רוברט זינגר
רוברט זינגרצילום: ניצן קידר

הקונגרס היהודי העולמי מגיב היום (ראשון) בחריפות לאירוע בו הטילו רעולי פנים בקבוקי תבערה אל עבר בית כנסת בעיר גוטנבורג שבשבדיה, בה מתגוררת הקהילה היהודית השנייה בגודלה במדינה.

"לעולם לא נסבול אלימות, שנאה כלפי האחר, או אנטישמיות בשום צורה שהיא", אומר רוברט זינגר, מנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי. "אנו דורשים מממשלת שבדיה ומכל ממשלות אירופה, להעביר מסר חד משמעי של אי-סובלנות מוחלטת כלפי כל צורות האלימות האנטישמית ולאכוף אותו באופן ברור ותקיף".

"הקונגרס היהודי העולמי עומד לצידה של הקהילה היהודית בגוטנברג", אומר זינגר, "ודורש מממשלת שבדיה לנקוט בכל צעד אפשרי כדי להבטיח את שלומם, ביטחונם ורווחתם של אזרחיה, בכל קהילה ומגזר. על אף אדם אסור שיחיה תחת סכנה ופחד."

זינגר חשף פרטים אודות החששות הגוברים של בני הקהילה היהודית בשבדיה, כפי שתוארו בפניו בביקורו במדינה לאחרונה. "בביקורי בשבדיה לפני כחודש שוחחתי ארוכות עם חברים מן הקהילה היהודית במדינה, אשר הבהירו לי כי חששם הגדול ביותר הוא לביטחונם אל מול האנטישמיות המתגברת במדינה.

"במהלך ביקורי נפגשתי גם עם שר המשפטים של שבדיה, שר הדמוקרטיה האחראי על המיעוטים, מפכ"ל המשטרה הארצית, ומפקד המשטרה בגוטנברג במטרה להדגיש את החששות הגוברים בקרב הקהילה. אנו בטוחים כי הרשויות השוודיות מתייחסות לנושא זה במלוא הקשב והרצינות ונמשיך לעמוד לרשות הקהילה לכל עזרה ותמיכה", סיפר.

ההתקפה במדינה מתרחשת כחודשיים בלבד החשש מקיומה של הפגנה ניאו-נאצית גדולה בעיר גוטנברג, שאמורה היתה להתקיים בסמוך ליום כיפור אך בוטלה בסופו של דבר. "רק לפני כמה חודשים, בערב יום כיפור", מספר זינגר, "עמדה הקהילה היהודית בגוטנברג מול איום ממשי של הפגנה ניאו-נאצית גדולה בעיר, אשר תוכננה לעבור ליד בית הכנסת ביום הקדוש ביותר בלוח השנה היהודי, הפגנה שבסופו של דבר בוטלה לאחר התערבות בית המשפט המנהלי בעיר ולאחר הפעלת לחצים כבדים מצד הקהילה ובסיוע שלנו, ברמות הגבוהות ביותר".

בהמשך קרא מנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי לממשלת שבדיה ולאיחוד האירופי, להעביר מסר ברור אל מול האנטישמיות הגוברות ביבשת. "האנטישמיות ברחבי אירופה מרימה את ראשה המכוער, הן מן הימין הפוליטי והן מן השמאל, אך לא משנה מהיכן היא מגיעה, לא נסבול זאת. אני קורה לממשלות שבדיה וכל מדינות אירופה להעביר את המסר הזה בצורה ברורה ותקיפה", דברי זינגר.