך בחסרונו. חיי מאתגרים, עם זאת אחרי ההשתלה החלטתי לעזור בעידוד תרומת איברים. בנוסף אחרי ששמעתי סיפורים על תורמת הלב שלי בחרתי להכפיל את פעילות ההתנדבות שלי ולהביא טוב לכל מקום שאוכל. מרגש לספר לכם את סיפורי ולהדגיש בפניכם את המהפך שגרמתם לנו החולים בהחלטתכם לתרום איברים. בהחלטה זו אפשרתם לנו לחיות, אפשרתם לי להיות אם ורעייה ואשה תורמת לחברה, ועל כך תודה גדולה מקרב ליבי. לב אמיתי".

מיכל וטורי, אמו של גלעד בן ה-16 שנפטר מדום לב במהלך שיעור ספורט סיפרה: "גלעד היה ילד ג'ינג'י, ספורטאי מצטיין. חבר של עמית, אח ליהונתן ותומר ובננו הצעיר. גלעד התמוטט בבית הספר בשיעור ספורט והוא בכיתה י"א. ליבו נדם ברגע והמורה לספורט ביצע בו פעולות החייאה. בני ואני היינו באיטליה והגענו היישר לטיפול נמרץ מבולבלים והמומים. באותו הרגע הבנתי שאין לי ילד וגלעד ליבו עדיין פעם, הוא נראה ישן, הכל נראה שלם. והבשורה נקלטת- לא נקלטת במוח. בעודי צועדת לחדר הרופא זה הבזיק בי. ופתאום ידעתי מה הולכים לשאול אותי וידעתי גם שאני עושה זאת ללא היסוס, נכנסתי ואמרתי כן. וכאן הכל נגמר או התחיל עבור אחרים. גלעד הציל שישה אנשים ושני צעירים זכו לקבל מאור עיניים. ואתן משפחות יקרות, שהחלטתם כמונו לתרום איברים, אל תפחדו להמשיך לחיות כי באמת במותם ציוו לנו את החיים וציוו את החיים לאנשים שקיבלו את האיברים בשמחה ובכאב גדול. בידיעה שחייהם ניצלו בזכות אדם שאיבד חיים, ולכן חייהם משמעותיים יותר, והם כמונו, חיים עבור שניים".