אביצור ליבמן
אביצור ליבמןצילום: יוני קמפינסקי

אביצור ליבמן בן ה-13 מהיישוב מגדלים בסך הכול רצה לחגוג בר מצווה עם חבריו בטיול בשומרון בין היישובים מגדלים וקידה. הוא לא דמיין כיצד יהפוך הטיול לסיוט שהוא, כעשרים מחבריו, אביו והורה מלווה נוסף, לא ישכחו עוד שנים רבות.

"התחלנו את הטיול מהיישוב מגדלים לקידה. באמצע הטיול, אחרי שעקפנו את הכפר קוצרא והיינו די רחוקים ממנו, הסתכלנו על מערה כלשהי", משחזר אביצור. "פתאום התחילו לזרוק עלינו אבנים. היו לנו שני מלווים עם נשק, אחד עם אקדח ואחד עם M-16, ונכנסנו לתוך המערה. בינתיים הערבים המשיכו לזרוק אבנים והמלווה לא הצליח להרחיק את הערבים, אז הוא ירד לכביש להראות לחיילים איפה אנחנו".

"במקביל הערבים אמרו למלווה עם האקדח לשים את האקדח בנרתיק ואז ישחררו אותנו. הוא שם את האקדח בנרתיק וערבי בא, חטף לו את האקדח ואיים עלינו עם האקדח. הם אמרו לנו להביא את הפלאפונים ואחרי זה זרקו למלווה אבן בראש והוא נפצע. ירד לו המון דם. בהמשך הם התחילו לצעוק עלינו, ואמרו שהם הולכים לשחוט אותנו. הם אמרו שכמו שהם חטפו כבר מלווה אחד הם הולכים לחטוף את כולנו. בינתיים התקשרנו לצבא והיינו באמצע לדבר עם המוקד, אז חטפו למלווה את הפלאפון באיומי אקדח וגם לקחו לנו את כל התיקים. זרקו עלינו אבנים, פגעו לנו ברגליים, ריססו עלינו גז פלפל. חשבנו שהמלווה נהרג ושהולכים לרצוח אותנו", הוא משחזר את רגעי האימה.

לדבריו, "כל הילדים התחילו לבכות ולהגיד שמע ישראל. לא הרשו לנו לדבר ולצעוק, כל הזמן צעקו בערבית, זרקו עלינו אבנים, ורק אחרי שעה וחצי כמה חיילים הגיעו ושמרו על הפתח. אחרי זה הוציאו אותנו לוואדי", הוא מספר באנחת רווחה על הסוף הטוב.

"משטרת ישראל מעדיפה הלוויות"

צה"ל החל מיד בתחקור האירוע ובמקביל פעלה גם המשטרה, שהייתה מהירה אף יותר. עוד לפני שהיו מסקנות ראשוניות של צה"ל, נחקרו באזהרה אביו של אביצור וההורה המלווה הנוסף בחשד לגרימת מוות ברשלנות, שימוש רשלני בנשק ואי מילוי הוראה חוקית.

במשטרה טענו כי החקירה הכרחית משום ששני הנחקרים ביצעו ירי במהלך ניסיון הלינץ' הפלשתיני במקום, וכתוצאה ממנו נהרג פלשתיני אחד.

חרף העובדה שהרשת התמלאה בסרטונים שצילמו הפלשתינים עצמם מניסיון הלינץ', בהם רואים את האחראים לו בפנים גלויות מנסים לפגוע במבוגרים ובנערים, לא נעשה אף צעד משמעותי כדי לנסות ללכוד את הפורעים. ההורים המלווים הגישו תלונה במשטרה על התקיפה, אך זו טרם הולידה צעד כלשהו של זרועות האכיפה.

נעמי, שבנה נפגע בניסיון הלינץ' מאבן בידו וברגלו, מתרעמת על התנהלות המשטרה: "זו בושה. זכיתי לחבק את הבן שלי רק בזכות האנשים האלה. הם הצילו את בני ואת כל הקבוצה והם מוצאים עצמם תחת חקירה? אם הבן של ארדן או של אלשיך היו בטיול, כנראה שהוריהם לא היו נחקרים. הטרור חוגג בכל מקום, ומי שמגן על עצמו מוצא עצמו בחקירה. כאשר מדובר במתנחלים נראה שמשטרת ישראל מעדיפה הלוויות של ילדים יותר מאשר חיוך שלהם", אמרה האם.

גם אמו של נער בר המצווה, רחלי ליבמן, לא מצליחה להבין את התנהלותה של המשטרה: "אני רק מדמיינת מה היה קורה אם הכול היה הפוך, אם הפורעים היו מתיישבים. אני לא יכולה אפילו לתאר מה היו עושים להם וליישוב שממנו יצאו. לא היו מחכים אפילו חצי דקה. כל מערכת הביטחון הייתה מטפלת בהם. אין ספק שיש כאן אפליה לכיוון אחד".

"בסופו של דבר", אומרת ליבמן ל'בשבע', "הערבים מקבלים מסר שהם יכולים לעשות מה שהם רוצים - ועובדה שהם ממשיכים ומרשים לעצמם שוב ושוב לפגוע ביהודים. אני עוד לא שמעתי על גל מעצרים מטורף שנעשה בקרב הפורעים".

הורי הילדים מתקשים להשלים עם המציאות. השבוע הם פנו במכתב חריף למפכ"ל המשטרה ולאלוף פיקוד המרכז. "אנחנו המומים מהטיפול במפגעים בשטח והמומים עוד יותר מכיוון שלמיטב ידיעתנו טרם נעצר אף פורע, הרכוש הגזול לא הושב ותחושת ההפקרות כלפי כל מה שעברנו נמשכת", כתבו ההורים.

עוד הוסיפו במכתב: "אין ספק שחקירה נחושה והעמדה של המפגעים לדין תעזור לשיקום ילדינו ולהחזרת תחושת הביטחון והאמון של הילדים במערכות הצדק. מנגד", ממשיכים ההורים, "מצב שבו יתהלכו המפגעים חופשי בלא לתת את הדין, יש בו כדי להעמיק את הפגיעה והטראומה".

ההורים מוחים במכתבם גם נגד יחסה של המשטרה אל האבות שהגנו בגופם על הילדים. "קיבלתי את הבן שלי במתנה", מספרת אחת האימהות, "אני לא מבינה מדוע האבות נחקרים במשטרה. על מה? על כך שהם הגנו בגופם והצילו את הבן שלי וחבריו? בלעדיהם הייתי עכשיו יושבת שבעה. הם גוננו בגופם על הבן שלי. חטפו את האבנים, את הנאצות. מישהו פה השתגע".

עו"ד עדי קידר מארגון 'חננו', שייצג את ההורים בחקירת המשטרה, זועם על עצם החקירה. "הילדים ניצלו רק בזכות תושייתם של האזרחים, שהצילה אותם ממוות ודאי. במקום לרדוף, להשיג ולעצור את המחבלים שביצעו את המעשה הנורא הזה, משטרת ישראל מראה לאויב באיזה צד היא נמצאת. המשטרה מחלישה את כוחו של העם היהודי, ולצערי אנשים שרואים זאת מהצד ייתכן ומקבלים כוח להמשיך ולפגוע חלילה באזרחי ישראל".

מהמשטרה נמסר בתגובה לפניית 'בשבע' כי "כלל מרכיבי האירוע נמצאים בחקירה מאומצת אשר במסגרתה נגבות עדויות ממעורבים שונים בו. כמו כן נעשו וייעשו פעולות חקירתיות במטרה לאתר את מיידי האבנים ומעורבים נוספים".

"עברה שעה וחצי עד שהצבא הגיע"

בני משפחת ליבמן, כמו גם כל הגורמים במועצה האזורית שומרון, נזהרים מלמתוח ביקורת על הצבא ואפילו משבחים את התנהלותו. קרן פרלמן, שאחד מילדיה הותקף בניסיון הלינץ', קצת פחות סלחנית: "בני סיפר לי על הטראומה הקשה שהם עברו. הוא סיפר שריססו גז פלפל לתוך המערה, לקחו להם תיקים, ציוד וממתקים. הוא סיפר על נדרים רבים שילדים לקחו על עצמם, על הרגשה של מוות קרוב, על אמירות שמע ישראל ועל בכי קורע לב".

"עברה שעה וחצי עד שהגיע הצבא. שעה וחצי שהילדים מתחבאים במערה מתפוררת כשמעליהם מאות ערבים. שעה וחצי שהמלווים הגיבורים עומדים בפתח וסופגים מכות ואבנים כדי להגן על הילדים והצבא פשוט לא טרח להגיע", היא טוענת.

בצה"ל ענו השבוע לטענות ואמרו כי מהתחקיר עד כה עולה שלאחר שאחד ההורים דיווח על האירוע למח"ט שומרון, המח"ט נסע למקום באופן מיידי והקפיץ כוחות נוספים.

עוד נמסר מצה"ל כי "בשל קושי לאתר את המיקום המדויק של המטיילים, הגיע למקום מח"ט שומרון, אלוף משנה גלעד עמית, תוך כ‑20 דקות ואבטח את המטיילים עד להגעת כוחות צבא נוספים שחילצו אותם מהמקום ופעלו לסיום הפרת הסדר באמצעים לפיזור הפגנות".

בצבא טענו גם שלא התקבל אישור מצה"ל לטיול. "בהתאם להערכת המצב בחטיבה, קיום טיולים במקום זה מצריך אבטחה של כוחות ביטחון. בצה"ל קיים מנגנון תיאום טיולים המאפשר לכלל המטיילים לשהות באופן בטוח באזור המחייב היערכות ביטחונית".

אלא שהתברר שהמתיישבים דווקא ביקשו אישור לטיול. לטענתם הם אף עשו יותר מהנדרש, שכן באזור זה, הנשלט אזרחית וצבאית על ידי ישראל, אין שום צורך בתיאום - ובכל זאת הוא בוצע.

עניין נוסף שראוי להזכיר ברקע הפרשה הוא התנהלותם של תושבי הכפר קוצרא, שממנו יצאו הפורעים. אין זה האירוע הראשון שבו משתתפים תושבים מהכפר בניסיון לפגוע ביהודים. על פי דיווח שפורסם השבוע באתר 'הקול היהודי', כמה ארגוני שמאל קיצוני פעילים בכפר באופן שוטף, והוא גם נתמך על ידי ארגונים אירופיים שונים, שכנראה מגבירים את תעוזתם של אנשי הכפר.

בתוך הכפר פועלת מעין משטרה מקומית המנוהלת על ידי אזרחים ועושה בו כבשלה. דווקא אותם "פעילי משטרה", כפי שעולה מהדיווח ב'קול היהודי', הם הראשונים לתקוף יהודים. תושבים מהכפר השתתפו בשנים האחרונות בלא פחות מחמישה מקרים של תקיפת מטיילים, שלושה מתוכם התרחשו בשנת 2017. גם במקרים הקודמים הפורעים הערבים נותרו חופשיים, והיהודים שהותקפו - הם אלו שנחקרו במשטרה.

כמעט בכל האירועים המוטיב החוזר הוא ניסיון לינץ' בקבוצה מטיילת, כשלצד הפורעים יש גם כמה ערבים, בעיקר מאותם ארגוני שמאל קיצוני, שכביכול מנסים להרגיע את האווירה, אך באופן לא מפתיע לעולם לא מצליחים בכך.

השר אורי אריאל זועם על המצב הזה: "אני מנסה להבין מדוע עד לרגע זה לא נעצרו חלק מהפורעים לחקירה. אינני מבין מדוע שר הביטחון לא השתמש מול תושבי הכפר בשיטת הגזר והמקל. לזכותו ייאמר שהוא נתן גיבוי לשני המלווים שהצילו שם את המצב".

השר אריאל הוסיף כי הוא מצפה לתגובה חמורה בהרבה לאירוע: "צריך לנקוט אמצעים קשים ביותר נגד הפורעים הללו. הם צולמו, השב"כ יודע מי הם. התגובה, בסופו של דבר, משדרת מסר חמור. גם אם הם ייעצרו מאוחר יותר ויישפטו, עצם העיכוב משדר בעייתיות בלתי רגילה".

"לא מפחדים לטייל בארצנו"

ביום שישי הקרוב מתכוונת המועצה האזורית שומרון לארגן חוויה מתקנת לאביצור ליבמן. משפחתו והמועצה מקיימים טיול חדש לאותו מקום, שאליו הוזמן הציבור כולו, כדי לחגוג את בר המצווה.

את האירוע יובילו ראש המועצה יוסי דגן, השר אורי אריאל והמשפחה. "אני רוצה להגיד תודה לעם ישראל שתמך, שבא לחזק, ששלח פרחים והודעות. אני לא נשברתי ואני מקווה שגם אתם. אני אחגוג את בר המצווה שלי שוב ביום שישי הקרוב. אנחנו נלך באותו מסלול שבו הלכנו. אני קורא לעם ישראל להצטרף אליי. אני ממשיך לטייל בארץ שאני כל כך אוהב", פנה אביצור לעם ישראל השבוע, לקראת האירוע.

ראש מועצת שומרון יוסי דגן, שליווה את המשפחה מאז התרחש ניסיון הלינץ' ולאורך כל השבוע, כולל בחקירת המשטרה, חושב שהמסר שיעבור באירוע הזה הוא משמעותי מאוד אל מול הטרור: "חשוב לנו שיהיה ברור, אנחנו לא מפחדים לטייל בארצנו. אנחנו רוצים לתקן את החוויה הקשה שהייתה לילדים האלה. מגיע גם לאביצור לחגוג בר מצווה כמו שצריך, ואנחנו מזמינים את הציבור הישראלי להצטרף לבר המצווה הזאת, שהאמירה שיוצאת ממנה היא: באנו לחיות כאן בשלום בלי לפחד. אנחנו נטייל בכל מקום ולא נחשוש לילדינו".