מארק
מארקצילום: מארק ניימן, לע''מ

יום ההוקרה לפצועי מערכות ישראל ופעולות האיבה צוין היום (שלישי) במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין ורעייתו, שר הרווחה חיים כץ, סגן שר הביטחון אלי בן דהן, יו"ר ארגון נכי צה"ל חיים בר ויו"ר ארגון נפגעי פעולות איבה אייבי מוזס.

נשיא המדינה סיפר על מסע ההחלמה של אלוף משנה שי סימנטוב שנפצע קשה ב"צוק איתן" ועבר הליך שיקום מפרך.

ריבלין סיפר גם על הקשר שנרקם בין שניהם אך הוסיף "לא תמיד הפציעה מסתיימת כך. הודיה נחמה אסולין הייתה רק בת ארבע-עשרה שעה שנפצעה קשה בפיגוע בתחנת האוטובוס מול בנייני האומה בירושלים. שש שנים נאבקה הודיה על חייה כשבני משפחתה לצידה. הכרתה מעולם לא שבה אליה.

''בחודש שעבר, שש שנים מזמן פציעתה הקשה, נדם ליבה של הודיה. בשבוע שעבר הלכתי לנחם את משפחתה והכאב הוא גדול", סיפר.

"כל אחת ואחד מכם הוא סיפור בפני עצמו ועבר הליך שיקום מפרך, כל אחת ואחד מכם ראוי להתייחסות מיוחדת", אמר הנשיא והוסיף "כולכם מתמודדים חודשים ושנים בנחישות, בהתמדה ובאומץ לב עם פציעות קשות ושיקום ארוך. לצידכם, המשפחות המופלאות שלכם – בנות ובני הזוג, ההורים, הילדים, האחים, החברים. מסורים כל כך, עקשנים כל כך. גם חייהם השתנו מן הקצה אל הקצה. יחד עם בני המשפחה, אתם ואנחנו חזקים ביחד".

עוד אמר הנשיא: "אני יודע שפעמים רבות אנו מביטים בכם, רואים את כברת הדרך הארוכה שעשיתם מאז הפציעה ואומרים 'זה נס'. זה לא נס. זו מלחמה קשה, יומיומית. סיזיפית. בלי הפוגות ובלי הפסקות אש. אני יודע שאתם לא אוהבים שמכנים אתכם 'גיבורים'. אז לא אקרא לכם גיבורים. אתם, כמו שאומרים הנכדים שלי, גיבורי על!''.

לדברי הנשיא ריבלין, למעלה משבעים אלף פצועות ופצועים ממערכות ישראל ומפעולות האיבה חיים היום בישראל. ''משפחת הפצועים חוצה את כל הקבוצות והמגזרים. יש בה חילונים ודתיים, יהודים ולא יהודים, לוחמים ולוחמות, אזרחים ואזרחיות. מדינת ישראל פועלת רבות למען נפגעי המערכות ופעולות האיבה. אין לנו יקרים מכם. נכון, אפשר לעשות יותר ואנחנו נעשה יותר. אתם לא תהיו גיבורים שקופים".

בסיום התייחס הנשיא למועדו של יום ההוקרה לפצועי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה בי"ז בכסלו, יום החלטת עצרת האו"ם על סיום המנדט הבריטי והקמת המדינה. "בעוד כמה חודשים נציין יום הולדת שבעים שנה למדינת ישראל. דרכנו לא הייתה קלה, ואיננו יודעים איך היא תהיה בעתיד. אבל הקמנו מדינה ואנחנו נחושים להגן עליה כנגד כל מתקפה, ומול כל איום.

''מי שינסה להכות אותנו בכוח, יוכרע בכוח. בכל שנה אני עומד כאן ונושא תפילה שמעגל הפצועים לא יתרחב. בכל שנה - תפילתי אינה מתגשמת. אבל גם השנה אתפלל: 'מי ייתן ובשנה הבאה לא תתרחב עוד משפחת פצועי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה'", אמר ריבלין.

שר העבודה והרווחה חיים כץ אמר באירוע כי ״לדאבוני, גל השנאה והטרור רק מתחזק ומכה בנו ובאומות העולם ללא הרף. בשנה החולפת נחשפנו ביתר שאת לאכזריות אויבנו שטובחים בלי הבחנה באחינו ואחיותינו, אימהות ואבות, צעירים וצעירות, קשישים וטף. ברור לי שלא קלה הדרך לנפגעי מערכות ישראל ופעולות האיבה, מידי יום אתם מתעוררים לקשיים ומשלמים את המחיר הפיזי והנפשי לעצמאותנו וחירותנו.

''אני מחבק ומחזק אתכם. מדינת ישראל עושה הכל על מנת למנוע פגיעה בגוף ובנפש. אך לצערי אנו עדיין נאלצים להתמודד עם פגיעות ואבידות לא מעטות וכולי תקווה שמעגל הדמים יחדל מלהתרחב. המוסד לביטוח לאומי מטפל בנפגעי פעולות איבה, פצועים ובני משפחותיהם שמקבלים טיפול מידי ומסור הכולל ביקורים בבתי החולים, מתן מענים לצרכים מידיים, תגמולים, הטבות, טיפול רפואי, שיקום תעסוקתי וכלכלי''.

השר כץ התחייב בפני הפצועים ''נמשיך ונעמוד לצידכם ונעשה את המירב על מנת להקל ולו במעט על כאבכם״.

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן אמר כי "יום ההוקרה הוא יום שבו אנחנו אומרים תודה לאלו שהקריבו מגופם ממש, למען תקומתה של המדינה. במהלך השבוע האחרון עשרות אלפי בני נוער נפגשים עם פצועי צה"ל ומחזקים את הקשר בין הדור הבא של הלוחמים והחיילים בצה"ל, לפצועי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה. למידה מכלי ראשון על חשיבות ההגנה על עם ישראל בארצו מלוחמים שנפצעו היא התשובה לטענות על הירידה במוטיבציה לגיוס".

יו"ר ארגון נפגעי פעולות איבה אייבי מוזס סיפר כי בישראל חיים כיום עשרות אלפי פצועים אשר מתמודדים עם פציעתם מידי רגע, "זהו יום בו אנו עוצרים על מנת להוקיר את הפצועים. אתם מהווים השראה למיליוני האזרחים במדינת ישראל אשר מוקירים אתכם היום כי על גופכם ונפשכם ניתן לראות את המאבק על תקומתה של מדינת ישראל ועל קיומה".

יו"ר ארגון נכי צה"ל חיים בר אמר "אנו חברי הארגון עדיין ממשיכים לשלם את המחיר היקר לקיומנו. שותפים למאבק זה בני כל העדות: יהודים, דרוזים, צ'רקסים, נוצרים, בדואים ומוסלמים, הם קשרו את גורלם בגורל העם היהודי בארץ ישראל.

הסיפוריהם האישיים של הנכים הם סיפורי המולדת והמדינה, של גבורה ואומץ, סיפורים של חברות ונתינה, של ניצחון הרוח על הגוף. עבורנו חברי הארגון אלה הם ביטויים מוחשיים, רגעים וחוויות שהפכו לחלק בלתי נפרד ממסע חיינו ומלווים אותנו באשר נלך", הוסיף בר.

המשנה לראש עיריית ירושלים, דב קלמנוביץ', שהשתתף באירוע גם הוא, אמר לאחריו כי ״כיו"ר לשעבר בארגון לנפגעי פעולות איבה, הודיתי לנשיא שפתח את ביתו בפני הנפגעים ובחר לקיים את הטקס המרכזי ביום ההוקרה לפצועי מערכות ישראל במשכן הנשיא בירושלים.

״הערכת אזרחי ישראל ובראשם הנשיא לפצועים שמתמודדים יום יום עם הפציעה - נוטעת בנו כוחות להמשך השגרה למרות הפציעה״, הדגיש.