שיווק אגרסיבי
שיווק אגרסיביistock

"זאת לא תהיה הגזמה לומר שאין כמעט אדם שלא נפגע או התאכזב באופן ישיר מעשרות שיטות השיווק המופעלות עלינו הצרכנים", על האמירה הזאת חתום גלעד יועץ תקשורת ופרסום היוצא כנגד טכניקות השיווק המגיעות מהענף ממנו הוא מתפרנס.

שיווק הוא צינור החיים של כל עסק השואף לגדול ולצמוח אך לטענת גלעד שמין טכניקות השיווק המופעלות היום נעשות בצורה כל כך גסה שלעיתים המרחק בינה לבין הונאה מטושטש לחלוטין.

"אני לא משוכנע שאנשי השיווק יורדים לסוף מחשבתו של הצרכן ומבינות עד כמה הם מייצרות אנטגוניזם כשהם מזלזלות בצורה בוטה כל כך באינטליגנציה של הצרכנים", לדעת גלעד שמין המלצותיהם של אנשי שיווק נלהבים יתר על המידה גורמות במקרים מסוימים לנזק תדמיתי חמור שקשה מאוד להתגבר עליו בהמשך.

גלעד שמין מביא לנו מספר דוגמאות לשיטות שיווק מרגיזות במיוחד.

1.הבטחות שאינן מתממשות וכותרות מוגזמות - הרצון ברור למשוך את תשומת הלב של הצרכן, הרציונל העומד מאחורי השיטה הוא, עומס המסרים והפרסומות אליהם נחשפים הצרכנים בכל יום מצריך לתפוס את תשומת לבו, הדבר נכון בחלקו, אכן ישנו עומס אדיר של מסרים ופרסומות העולות וצפות השכם וערב, אך כשאני נתקל בהודעה בנוסח "בואו תגלו את הסוד של העשירים" או "המוצר שמשגע את אמריקה" קשה לי שלא להתכווץ בחוסר נוחות שלא לומר להתעצבן מחוסר הכבוד לאינטליגנציה שלי כצרכן, תקנו אותי אם אני טועה אבל הבטחות גרנדיוזיות הם נקודת התחלה רעה מאוד לאמינות האובייקט המפורסם.

לתוך נושא זה נלווה ענין ההבטחה שאינו מתממש, כאן הכוונה היא למיילים המבטיחים הטבה או משהו בנוסח "אתה במרחק הקלקה לגלות את סוד האושר" או "הקלק עכשיו וקבל מתנה" שע"פ רוב תהיה מוערכת בשווי כספי מופרך, עד מהרבה מתברר שמדובר באחיזת עיניים ונעשה מתוך מטרה אחת, קבלת פרטים אישים על מנת למלא אותך בדיוור זבל נוסף בלתי נגמר.

הפצצת מיילים והעלאת תוכן סתמי- בכל הנוגע למיילים אין סופים אין צורך בהסבר נוסף, אבל העלאת תוכן מיותר בפיסבוק הפך למכת מדינה, הוויכוח בתחום השיווק קיים זה זמן רב ונסוב סביב שאלות כמו האם על מנת להראות פעילות בדף פיסבוק של חברה יש צורך בהעלאת תכנים על בסיס יומיומי ויש אף כאלה האומרים שהממוצע הרצוי הוא 3 פוסטים ביום.

אני מתקשה לראות יתרון בשליחת תכנים לא מעניינים, הדבר משול בעיני להטרדת הלקוח. פרסמו פחות אך דעו להעניק ערך מוסף.

פעולות שיווק מוסוות – המתחכמים באנשי השיווק יודעים לייצר מניפולציה המדמה אירועים וכנסים בעלי נראות של העברת תוכן מקצועי, אנשים המוזמנים לאירועים מסוג זה חווים אכזבה רבה עת הם מבינים שתוכן מקצועי הם לא ישמעו אלה בעיקר תכנים הסובבים סביב האדרת שמם של החברות השונות המוזמנות המבקשות בעיקר לקדם את עצמם, תוכן אמיתי בד"כ מועבר במשורה אם בכלל.

כמובן שלכל אלה נוסיף את המובחרות ואולי המרגיזות מכל, חיובים לא ברורים המסתתרים בסעיפים נסתרים ואיך אפשר בלי העברת המייל האישי שלנו ביד המשווקים כאילו היה סחורה בשוק.

גלעד שמין משמש כיועץ תקשורת ופרסום.