ההוריקן מכה בפורטו ריקו. ארכיון
ההוריקן מכה בפורטו ריקו. ארכיוןצילום: רויטרס

הצעת חוק המקודמת בקונגרס האמריקני תסייע לבתי כנסת ולקהילות יהודיות לקבל עזרה ממשלתית במקרים של אסונות טבע כמו סופות הוריקן ורעידות אדמה.

הצעת חוק זו הועלתה על סדר היום בקונגרס בעקבות סדרת סופות ההוריקן שפקדה את מדינות טקסס, פלורידה ופורטו ריקו.

במהלך סופות אלה נפגעו בין השאר גם בתי כנסת רבים וגם כנסיות נוצריות. הנהלות המוסדות הללו טענו שלא מקצים להם כספי סיוע ממשלתיים לשיקום הנזקים משום שעל פי החוק אסור לרשויות לתמוך באופן ישיר במוסדות דת.

הצעת החוק החדשה שהועלתה בקונגרס תהווה מקרה יוצא דופן ובמידה שתתקבל היא תקבע שבמקרה של אסון טבע יכולים מוסדות הדת לקבל תמיכה וסיוע ממשלתיים משום שהכספים מיועדים רק כדי לעזור להם לחדש את המבנה ולכך אין קשר עם הדת.

אגודת ישראל בארה"ב סייעה בגיבוש ההצעה. "מניעת סיוע כספי בעקבות אסונות טבע לבתי תפילה על־ידי הסוכנות הפדרלית לניהול מצבי עד כה, בעוד חירום מוסדות כמו גני־חיות וארגונים אחרים ללא כוונות רווח מקבלים סיוע כזה – היתה ביטוי בוטה של אי־שוויון וביזיון", אמרו.

בדבריהם הוסיפו כי "בתי־כנסת ו'בתי תפילה' אחרים מעניקים שירותים חיוניים לחברי הקהילות שלהם, לפני, במהלך ואחרי אסונות טבע. והם השותפים העיקריים במתן חיזוק רוחני ורגשי המסייע לאנשים שחייהם נפגעו קשות, לעבור את הזמנים הקשים ביותר. בתי תפילה ראויים לקבל סיוע להשתקם – ועדיף כמה שיותר מהר – והדבר ייטיב עם כולם".