אלאור אזריה
אלאור אזריהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בימים הקרובים תעלה בכנסת לראשונה מאז נחשפה לפני שנה הצעת חוק "אלאור אזריה", אשר תעניק חסינות לאנשי כוחות הביטחון שביצעו פעולות בהן עולה חשד לעבירות פליליות במהלך אירועים מבצעיים. כך פורסם באתר ערוץ 20.

בהצעת החוק שמקדם סגן השר ח"כ הרב אלי בן דהן (הבית היהודי) נכתב כי "החוק בא במטרה לקבוע כי אנשי כוחות הביטחון ייהנו מחסינות לפעולות שביצעו או פעולות שנמנעו מלבצע והכל לפני, אחרי ותוך כדי אירוע מבצעי או אירוע טרור שלא בפעילות המבצעית השוטפת של היחידה בה עובד או משרת איש כוחות הביטחון".

על פי הצעת החוק מי שיזכה לחסינות הוא כל חייל, מפקד וקצין בצה"ל בשרות חובה, סדיר, מילואים, עובד שרות הביטחון הכללי, שוטר או קצין משטרת ישראל, שוטר או קצין משמר הגבול, איש משמר הכנסת, מישר, משרת בשירות אזרחי-ביטחוני או כל איש כוחות הביטחון בארגון מודיעין או ארגון מבצעי ששר הביטחון בחקיקת משנה יחליט כי יהיה חלק מחוק זה.

בהצעת החוק נכתב עוד "איש כוחות הביטחון לא יישא באחריות פלילית ולא ייחקר חקירה תחת אזהרה ויהיה חסין בפני כל פעולה משפטית, בשל פעולה שביצע או פעולה שנמנע מלבצע או מעשה שעשה או מעשה שנמנע מלעשות לפני או במהלך אירוע מבצעי והכל אם הייתה הפעולה לשם מילוי תפקידו או שלא במילוי תפקידו או למען מילוי תפקידו, כאיש כוחות הביטחון".

בחוק ישנה הסתייגות ברורה שלא להגן על מי שביצע עבירות כגון ביזה, השחתת ציוד, לקיחת שוחד, בריונות, עבירות מין, כלפי בלתי מעורבים או מעורבים באירוע המבצעי.

"בימים אלו עוברת הצעת החוק לוועדות המקצועיות בכנסת לקראת מהלך של חקיקה בהמשך" מספר עו"ד אייל פלטק אשר סייע בגיבוש החוק בפן המשפטי. "בניגוד למחשבה הראשונית שעלול לקבל מי שלא קרא את הצעת החוק, החוק אומנם נקרא 'חוק חסינות כוחות הביטחון...' אבל החסינות הניתנת לאיש כוחות הביטחון בעקבות מעורבותו באירועים מבצעיים, ניתנת להסרה מהירה על ידי מנגנון שתפקידו להוות מאין 'מסננת ראשונית' של האירוע ולבדוק האם המעשה שעשה איש כוחות הביטחון הינו מעשה שנעשה שלא בתום לב, במטרה לגרום נזק ובזדון שהרי אז תוסר מאיש כוחות הביטחון החסינות באופן מיידי וההתייחסות המשפטית אליו תהיה כאילו לא חל עליו החוק" הוא מבהיר.

בחודש פברואר האחרון התקיימה ישיבה בוועדת משנה של ועדת חוץ וביטחון בכנסת בראשות ח"כ אמיר אוחנה. במהלך הדיון בו השתתפה ראש ענף מחקר במחלקת מדעי ההתנהגות בצה"ל ( סא"ל יעל טופל ) נתון לפיו 59% מהלוחמים בצה"ל סבורים שלא יקבלו גיבוי מהפקדים במידה ויעשו טעות מבצעית.

באותה ישיבה, תיאר נציג נציב קבילות חיילים, סא"ל ברק ברודי, כי יש מגמה של ירידה באמון חיילי צה"ל כלפי המפקדים. "יותר ממחצית לוחמי צה"ל, יוצאים ומשתתפים באירועים מבצעיים כאשר הם בתחושה שאין להם גיבוי מהמפקדים" מסביר עו"ד אייל פלטק. "מגוון האיומים העומדים בפני הלוחמים היום הינם מגוונים והחשש מפני פעולה לא נכונה וחשיפה ל"דין פלילי", גורמת להיסוס בקבלת החלטה ובאיבוד זמן יקר העלול לפגוע בכוחותינו" הוא טוען בדבריו.

כאמור, הצעת החוק תעבור לוועדות הכנסת לצורך אישורה ואם אכן כך יקרה תעלה ההצעה להצבעות בכנסת בקרוב. עו"ד פלטק מסכם, "זו יוזמת חקיקה שתצמצם ותימנע פגיעה באנשי כוחות הביטחון כתוצאה מ"אימת הדין" שמרחפת עליהם בפעולותיהם. זו הצעת חוק שתאבק ותדרוש פתרונות לצמצום פגיעה באנשי כוחות הביטחון".