הרב מזוז: אי אפשר בלי השבת

"אין עם ישראל, ואין לאום ישראל, ואין בית לאומי עברי, בלי השבת, נצח ישראל קשור לאלקיו באות של שבת", אמר הרב מזוז בשיעורו השבועי

מיכל לוי , ט"ו בכסלו תשע"ח

הרב מאיר מאזוז
הרב מאיר מאזוז
צילום: מוזיאון גוש קטיף

ראש ישיבת 'כסא רחמים' הרב מאיר מזוז התייחס אמש (מוצ"ש) בשיעורו השבועי לחילולי השבת במרחב הציבורי וקבל על הכרסום המתמשך בסטטוס-קוו בעניין השבת.

הרב מאזוז סיפר למשתתפי השיעור על ביקור שחקני הכדורגל בביתו שבבני ברק בסוף השבוע האחרון.

לדבריו, יש לתת את הדעת על משחקי הכדורגל בשבת על פני עבודות הרכבת. ​"​בשבוע שעבר באו אלי שחקנים, אמרו יש לנו שלוש מאות חתימות ששחקנים אינם רוצים לשחק בשבת, הרבה יהודים שומרים שבת אבל הם אוהבים כדורגל – מה נעשה להם?".

"יש ירושלמי בתענית אומר, מפני מה חרב טור שמעון, מפני שהיו משחקים בכדור. במקום אחד כתוב שהיו משחקים בכדור סתם, משמע תמיד, אבל מקום שני כתב משחקים בכדור בשבת. אז אנשים שהם משתגעים על כדורגל, אי אפשר להם בלי כדורגל. אז תעשו להם משהו. תעשו להם כדורגל באמצע השבוע, שיהיה שווה לכולם", אמר הרב.

"אומרים, וכי יתכן להפיל את הממשלה? הממשלה הזאת הכי טובה מכל הממשלות, אל תפילו את הממשלה! תגידו לביבי ולחבריו, תשמע זה בנפשנו הדבר, השבת הזאת לא משחק", תקף הרב, "תבינו זאת, אי אפשר אחרי שלושת אלפים שנה ויותר שעם ישראל שומר שבת, פתאום הדור הזה מתמרד, למה, כי הוא מפחד מיאיר לפיד, מי זה יאיר לפיד, זה בן אדם שאבות אבותיו שמרו שבת".

בדבריו פנה לציבור המסורתי בישראל וציטט את מכתבם של מייסדי המדינה שכתבו: "בחרדה רואים אנו פרצה שנעשתה כהיתר לחברות הספורט והתעמלות, לקבוע ימי משחקים והתחרות בשבתות וימים טובים. חילול שבת בארצנו בקבוצים גדולים ובפרהסיא, הוא כעין מרידה של הציבור בקדושת השבת במורשת האומה, ועלול לפסול צורתה של מנוחת השבת, שכל הדורות מסרו נפשם על קדושתה. ימי הקדושה והמנוחה הם שנתנו לעמנו את הנשמה היתירה לכל ימות השבוע, את הכח והעוז לקיים את היהדות מתוך גאון של מסירות נפש, וקדושתה אינה נדחית מפני איזה מטרה ותכלית שהיא, כמו שלא נדחתה מפני מלחמת הקיום והחיים בכל דורותינו ובכל מושבותינו. אין עם ישראל, ואין לאום ישראל, ואין בית לאומי עברי, בלי השבת, נצח ישראל קשור לאלקיו באות של שבת, 'ביני ובין בני ישראל אות היא לעולם', לא הרי ימי גינוסיא של עמים כהרי שבתות של ישראל, שנקבעו לה חוקים ותורות, ושנתברכה במאור פניו של אדם מישראל".

לדבריו, "הכותבים שהם חצי חילונים הרגישו שיש אור פנים לאדם בישראל בשבת. וזה לא כתבו רק הם, כתב אחד שיצא לדרך אחרת, הביאו בשמו באיזה ספר שכתב אותו חכם על השבת, הוא אמר: השבת הופכת כל שבוע כלב נרדף לנסיך, הוא רואה יהודי כל השבוע עובד קשה, הפנים שלו נפולות, בצער, בקושי חי, בגטו סגור, רק בשבת פנים של נסיך, זה כבר מישהו אחר. ולכן אומות העולם התקנאו בנו".