מים חמים גם בשבת
מים חמים גם בשבתistock
לאורך שנים משפחות שומרות מסורת התמודדו עם בעיית המים החמים בשבת בדרכים שונות ומגוונות, החל מהקומקום המסורתי ועד למיחמי השבת המגושמים.

המשותף לכל "הפתרונות" לשימוש במים חמים בשבת, היה הבעיות שנוצרו. החל ממריבות השבת המסורתיות על "מי שכח להעמיד את המיחם" והטרחה הכרוכה בהרתחת המים ואחסון המיחם המגושם, וכלה בבעיות בטיחות חמורות הגורמות לאלפי כוויות קשות בקרב מבוגרים וילדים כאחד.

כשניגשנו לתכנון מערכת טכנולוגית ופתרון בעיית המים החמים בשבת ניצבו בפנינו מספר אתגרים טכנולוגיים מורכבים.

היה לנו ברור כי הפתרון חייב להשתלב בתצורת המיני בר הביתי המספק זרם מים קבוע בחיבור יציב ובטיחותי, וכן הוא חייב לכלול מים חמים וקרים המותרים לשימוש בשבת על פי כל אמת מידה הלכתית אף זו המחמירה ביותר.

מבחינה הלכתית ישנו איסור על השימוש במים חמים שהורתחו בשבת כך שמהנדסי החברה תכננו מכשיר בעל מיכל מים חמים הנאטם לכניסת מים חדשים בתוך המיני בר. כאשר כניסת המים היחידה למיכל המים החמים נשלטת על ידי ברז חשמלי מיוחד שמטרתו לאטום את המיכל לכניסת מים בשבת, לאחר הפעלת מצב שבת, ובכך מונע את רתיחת המים בשבת.

בחרנו לעשות שימוש במיכל מים משפחתי המכיל עד 40 כוסות מים חמים ומספיק לשימוש של משפחה ממוצעת למשך שבת שלמה, אולם היה לנו ברור כי על מנת שהמערכת תהיה אפקטיבית עליה להיות בגודל ברי המים הממוצעים כך שלא תתפוס מקום רב במטבח המשפחתי.

מיטב המוחות והמהנדסים עמלו על תכנון פנימי שונה שמאפשר מיכל מים חמים גדול על ידי הורדת מיכל המים הקרים לתחתית המכשיר בכדי ליצור חלל מרווח בחלקו העליון של המכשיר בעבור מיכל המים החמים, שמאחסן עד 40 כוסות מים חמים.

בכך אמנם פינינו מקום למיכל מים גדול על ידי הורדת מיכל המים הקרים למטה, אך נתקלנו בבעיה חדשה, בשונה משאר מכשירי המיני בר שבהם מיכל המים הקרים נמצא למעלה, ולכן המים נמזגים לכוס על ידי חוק הכלים השלובים, כאשר ההברז ממוקם נמוך יותר מהמיכל, כיצד יצאו המים הקרים בתצורה החדשה בה הם ממוקמים בתחתית המכשיר ומתחת לברזים?

לצורך כך יצרנו מיכל לחץ למים הקרים, בו יציאת המים נגרמת על ידי כניסת המים החדשים, וכך ניתן למזוג מים על אף שהמיכל נמצא בתחתית המכשיר, על מנת למנוע את פיצוץ המיכל בשל לחץ המים הנכנסים מהברז בבית, התקנו שני מפחיתי לחץ איכותיים, מחוץ ובתוך המכשיר, בכדי לווסת את לחץ המים ולהותירו על לחץ נמוך ומבוקר, כזה שהמיכל יכול לעמוד בו בביטחה.

מאחר וכידוע שילוב של מים וגוף חימום יוצרים אבנית. ובמכשיר שלנו המאפשר כמות מים גדולה יותר, מטבע הדברים תיווצר יותר אבנית, עשינו שימוש בטכנולוגית מבית 'אפיקים' המייצרת סננים עם שבבי סלופוס אמריקאיים תקניים בעלי יכולת ספיגה מקסימלית של אבנית מהמים, בטרם היכנסם למכשיר.

בנוסף מהנדסי החברה פיתחו מנגנון שפועל באופן אוטומטי. ומפעיל ברוטינה קבועה כל 10 דקות את קירור המים בלי קשר לטמפרטורות ולהוצאת מים, ללא צורך בטרמוסטט המודד את טמפרטורת המים ועלול להפעיל את הקירור באופן ישיר, ולכן אין כאן שום חשש הלכתי, והשימוש מותר לכתחילה וללא צורך בהיתרים כדוגמת גרמא.

המוצר החדשני והמהפכני – 'נועם 1' נרשם כפטנט. ומשנת 2014 ועד היום המכשיר משמש עשרות אלפי בתי אב בישראל, ונותן מענה נוח קל יעיל ובטיחותי, גם למים החמים בשבת, על פי כל אמות המידה ההלכתיות המחמירות ביותר.

מכשיר הנועם 1 הינו חסכוני בחשמל, וכולל מערכת בטיחות ילדים מתקדמת אשר אינו מאפשר לילדים למזוג מים חמים ללא מבוגר, וכן סננים המשפרים את איכות וטעם המים.

המכשיר מאושר על ידי באישור המכון הטכנולוגי להלכה – הלפרין, בד"ץ הרב וואזנר, ובד"ץ יורה דעה של הרב מחפוד.

לרכישה לחצו כאן