מחבלי חמאס בעזה. ארכיון
מחבלי חמאס בעזה. ארכיוןצילום: Abed Rahim Khatib/ Flash90

שני שיגורי רקטות הלילה מסיני, וזאת לאחר מטח פצצות מרגמה שנורה בצפון הרצועה לפני ימים אחדים.

על הגזרה הדרומית שיתכן ומתחממת גם מול רצועת עזה וגם מול גורמי הטרור בסיני, שוחחנו עם האלוף במיל' ד"ר יום טוב סמיה, אלוף פיקוד דרום בעבר, מתמודד על מקום בצמרת מפלגת העבודה.

"אני מדבר על זה כבר כמה שנים, הבעיה שלנו היא חוסר יוזמה וחוסר התקפיות שהן שניים ממרכיבי יצירת כושר הרתעה כלפי האויבים מבחוץ", אומר ד"ר סמיה וקובע כי החל ממלחמת לבנון השנייה ואילך ישראל לא יזמה צעד התקפי מתוכנן ומאורגן כפי שהיה במלחמת שלום הגליל ובמלחמת ששת הימים, מלחמות שהיו מתקפת מנע מסודרת.

"גם ב'צוק איתן', 'עופרת יצוקה', 'עמוד ענן' ומלחמת לבנון השנייה ישראל נקלעה למערכה. הסבבים הללו קרו כשלשני הצדדים לא היה אינטרס שיקרו ועובדה היא שזה קרה", אומר סמיה וכשהוא מתבקש לתאר את הצעדים שהיה נוקט הוא עצמו לו היה בהנהגת המדינה, הוא משיב: "ישראל חייבת להבהיר הסברתית לעולם שהכוח הכובש ברצועה הוא חמאס. חמאס לא מאפשר לאוכלוסייה לנהל את הכלכלה שלה ולוקח 70 אחוזים מהתוצר למטרות שלו, חפירת מנהרות, התחמשות, אימונים צבאיים ומשכורות לאנשי צבא".

באשר לטענה הנשמעת שוב ושוב ולפיה חמאס נבחר להנהגה בבחירות דמוקרטיות, קובע סמיה כי מדובר בדברי הבל. "לא היו שם שום בחירות דמוקרטיות אלא בחירות תחת איומי נשק. עצם העובדה שהיו בחירות רק ברצועה ולא ברש"פ כולה זו חריגה מהסכמי אוסלו, ושלא יבלבלו את המוח קרטר והשבדים שפיקחו על הבחירות הללו".

ובחזרה להתנהלות הישראלית הנכונה לטעמו: "ישראל חייבת להבהיר לצד השני שלא נסבול התעצמות של מדינת טרור לצדנו, ולכן התגובה צריכה להיות בבוקר מפתיע אחד ולא במענה למספר רקטות שנורו. צריך לצאת למבצע של 36 או 48 שעות ולכסח בהן כל מה שאפשר. מול טרור נלחמים כל שעות היממה וכל השבוע".

לדבריו על ישראל להישמר מלהסתנוור מהשקט המתעתע שברצועה ולהבין שלא מבצעי צה"ל הם שהובילו לשקט המדומה שקיים שם, אלא מהלכים אחרים כדוגמת לחצי הנשיא המצרי א-סיסי וסיבות אחרות.

"אני מלין על היעדר יוזמה, התקפיות ופעילות מנע שתיראה. יש פעילות מנע שאינה נראית אבל במזרח התיכון דברים צריכים להיראות", אומר ד"ר סמיה ומיד הא נשאל אם לא צודקים וצדקו מנהיגיה של ישראל כאשר חיכו למציאות של מלחמת אין ברירה ורק אז יצאו לפעולה צבאית, וזאת בין השאר בשל הצורך להסביר לעם בישראל את הצורך לצאת למהלך שגובה קרבנות מהחברה הישראלית.

לדבריו הדברים טמונים בשאלת אופייה של המנהיגות והאמון שהעם נותן בה. "נדרשת מנהיגות של אמת ומנהיגות של אמת יודעת להסביר את כל מה שהיא עושה כדברים שנעשים ללא אינטרסים. כשאנחנו חיים בתקופה שבה הרחוב חושב שנתניהו, ביטן, אמסלם ורגב הם מעל המדינה ושמטפלים בשרידות שלהם ורק אחר כך מטפלים במדינה. במצב כזה אין צידוק למהלך בעזה בלי הסברים. ללוי אשכול לא הייתה סיבה למתקפת המנע אם הוא לא היה מנהיג של אמת שיודע שזו הדרך היחידה לצאת עם ידינו על העליונה מול המצרים והסורים, וכך גם מנחם בגין ב-82'".

"זו מנהיגות שדואגת לעצמה ולכן המהלכים של השנים האחרונות הם מהלכים שלא התכוונו לבצע אותם, ואומרים זאת המנהיגים עצמם. במלחמת לבנון השנייה נעשו טעויות בהרכב הממשלה ובמוכנות הצבא. ב'צוק איתן' הייתי סגן מפקד הפיקוד, התגלגלנו למבצע ללא כוונה וללא רצון, בגלל חטיפת הנערים חודש לפני כן, ולא במקרה הכוחות לא היו ערוכים להתמודד עם המנהרות".

באשר לזירת סיני אומר סמיה: "סיני היא נקודה יותר רגישה. ראשית, השלום הוא נכס אסטרטגי לשתי המדינות ושתי המדינות צריכות לעשות, והן עושות, הכול לשימור השלום הזה. הדבר הבא הוא שתקוע כאן אויב באמצע, זהו דאעש שהשתלט על מרחבי סיני. זה קרה בגלל הזנחה מצרית בטיפול בשבטים הבדואים שלא טופלו מאז עזבנו את סיני והיעדר טיפול בהברחות של נשק ובני אדם לאורך סיני, סיני הפכה לתוהו ובוהו. היה נוח למצרים לעצום עיניים במשך 20-30 שנה ואין ואקום, השבטים הבדואים השתלטו".

"מי שנמצא שם זה לא חטיבה מוטסת מסודרת אלא גופים קטנים שארגנו את השבטים הבדואים שהיו להם אינטרסים וארגנו אותם לפלג הצפוני של דאע"ש בסיני. לכן צריך לתאם עם המצרים את המשך הפעילות שם, להיות גמישים איתם בעניין הסכם השלום והנספח שנוגע להכנסת כוחות מצריים לסיני. במקביל צריך להיות נכונים להגנה על הישובים שהם מאוד קרובים, מדובר בישובים כמו בני נצרים שנמצא 1200 מהגדר, נווה במרחק 2200 מטר מהגדר, כל אלה מתיישבים מגוש קטיף שנמצאים בטווחים של טילי נ.ט. לכן הערנות צריכה להיות כפולה".

בהמשך הדברים אמר סמיה כי לו הדברים תלויים בו היה מקים רשת שידור בערבית תחת הכותרת 'אמיתות ושקרים' ומבהיר לתושבי הרצועה את השקרים שאנשי החמאס מלעיטים אותם וממתין להתקוממות עממית ברחוב העזתי נגד ההנהגה שם.

כשנשאל אודות מהלכי הפיוס בין חמאס לפתח' קבע כי מדובר בלא יותר מאשר "פייק ניוס", כלשונו. "אין שום סיכוי לפיוס הזה כי אי אין אף אחד שם שיכול לקבל מנהיגות". לדבריו המהלך הראשון וההכרחי, שככל הנראה לא יתבצע בשל סרבנותו של חמאס, הוא מסירת הנשק לידי הרש"פ. בדבריו הוא מזכיר כי בעבר אמר הוא עצמו ליאסר ערפאת כי 'עד שלא תעשה את האלטלנה שלך לא תהיה לך מדינה', וברוח זו הוא משוכנע גם היום כי ללא ניטרול הכנופיות החמאסיות פיוס לא יקרה. "חמאס לא ימסור את הנשק שלו לפתח', השמדת מדינת ישראל היא עדיין הדבר העיקרי עבורם".