בית כלא גלבוע
בית כלא גלבועצילום: פלאש 90

גורמים בכירים בשב"ס (שירות בתי הסוהר) מצוטטים ב'ישראל היום' כמתריעים ומזהירים כי החל מחודש מרץ הקרוב לא ניתן יהיה לקלוט אסירים נוספים במתקני השב"ס. זאת לנוכח החלטת בג"ץ להרחיב את שטח המחיה של האסירים והעצורים.

על פי הדיווח מעריכים הגורמים המדוברים כי ההחמרה במצב הצפיפות במתקני שב"ס תביא לכך שבדצמבר הבא ינעלו את שערי בתי הכלא לקליטת עצורים ואסירים חדשים..

לדברי הבכירים מערכת אכיפת החוק אינה פועלת ליישום ההחלטה שהתקבלה בבג"ץ לפני כחצי שנה להפחית את הצפיפות במתקנים.

העיתון מצטט את הבכירים כאומרים: "לא נעבור על החוק. אם חוקר יחליט להאריך מעצר לחשוד, נבהיר לו שאין לנו מקום ושעצם ההחלטה הוא עבירה על החוק. אזרחים שיישלחו למאסר בהחלטות שיפוטיות ייכנסו לרשימת המתנה. כדאי שהמערכת תתחיל להתרגל לזה".

בהחלטתו שהתקבלה בחודש יוני האחרון קבע בג"ץ לוח זמנים לצמצום הצפיפות במתקני שב"ס. הרכב השופטים בראשות השופט רובינשטיין קבע כי שטח המחיה המזערי לכל אסיר ועצור יועמד על 4 מ"ר ללא שירותים ומקלחת, או 4.5 מ"ר כולל.

ההחלטה הורתה להעמיד בתוך תשעה חודשים ממתן פסק הדין שטח מחייה לכל אסיר ועצור על גודל של 3 מ"ר לפחות - לא כולל שירותים ומקלחת, ובתוך 18 חודשים יורחב שטח המחיה ל־4.5 מ"ר לכל אסיר ועציר.

ב'ישראל היום' מזכירים את דבריה לפני כשבועיים של סגן גונדר קתרין בן צבי מאגף התכנון בשב"ס בדיון בכנסת כשאמרה ש"כדי להגיע לפסיקת בג"ץ צריך לשחרר אלפי אסירים - יותר מ־8,000 מיטות: "אם היום בתא של 22 מטר יש 10 מיטות, לפי התקן החדש נוכל להציב שם רק 5 מיטות. לפי המצבה הנוכחית, זה אומר שיש 6,000 אסירים ללא מקום כליאה. אין לי מענה חוקי לזה כי אני לא יכולה לשחרר אותם. התביעה ומשרד המשפטים נדרשים לומר מה לעשות בדצמבר 2018, איך להקטין עד אז את זרם הנכנסים ולהגדיל את זרם המשתחררים".