טיול במגפיים ברכס הכרמל

ממרום יער עופר, ממגדלי התצפית שהוקמו בפסגת ההר, נראים חופי הים התיכון תכולים ובוהקים. הנוף הפתוח בשילוב האתרם ומסלולי הטיול, יחד עם רוח הסתיו הנושבת בכל פינה, עושים חשק לטבע.

מצפור עופר
מצפור עופרצילום:קובי פינקלר

מזג האוויר מתאים לטיולי טבע והאזור שופע שמורות, פארקים וגנים (כמו רמת הנדיב המחודשת). סתיו, כבר אמרנו ואי אפשר בלי סיורי צפרות בתקופת נדידת הציפורים בין בריכות הדגים של מעיין צבי וסמוך לפארק הדייג.

זרעים מציון

ציון סימן טוב ממושב כרם מהר"ל, בפאתי יער עופר, אוהב את ארץ ישראל. פשוט כך. נקודה . מאז עליית המשפחה ארצה מעירק לפני 80 שנה הם מתעסקים בטבע ובצמחי בר של ארץ ישראל.

הוריו, סימן טוב חיים והלה ז"ל, זיכו אפילו את המדינה במדליית זהב בין לאומית בקטגוריית פרחי בר בתערוכת פרחים שנערכה באודיטוריום החדש בניו יורק בשנת העשור למדינת ישראל ( מי שיודע היכן המדליה שיקום ויספר לנו).

זרעים מציון
זרעים מציוןצילום:קובי פינקלר


וכמי שאוהב את הטבע, רתם את הבת הילה ואת החתן אמיר ויחד הם מגדלים את רוב מיני צמחי הבר הפורחים בארץ (למעלה מ- 1000 מינים) לייצור זרעים ופקעות ושתילים בשטח של למעלה מ- 35 דונם המחולקים לחלקות של רקפות, חצבים, בן חצב יקינטוני, חצבים, נרקיסים, כלניות, אזוב (זעתר), צמחי נחל ועוד...

מרכז המבקרים מלא בילדים ובמטיילים מכל רחבי הארץ הבאים ללמוד למה, כמה ואיך ניתן לשמור על הסביבה בה אנו חיים. סיפור נפלא של אהבה לטבע ולימוד על כל סוג של צמחי הבר.

במקום, סדנאות, סיורים, חליטת תה והרבה ציונות. ציון 052-4471444

כמה מאות מטרים משם בשמורת נחל מערות שני מסלולי טיול: המסלול הגאולוגי והמסלול הבוטני. הראשון בין כשעה והשני כשלוש שעות. שניהם מעגליים מתחילים ומסתיימים בתוך השמורה בחניה.

טיולי טבע וג'יפים

במרחבי יער עפר( על שם עין רז'לה- עין האיילה) מגוון מסלולים. נמליץ על שניים מהם. הראשון למערת הפעמון . זהו למעשה קטע משביל ישראל הטמון בתוך חורש היער. השני הוא היער הקסום. לשניהם הכניסה היא מהכביש המוליך לתוך מושב עפר. שילוט במקום. אם אתם חפצים בהדרכה יעילה וטובה לכו על טיול ג'יפים משולב במסלול רגלי.

לאורך המסלול גם שילוט של שביל כרמל ( בתמונה).

בג'יפ חיון יוביל אתכם זהר ניר למעבה היער תוך שהוא מצביע על מגוון מסלולים,פרחים וסיפורי טבע . 054-6344591.

שביל הכרמל
שביל הכרמלצילום:קובי פינקלר

שביל הבריחה

השביל, שאורכו כשניים וחצי ק"מ, נמצא ביער עופר שבכרמל, לא הרחק ממחנה המעפילים עתלית. הוא יוצא משביל ישראל וחוזר אליו בנקודה אחרת. לאורך השביל הוקמו חמש תחנות, שכל אחת מהן מוקדשת להיבט אחר של תנועת "הבריחה". בכל אחת מהתחנות מוצב לוח המסביר את הנושא לו היא מוקדשת, ולצידו ספסל אבן מוצל.

הנושאים המוצגים בתחנות הם: תנועת הבריחה, השליחים מארץ ישראל, ילדים בנתיבי הבריחה, מחנות העקורים ומפת נתיבי הפעולה העיקריים של תנועת הבריחה.

רעיון השביל בנוי על פי רעיון שהתוו אנשי עמותת הבריחה שפעלה באירופה משלהי מלחמת העולם השנייה ועד להקמת מדינת ישראל והייתה אחראית להברחתם של כשלוש מאות אלף ניצולי שואה ממזרח אירופה לכיוון דרום מערב – אל נמלי הים התיכון. ניצולים שבחרו לנטוש את גיא ההריגה של אירופה כדי להקים לעצמם בית בארץ ישראל. שורשי "הבריחה" בהתארגנות ספונטאנית של ניצולי השואה, שיצאו מן המחנות, מן היערות וממקומות המסתור והחלו להתארגן לעזרה הדדית. הם היו יתומים, שכולים, נצר אחרון למשפחותיהם. הראשונים להתארגן היו פרטיזנים יהודים ובוגרי תנועות הנוער הציוניות. הם התארגנו ב"קיבוצים" בהם נמצאו לפליטים קורת גג, שמיכה, זוג מכנסיים, אוכל – מעין משפחה וכתובת ראשונה.

השביל קסום, מלא בימים אלו בנרקיסים ופרחי בר ועובר בחלקו על תוואי שביל ישראל.

שביל הבריחה
שביל הבריחהצילום:קובי פינקלר

איך מגיעים?

עולים בכביש ליער עופר לכיוון ים כרמל. בצומת העליון פונים ימינה לפי השילוט שביל הבריחה עד לחניון מזרחי טפחות שם מתחיל השביל. ניתן לעשות גם חלק ממנו.

עוד ברכס ההר- ים כרמל

במורדות הכרמל, שבה את ליבו של שלומי פורת והוא הקים במקום את ים כרמל. פשוט כך. מסלול אבובים יבש בגוונים של ירוק וכתום, אומגה שנמתחת לאורך 100 מטרים. מגדל גבוה שבכל אחת מקומותיו ישנה פעילות אחרת או סנפלינג, או קיר טיפוס, וגם מסלול של ארבעה גשרי חבלים תלויים בין שמיים לארץ בגובה של כ-12 מטרים. צמוד לים כרמל, מגדל תצפית של קק"ל ומסלולי טיול ביער ) המומלץ לימים אלו הוא כאמור שביל הבריחה).

פסטיבל "מטיילים במגפיים"

מטיילים במגפיים
מטיילים במגפייםצילום:יחצ

הגשם שירד בשבוע שעבר, מילא קצת את האגם וגבי המים בגן הלאומי הר הכרמל , הרווה את האדמה וזה הזמן לצאת אל הטבע ולחגוג את יופיו. גם השנה מקיימת העמותה לתיירות כרמלים, יחד עם המועצה האזורית חוף הכרמל, את פסטיבל "מטיילים במגפיים", פסטיבל החורף השנתי בכרמל.

במהלך החודש, חווית סיורים והדרכות מיוחדות במסלולי הטבע והנוף הירוק של ההר. הסיורים המודרכים של עמותת כרמלים יתקיימו: בנחל אלון אל גבי המים, כפר האומנים עין הוד ומוזיאון ניסכו, מסלול נחל וואדי מערות, שוויצריה הקטנה וחי בר כרמל, סיור במוזיאון המזגגה ותל דור וסיור מודרך משולב מסיק בבוסתן תם.

החברה להגנת הטבע תוציא סיורי צפרות משולבי משחק וחוויה בין בריכות הדגים בחוף הכרמל.רמת הנדיב תוציא סיורי יום בעקבות פך השמן האבוד וסיורי עששיות בערב.

עוד בפסטיבל השנה מופעי מוזיקה במרחב, חוויות חקלאיות, פעילות בכל אתרי התיירות וסיורי משפחות בליווי כתבי חידה. פרטים נוספים www.magafaim.co.il