אלקנה נגד הקמת העיר בשומרון

יו"ר מועצת אלקנה דורש למנוע את איחוד ארבע הרשויות בשומרון. ''חשד ממשי לשחיתות, קידום אינטרסים אישיים, טיוח ואי סדרים מהותי".

עדו בן פורת , כ"ד בכסלו תשע"ח

אסף מינצר
אסף מינצר
צילום: עדו בן פורת

המועצה המקומית אלקנה מגבירה את המאבק בהקמת העיר החדשה בשומרון.

כזכור, ועדה מטעם משרד הפנים המליצה לאחד את היישובים אלקנה, שערי תקווה, עץ אפרים ואורנית.

במכתב ששיגרה מועצת אלקנה לשר הפנים, מבקר המדינה והיועמ"ש, מזהירה המועצה מפני ליקויים שהתגלו לטענתה, ודורשת עצירה מוחלטת של ההליך עד לבדיקה מקיפה של הדברים.

במכתב נאמר כי בחודשים האחרונים הגיעו ראש מטה לשכת שר הפנים יחד עם אחיו (תושב ופעיל בשערי תקווה) לפגישה עם ראש המועצה המקומית אלקנה אסף מינצר. ''פגישה שהם יזמו, ובמהלכה הם ניסו להפעיל עליו לחץ פסול, תוך מתן הבטחות כדי שיסכים לאיחוד הרשויות כגון הבטחה להציבו בראש האיחוד אם רק לא יתנגד למהלך ותוך ציון העובדה כי יש להם יכולת של ממש להשפיע על החלטות הועדה ועל משרד האוצר''.

במכתב נטען כי ''דרך ההתנהלות זאת מעלה חששות כבדים וממשיים באשר למניעים פסולים שעומדים ביסודה המחייבים עצירה ובדיקה מעמיקה של הדברים".

"מדובר באיחוד מלאכותי, שכבר משלב מקדמי התברר כי הוועדה סימנה לעצמה מטרה לאחד את הרשויות בכל מחיר", נכתב במכתב. המועצה המקומית אלקנה דורשת להפסיק מיידית את הליך האיחוד "המזוהם מהורותו".

במכתב צויין כי במהלך הדיונים, חשפה יו"ר הוועדה שבמקביל לדיוניה מתנהל משא ומתן בין מועצה אזורית שומרון לבין משרד האוצר באשר לפיצוי שיינתן למועצת שומרון בגין האיחוד, ולכן מדובר "בהליך תחפושת חסר תום-לב, שרק נחזה להיות ככזה, בעוד שהמשחק היה מכור מראש".

לטענתו של ראש מועצת אלקנה אסף מינצר, תושבי אלקנה אינם היחידים שעומדים להיפגע מניסיון האיחוד אלא כל תושבי האיזור ובעיקר תושבי שערי תקוה ועץ אפרים, מהם נגזלים לכאורה 42% מאיזור התעשיה שעתיד לקום, לטובת מועצה אזורית שומרון.

במכתב נטען גם כי "לפי דו"ח בדיקת מועצה אזורית שומרון, קיימים אי סדרים מובהקים של היישוב שערי תקווה, לרבות התנהלות כספית, אשר כלל לא הוזכרו במסגרת דו"ח הוועדה – וקיים חשד ממשי כי האיחוד נועד להסתירם ולטייחם".

כמו כן, הזהירו במכתבם כי "דבר זה עלול להביא למצב בו מולבנים אותם אי סדרים ונבלעים בתקציב משותף".

במכתב פורטו אי הסדרים שנמצאו במסגרת ממצאי המבקר, ופירוטים נוספים מתוך הועד המקומי, ונטען כי היישוב שערי תקווה מצוי בחובות עתק ובגירעונות. "שום מידע רלוונטי (אודות החובות) לא הוצג בנדון וזאת חרף דרישות חוזרות ונשנות אשר נענו בזלזול ע"י נציגי הוועדה ששלחו אותנו לחפש בגוגל ובאתר משרד הפנים את הנתונים, לדבריהם".

אסף מינצר, ראש המועצה המקומית אלקנה, אמר כי "מתחילת ההליך היה ברור שהוועדה סימנה לעצמה את המטרה מראש. הלחצים הכבדים שהופעלו, ההצעה לכאורה לקבלת טובות הנאה בדמות הצבתי בראש הרשות המאוחדת שתקום ודרך ההתנהלות של הועדה ושל כל התהליך ממש מתחילתו, מעלים כולם חשש כבד ומהותי למניעים פסולים ואסורים.

''יש לעצור ולבדוק באופן מיידי את הדברים. הקמפיין המתוזמן והמתוזמר על ה'עיר' 'החדשה’ בשומרון (שכלל לא מוזכרת בהמלצות הועדה או בשום פרסום רשמי אחר), אין מאחוריו כלום, מלבד ריח רע של סירחון וקומבינה. הקמפיין המתוזמן היטב ל'עיר החדשה', מתנהל יותר כמחטף הנעשה במחשכים מאשר הקמת עיר חדשה באמת, במדינה דמוקרטית. נמשיך לפעול איתנים יחד, במאבק משותף כנגד הקומבינה הפוליטית אותה מנסים לעשות על חשבון התושבים''.

מינצר הוסיף, ''אני קורא לשר הפנים, אריה דרעי לעצור את האיחוד הכפוי, החפוז והנגוע, ללמוד את החומר ולמנוע את המחטף המביש הזה לפחות עד לאחר חקירה קפדנית".

ראש מטה שר הפנים, משה ארבל, מסר בתגובה: ''מדיניות שר הפנים הינה לקדם איחוד רשויות לטובת ייעול השירותים לתושבי הרשויות. מספר הרשויות המקומיות בישראל (257) הינו גבוה מאד ויש מקום לפעול לאיחודן מטעמים כלכליים וטובת התושבים.

''עוד לפני מינוי הועדה הדנה באיחוד שער השומרון, הוחלט בהנחיית מנכ״ל המשרד ובתיאום עם הלשכה המשפטית, כי רמ"ט השר יקיים שיחה מקדימה עם ראשי הרשויות הנוגעים בדבר כדי לבחון קידום המהלך בהסכמה.

''הרקע לאיחוד הוא ועדת חקירה שמונתה ביולי 2008 על ידי שר הפנים דאז מאיר שטרית, שהמליצה על איחוד הרשויות. ההמלצה שאומצה על ידי השר שטרית, קבעה כי האיחוד יחל לאחר הבחירות. החלטה זו בוטלה כשנתיים לאחר מכן ע"י שר הפנים דאז אלי ישי.

''וחזרה לפגישה: בפגישה הוצג הרעיון באופן כללי תוך הבהרה כי מדיניות המשרד היא שאם אין היתכנות כלכלית לתהליך, לרבות תוספת תקציבית ממשרד האוצר, האיחוד לא יבשיל. הדבר היחיד שהובהר בשיחה הוא כי ללא סיוע משמעותי מהאוצר לתהליך כולו ולא למועצה, לא תהיה היתכנות לאיחוד. סוכם עוד כי תימשך ההידברות. הידברות נמשכה אולם לא צלחה בסופו של דבר מצד מר מינצר. יתר הרשויות, חרף התנגדותם לתהליך, קיימו פגישות עם גורמי המקצוע במשרדי הפנים והאוצר לבחינת התהליך.

''הטענה כי הובטח למר מינצר לעמוד בראש העיר החדשה שקרית לחלוטין. ראש העיר נבחר בבחירות ולכן אף אחד לא יכול להבטיח דבר כזה.

באשר לנוכחותו של אחיו של רמ"ט השר בפגישה האמורה. אחיו של ארבל גר ביישוב שערי תקוה מזה כחמש שנים. לא הוא ולא אף אחד מבני משפחתו נושאים בתפקיד כלשהו ברשות המקומית. הוא הצטרף לפגישה בסופה. הרמ''ט הזמינו לשתות עמו קפה במועצה בהסכמת ראש המועצה, וכל ניסיון של מר מינצר לייחס לכך מניעים לא עניינים הוא מופרך והזוי וכל כולו נועד למצוא פגם בתהליך האיחוד שאותו הוא מנסה למנוע מטעמים אישיים ואינטרסים''.