ד"ר חיים שיין
ד"ר חיים שייןצילום: באדיבות המצולם

משטרת ישראל לא מביימת חקירות ולא ממציאה עדויות נגד נבחרי ציבור בכנסת או בשלטון המקומי. המשטרה מקבלת תלונות מהציבור, ממבקר המדינה, או הוראות מהיועץ המשפטי לממשלה שבעקבותיהן היא מקיימת חקירות. כשמדובר בתיקים בעלי רגישות ציבורית, יש מוטיבציה למשטרה להוכיח שהיא הצליחה לאסוף ראיות מרשיעות, וגם אז הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה הם בעלי הסמכות להחליט אם להגיש כתבי אישום.

השמאל ושלוחיו בתקשורת המגמתית והעוינת התייאשו מהדמוקרטיה והחלו לפעול במרץ על מנת להחליף את השלטון בלי צורך בקלפיות. הזרוע העיקרית שעליה בונה השמאל את המהלך שלו היא המשטרה. על רקע זה המשטרה חייבת לנהוג בזהירות, ברגישות, בתבונה ובצניעות על מנת שלא ליפול לתוך המלכודת שתקשורת השמאל טומנת לה.

לצערי, בתקופה האחרונה מתבררות כמה עובדות מציקות ביחס לעבודת המשטרה. כשלים שמטילים צל על יושרתה ותבונת שיקוליה. המפכ"ל בכניסתו לתפקיד קיבל תקשורת עוינת. עם גיוסו של דובר יקר בעל התמחות פוליטית, ומיד לאחר מכן אמירותיו של המפכ"ל ביחס לחקירות ראש הממשלה, התקשורת החלה לפתע ללטף אותו. קירות חדרי החקירות דולפים ללא הרף. נכון שיש הדלפות אינטרסנטיות מגורמים נוספים, אולם לא שמעתי הכחשה מהמשטרה שבאה לאחר בדיקה רצינית של חוקרים, כולל בפוליגרף. קצינת חקירות בכירה ממליצה להצטרף להפגנות נגד ראש הממשלה ולא מסולקת מיד מהמשטרה.

בצמוד להצבעות על חוק ההמלצות, שאיננו מקובל על המשטרה, זומן ח"כ דוד ביטן לחקירה שמתנהלת כבר זמן רב. קשה לקבל שזימונו לחקירה ערב ההצבעה בכנסת הוא צירוף מקרים בלבד. לכך יש להוסיף עובדה שאין אפילו אחד מניצבי משטרה שעסקו בחקירות ומתראיינים כפרשנים מומחים, שהצטרפו למפלגות הימין. מסופקני אם דעותיהם הפוליטיות התגבשו רק ביום שפרשו מהמשטרה.

המשטרה חייבת לעשות מאמץ עילאי כדי לשכנע את הציבור ששיקוליה מנותקים מפוליטיקה ומדעות קדומות, כי בנפשנו הדבר.

ד"ר חיים שיין

מכללת 'שערי מדע ומשפט'