אורי אורבך
אורי אורבךצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

אורי אורבך ז''ל היה השר שחתום על החוק לציון יום היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב ואיראן, ובזמן כהונתו כשר לאזרחים ותיקים צוין לראשונה יום זה, לצד מבצע תיעוד העדויות של העולים מארצות ערב ואיראן.

כזכור, לטקס שנערך בבית הנשיא לציון יום זה אורבך לא הגיע. הוא הביע בהיעדרותו מחאה על ביטול ההזמנה של עמיר בניון לשיר בטקס, בעקבות שיר שפרסם בפייסבוק, "אחמד אוהב ישראל".

אורבך ז''ל סבר שביטול ההופעה אינו מוצדק. הנאום שהכין לטקס פורסם הבוקר (שישי) בדף הפייסבוק ''מספרים על אורי אורבך''.

הנאום המלא:

כסלו, תשע"ה
כבוד נשיא המדינה, חבריי – חברי הכנסת, ראשי ארגונים, אורחים יקרים,

אני מבקש להודות לכבוד נשיא המדינה ראובן ריבלין אשר פרש את חסותו על אירוע חשוב זה – האירוע הממלכתי הראשון שבו אנו מציינים את יום היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב ואיראן.

הצורך לציין יום חשוב זה נולד מתוך רצון הולך וגדל של יהודים רבים לספר על חייהם בארצות מהן גורשו, על המורשת המפוארת שלהם, על יחס השלטונות אליהם ועל מעשי הרדיפה שחוו. אלו היו אנשי עמל ועשייה, אנשי לימוד וחסד. קהילה יהודית שוקקת של רבנים, בעלי מלאכה, משפחות, נשים וילדים רכים.

אבל בל נטעה. יום ה-30 בנובמבר איננו רק יום של נוסטלגיה, של געגועים לצלילים ולטעמים. בל נתפתה שוב לחשוב ולפעול כאילו כל התרבות של יהודי ערב היא רק פולקלור ו"כפיים" ולעשות שמח.

זהו קודם כל יום של תביעת זכויות, יום שבו נזכיר כי חלק נכבד מהעם היהודי נולד ופעל כאן באזור עד שסולק בכוח הזרוע ועלה לציון. זהו יום של אהבת ארץ ישראל ושל ציונות. יום שבו נזכור ונזכיר לעולם כולו ולעולם המוסלמי בפרט: היהודים שסילקתם לא שקעו ביאוש וברחמים עצמיים אלא בנו ארץ ומדינה. הם לא שוכחים לרגע מנין הם באו, אבל תמיד ידעו לאן הם הולכים. היה מגנט שמשך אותם לכאן, אבל לא נשכח גם את המקל שגירש אותם משם.

באמצעות ציון יום חשוב זה נחזק את החוליה המקשרת בין הדורות. בין אב לבנו בין סבתא לנכדתה. נעצים את המסורת של העם היקר שלנו, נשמור ונשמר את סיפורי הדור המבוגר מכל תפוצות ישראל.
הקהילות היהודיות בארצות ערב ובאיראן ידעו למרות התלאות, הפרעות והתנכלויות להיאחז במורשת המפוארת, ולשמור על צביון ייחודי מבחינה רוחנית, תרבותית ותורנית.

אותם כוחות נפש ותרבות יהודית שורשית הם אלו שגרמו ליהודים שעלו ממדינות אלו להשתלב כראוי במדינה ולבנות את דמותה החברתית והתרבותית.

זוהי זכות גדולה לנו, במשרד לאזרחים ותיקים, להיות שותפים להנצחת הזיכרון החי של מורשת של קהילות יוצאי ערב ואיראן והנחלתה לדור הצעיר.

אפעל בדרכים שונות כדי שיום ציון זה יהפוך ליום משמעותי בלוח השנה הישראלי. יום ה-30 בנובמבר יהפוך בעזרת השם ליום שבו ילדים ומבוגרים יעסקו בגאווה בעבר כמו גם בהישגי העולים ממדינות אלו והשתלבותם המלאה בחיי המדינה. היו ברוכים.