אילוסטרציה
אילוסטרציהiStock

בבתי הספר ברחבי הארץ ציינו היום (שני) את "יום המורה", שהציף סיפורים על אזרחים מן השורה שהחליטו להשאיר קריירה מצליחה מאחור ולעשות הסבה להוראה.

הילי כגן, מורה לאנגלית בכפר הנוער הדתי הודיות שבגליל התחתון היא אחת מהם. "למדתי הנדסה כימית באוניברסיטת בן גוריון ובסיום הלימודים התקבלתי לעבוד בחברת TOWER Semiconductors שבמגדל העמק.

"אהבתי מאוד את העבודה שלי, התחלתי כמהנדסת תהליך ובהמשך קודמתי להיות מהנדסת אינטגראציה", סיפרה כגן.

במהלך השנים ובעיקר לאחר שהפכה לאמא, כגן החלה להתעניין יותר ויותר בחינוך. "פתאום כשאתה הופך להורה, נושא החינוך נוגע לך באופן אישי. לפתע התחלתי להרהר היכן ילדיי ילמדו, מה ילמדו והכי חשוב – מי ילמד אותם".

היא מעידה שאפשרות ההסבה להוראה עברה בראשה זמן רב, אך מה ששיכנע אותה להפוך את המחשבה למעשה הוא הרצון למצוא דרך טובה ואפקטיבית ללמוד וללמד את השפה האנגלית.

"זה היה ממש מצב אבסורדי", גילתה, ''נתקלתי באנשים מוכשרים ומשכילים ביניהם דוקטורים ופרופסורים שמגמגמים אנגלית עם לקוחות חשובים ואני ביניהם. התחלתי לתהות מה הסיבה שאנשים כה מוכשרים שלמדו שנים רבות במערכת החינוך לא הצליחו לרכוש דווקא את השפה הבינלאומית שכל כך חשובה להמשך דרכם.

''החלטתי להיכנס למסלול להסבת הוראה באנגלית כדי למצוא תשובות ולנסות למצוא פתרונות ובחרתי להיות מורה לאנגלית ולעזור לתלמידי ישראל במה שאני התקשיתי בעצמי".

לא ניתן להתעלם מהקשיים שבמהלך כזה. "כיום אני מרוויחה שליש ממה שהרווחתי כשהייתי מהנדסת. לא אשקר - הנושא עדיין תופס אצלי ואצל בעלי נושא מרכזי והיום רוב עול הפרנסה נופל עליו. לפעמים נראה שהוא משלם מחיר כבד מידי ואז אני מתחילה לתהות מה האפשרויות העומדות בפני כדי לשנות את המצב''.

כפר הנוער הדתי ''הודיות''
כפר הנוער הדתי ''הודיות''צילום: דוברות

כגן מדגישה כי למרות הקשיים, העבודה בכפר הנוער ''הודיות'' מפגישה אותה עם מחנכים שיש הרבה מה ללמוד מהם, וילדים עם לב ענק ששבו את ליבה כבר מהיום הראשון.

"אני נמצאת במקום מאתגר באופן החיובי ביותר שהייתי יכולה לבקש לעצמי. בנוסף, כבר כמה שנים שאני עובדת עם קבוצת הורים על הקמת בית ספר ייחודי בקיבוץ עין דור מתוך אמונה כי הדרך והחוויה שהתלמידים עוברים בבית הספר היא החשובה ולא הציונים והבגרות שבסופה''.

כגן מציינת כי ''כולי תקווה שמועצה אזורית עמק יזרעאל תראה את הטוב שבית ספר כזה יכול להביא איתו ותלך איתנו יד ביד להקמת בית ספר מוכר ורשמי בעין דור".

מנהל כפר הנוער '''הודיות'', אלי שטיין, אמר "כשאני מקבל מורה לעבודה אני קודם כל מנסה לחדור לפנימיות ולנשמה שלו ורק אז אני מסתכל על הרזומה והקורות חיים. בשביל להיות מורה – צריך נשמה גדולה", סיכם שטיין.