שגריר האיחוד האירופי בישראל, עמנואל ז'ופרה
שגריר האיחוד האירופי בישראל, עמנואל ז'ופרהצילום: ניצן קידר

שגריר האיחוד האירופי בישראל, עמנואל ז'ופרה, רומז היום (שני) בתשובה לשאלת ערוץ 7 כי גם אם הנשיא טראמפ יכיר בירושלים כבירת ישראל, האיחוד האירופי אינו מתכוון ללכת בעקבותיו.

"הקשר בין היהודים לירושלים לא ניתן להכחשה. אין מישהו שיכול לשלול את הקשר הזה. עם זאת, השגרירות שלנו היא בתל אביב כמו של כל המדינות האחרות והיא תישאר שם כנראה. אנחנו לא חושבים שצעד משמעותי בנושא ירושלים כרגע - יסייע למגעים המדיניים", אומר ז'ופרה.

לדבריו, "יש החלטה של האו"ם בנושא - והשאלה של ירושלים צריכה לעלות במשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. לא טוב שננקוט עמדה חדשה, לפני המשא ומתן. ירושלים היא נקודה רגישה שחשובה לכל הדתות - וחשוב שנעשה מאמץ שכל צד יבין את הרגישויות של הצדדים האחרים".

בשיחה עם עיתונאים, התייחס ז'ופרה גם לנושא תהליך השלום - ואמר כי בשלב זה ארה"ב היא זו שנותנת את הטון. "האיחוד מאמין בפיתרון שתי המדינות לשני עמים. זה הפיתרון היחיד ולדעתנו רוב הישראלים מסכימים לפיתרון הזה. יש תקשורת מתמדת עם ארה"ב בנושא. אם ארה"ב תביא הצעה טובה לשלום אנחנו נתמוך בה. איננו חייבים או רוצים להיות המובילים".

השגריר ענה גם לשאלה כיצד מתייחסים באיחוד לרצון של ישראל וגם של הנשיא טראמפ לראות שינויים בהסכם הגרעין. "יותר טוב לנו עם הסכם הגרעין עם איראן מאשר בלעדיו. מדובר בהסכם שלא מושתת על אמון, אבל הראה תוצאות וטוב לאינטרסים של כולם. יש נושאים נוספים עם איראן חוץ מהגרעין - כמו ההתבססות האיראנית בסוריה. יש לנו זוית משלנו בעניין הזה ויש לשוחח על כך - אבל ללא קשר להסכם עם המעצמות".

הוא נשאל בנוגע לטענות לבנייה בלתי חוקית מצד האיחוד בשטחי C וטען כי "בשטח C יש כ-100 אלף פלסטינים. אנחנו בונים מבנים אך ורק לצרכים הומניטריים שהאיחוד מממן דרך ארגונים ללא כוונת רווח העונים לצרכים ההומניטריים של הפלסטינים שלרוב הן אוכלוסיות חלשות ועניות מאוד. לא מדובר בבתי מגורים, אלא מבנים על בסיס הומניטרי לאוכלוסיות נזקקות".

לטענתו, האיחוד האירופי אינו חד צדדי. "לאיחוד האירופי חשובות מאוד זכויות האדם של היהודים ושל ישראל. אולי אנחנו לא מתקשרים טוב בעניין הזה, אבל זה לא סותר את העובדה שחשוב לנו. ישראל נתפסת כשחקן חזק ויש לה המון הערכה והפלסטינים נתפסים כחלשים".

ז'ופרה אומר כי האיחוד מתנגד לרשימות השחורות האנטי ישראליות. "הרשימה השחורה היא החלטה של המועצה לזכויות האדם של האו"ם. כשהנושא עלה אנחנו הצהרנו שלדעתנו אין במהלך הזה שום דבר שאנחנו יכולים לתמוך בו".

בנוגע לתנועות האנטי ישראליות באירופה אומר השגריר, "אנחנו לא תומכים ב-BDS ואנחנו בטוחים שדה לגיטמציה לישראל לא תעזור לאף אחד מהצדדים. יש מדינות שכבר חוקקו חוקים נגד זה. אנחנו מקפידים לבדוק ולא להשקיע בגופים שתומכים או מזדהים בצורה כלשהי בתנועת ה-BDS".

עם זאת, ארגונים כמו 'שלום עכשיו' לגיטמיים בעיניו. "לכל חברה חשוב שיפעלו בה ארגונים ללא מטרות רווח שיש להם אמירה בנושאים שונים".