מנהטן - ניו יורק
מנהטן - ניו יורקצילום: רויטרס

הרב אבי ברמן, מנכל מרכז OU בישראל המאגד 1000 קהילות אורתודוקסיות בארצות הברית, מגיב בערוץ 7 למשבר בין ישראל ליהדות ארה"ב סביב סוגיית הגיור ומתווה הכותל.

בפתח השיחה מספר הרב ברמן כי רוב הרפורמים החיים בצפון אמריקה כלל לא מגיע לבקר בארץ, ''זה ממש לא מעניין אותם, הם נוסעים לחופשות במקסיקו והוואי. מי שבא לבקר בארץ אלה האורתודוקסים, יש בישראל רק את הנהגת הקהילה הרפורמית שצריכה להצדיק את קיומה.

''בעוד עשר שנים הם ילכו ויתמעטו, אנחנו נהיה כבר חמישים אחוז מכלל יהודי ארה"ב ועיקר התמיכה בישראל תגיע מהקהילות האורתודוקסיות", מסביר ברמן.

לדבריו יהודי ארה"ב מבינים היטב שאין להם זכות דמוקרטית להשפיע על סוגיות ישראליות, "מי שרוצה להשפיע שיעלה לארץ ויצביע בבחירות. אמרנו לכל ראשי הממשלה: זה שיהודים שולחים צ'קים ותרומות לישראל זה נפלא אבל זה לא מקנה להם זכות להחליט עבור מדינת ישראל.

"הרפורמים החליטו לגור בצפון אמריקה, יש להם זכות הצבעה לסנאט ולקונגרס ולממשל המקומי. אתם רוצים להשפיע על מתווה הכותל או אם לצאת למלחמה או אם לוותר על יו"ש או לשנות את הרבנות? תעלו לארץ. כל עוד אתם שם זו לא זכותכם הדמוקרטית.

''זה שאני יושב בארה"ב ושולח צ'קים לסוכנות היהודית לא נותן לי זכות בחירה על מדינת ישראל. הרפורמים רוצים להשפיע אז שיעלו לארץ ויצביעו בבחירות", מציע הרב ברמן.

הרב ברמן סבור שגם שליחת ילד להתגייס לצה''ל לא מקנה להורים זכות להתערב בהחלטות פנים ישראליות. "זו באמת מסירות נפש לשלוח ילד לישראל לשרת בצה"ל, כי הקריירה שם לוחצת והרוב רוצים כמובן שהילד ילך לאוניברסיטה כי התחרות מטורפת אז הורה שבכל זאת תומך בילד שלו שיגיע לארץ לשרת בצה"ל באמת מגיע לו ישר כוח גדול, אבל בדמוקרטיה כדי לשנות אתה צריך להיות אזרח הארץ ולהצביע".

לדבריו הקהילות האורתודוקסיות גאות בנשיא טראמפ שהכיר בירושלים כמדינת ישראל, "זה בא להם בהפתעה כי הם התרגלו שכל הנשיאים הבטיחו את זה בבחירות אבל לא קיימו. כך קרה עם הנשיאים קלינטון, בוש ואובמה וזה לא משנה אם זה נשיא דמוקרטי או רפובליקני, כולם התחמקו מזה.

"לכן כעת השמחה גדולה ואין לזה קשר אם אתה יהודי דמוקרטי או רפובליקני, הרוב תמכו בהכרה בירושלים כבירת ישראל", מעיד הרב ברמן.