כינוס הרבנים
כינוס הרבניםצילום: דוברות הרבנות הראשית

בטקס חגיגי שהתקיים אמש (ראשון) בהשתתפות עשרות רבני ערים, רבני קהילות ורבנים אזוריים הגיעה לסיומה תכנית ההכשרה לרבני הערים, היישובים והקהילות שעסקה במתן מענה מקצועי בנושאים חברתיים שיזמה הרבנות הראשית לישראל.

את הערב פתח מנכ"ל הרבנות הראשית ויוזם תוכנית ההכשרה, הרב משה דגן, שנשא דברי ברכה וציין בסיפוק את חשיבות התוכנית והנושאים שעלו בה - הן ברמה האישית והן ברמה הציבורית.

בתוך דבריו ציין מנכ"ל הרבנות את תפקידו של רב קהילה בעידן הנוכחי. "מנהיגות ציבורית היא ערך עליון בתפקידו של רב שבא במגע עם הציבור הרחב ומסייע לו. הרבנות הראשית רואה במלאכתו של הרב לא רק אוטוריטה רוחנית תורנית, אלא גם אישיות שצריכה להיות מוסמכת לתת מענה מקצועי גם בנושאים חברתיים, כלכליים ואישיים. הרב צריך להיות הכתובת לכל פניה ציבורית ואנו גאים לקחת חלק בתהליך המיוחד הזה".

הרב מיכאל נכטילר, יו"ר מכון מדת שהיה שותף להקמת התוכנית, אמר בכינוס כי "מדובר במהלך היסטורי בו רבנים מקבלים מהרבנות הראשית כלים שלא יסולאו בפז בתחומים בהם הם נשאלים ועמם הם מתמודדים מדי יום ושעה. אין ספק שהיכולות והידע אותם קיבלו הרבנים בהכשרה ירימו את קרנה של תורה וקרנה של הרבנות בעיני אנשי הקהילות הזקוקים לעצה והכוונה נכונה".

תוכנית ההכשרה המעשית הראשונה שהגיעה לסיומה נערכה כהמשך לימי העיון של הרבנות הראשית לרבני הערים שהתקיימו במלון 'כינר' ביוזמת הרבנות הראשית לישראל, וכחלק מהתהליך שהרבנות הראשית נמצאת בו החל בכנסי רבנים, מוהלים, סדרת כנסים למשגיחים ועוד.

התוכנית שעסקה בנושא "רבנות, משפחה וקהילה", כללה סדרת מפגשים בהם עסקו הרבנים במגוון נושאים רגישים העומדים לפתחם של רבני קהילות ומנהיגי ציבור. נושאים הנמצאים לעיתים על קו התפר של העיסוק הרבני, אך משיקים באופן ישיר לפעילותם של רבני קהילות ומנהיגים. תוכנית הלימוד כללה התמקצעות וטיפול הולם בבעיות זוגיות, התעללות והזנחה, התמודדות עם נוער נושר, סטייה והתנהגות פוגענית בתוך המשפחה, התמכרויות ואופני טיפול, ניהול כלכלי נכון, ואף על תפקיד הרב בעת חירום בהדרכת משרד הביטחון.

בין המרצים בתוכנית היו הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, ד"ר יצחק קדמן מייסד המועצה לשלום הילד, אלי פלאי מו"ל עיתון משפחה, ראש המכון החרדי למחקרי מדיניות ואנשי מקצוע בכירים בתחומים השונים.

תוכנית ההכשרה נערכה בעידודם של הרבנים הראשים לישראל וביוזמתו של מנכ"ל הרבנות הרב משה דגן ששמו להם למטרה לתת כלים מעשיים ולחזק את הקשר בין הרבנות הראשית לרבנים.

הרב מיכאל נכטילר, יו"ר מכון מדת שהיה שותף להקמת התוכנית, אמר בכינוס כי "מדובר במהלך היסטורי בו רבנים מקבלים מהרבנות הראשית כלים שלא יסולאו בפז בתחומים בהם הם נשאלים ועמם הם מתמודדים מדי יום ושעה. מהלך שלא היה יוצא אל הפועל ללא סיועו של מר קווין ברמייסטר שדחף וסייע בכל כוחו להצלחת המיזם. אין ספק שהיכולות והידע אותם קיבלו הרבנים בהכשרה ירימו את קרנה של תורה וקרנה של הרבנות בעיני אנשי הקהילות הזקוקים לעצה והכוונה נכונה".

רבנים מסיימי הסדנא סיפרו על הכלים המקצועיים שתוכנית ההכשרה הוסיפה להם ועל היכולת להגיב טוב יותר בנושאים רגישים שלעיתים לא מקבלים את הטיפול הנכון. בסיום הערב הוענקו תעודת סיום לרבנים.

הרב אליהו הבלין, רב העיר קרית גת ציין, "מתוך ניסיוני הרב, ההשתלמות נתנה לי כלים רבים וחדשים להתמודד עם בעיות אישיות ואנושיות שכרבנים אנו עוסקים בהם כל הזמן".

הרב יצחק יעקובוביץ', רב המועצה אזורית דרום השרון, הוסיף כי "קיבלנו כאן ארגז כלים נפלא שמשדרג את עבודתנו היום יומית בעתות שלום, חרום ובנסיבות של 'פגיעות' בתא המשפחתי, כעת אנו מבינים יותר מבעבר כמה חשוב ורצוי שיתוף הפעולה עם כל הכלים של הרשויות".מנכ"ל הרבנות הרב משה דגן סיכם, "בנוסף לחיזוק ולבסיס הקיים שהרבנים מקבלים במהלך הבחינות לרבנות, היה צורך גדול לתת גם מענה בתחום המעשי בתחומים בהם הרבנים נתקלים בהם ביום יום במהלך עבודתם. הפידבקים והמשוב שקיבלנו מהרבנים רק מחזקים אותנו להמשיך בתוכניות ויוזמות כאלו".