הרב דרוקמן
הרב דרוקמןצילום: יעקב כהן, פלאש 90

רבנים בציונות הדתית בירכו על השינויים בפקודת השירות המשותף כפי שאישר הרמטכ''ל רא''ל גדי איזנקוט, אך ציינו כי ישנם אתגרים שטרם קיבלו מענה.

על פי אחד השינויים, במקרה בו שובץ קצין או נגד דתיים ביחידה לוחמת מעורבת, וביקש כי הדבר ייבחן שנית, יובא הדבר טרם הצבתו ביחידה להחלטת ראש אכ"א, בהתבסס על עמדת הרב הראשי לצה''ל, "וזאת מתוך התחשבות באמונתו של הקצין או הנגד".

"בשנה האחרונה פעלנו יחדיו כלל רבני הציונות הדתית וניהלנו שיח מכבד ונוקב עם בכירי הצבא, בנוגע לנושאים שונים הקשורים לפקודת השירות המשותף, מתוך רצון ושותפות לשמור על צה"ל כצבא העם", אמרו הרבנים.

לדבריהם, השינויים העיקריים שנעשו ''מתבטאים בביטול חובת הערבוב בין גברים ונשים ככל הניתן שהופיעה בתחילת הפקודה, וכן בשינוי 'סעיף הקצין' ומחיקת האפשרות לשבץ קצין בעל כורחו ביחידות מעורבות. הדברים בנוגע להחרגת הקצינים נמחקו מהפקודה החדשה, ועל כן שינויים אלו מקובלים ומספקים''.

לפקודת השירות המשותף המלאה

הרבנים קובעים כי ''החלטת הרמטכ"ל לעדכון נוסח פקודת השירות המשותף, הינה צעד חשוב המאפשר לכלל חיילי צה"ל לשרת בצבא תוך כדי שמירת אמונתם ואורחות חייהם, ואנו מביעים את הערכתנו על כך''.

''הדרך עוד ארוכה וישנם קשיים ואתגרים רבים שטרם קיבלו מענה. נמשיך ללוות את תהליכי יישום הפקודה בשטח, מתוך הערכה ואמון בכוחם של הרמטכ"ל ושל צה"ל להשתמש בכלים שעומדים לרשותם בכדי להעניק מענה הולם לכלל המשרתים בצבא, מתוך כבוד לאמונותיהם וערכיהם של כלל חיילי צה"ל. תודתנו לרב הצבאי הראשי על חלקו המשמעותי בדיאלוג חשוב זה", הוסיפו הרבנים.

גם בתנועת הקיבוץ הדתי מברכים על השינויים בפקודת השירות המשותף. ''שוב הוכח כי שיח פתוח ומתון מניב תוצרים ראויים לכל הצדדים. נתוני הגיוס שפורסמו בימים האחרונים מראים כי החינוך הקיבוצי דתי תורם תרומה משמעותית לאיתנותו של צה"ל ולחוסנה של המדינה וכי אין סתירה בין הנהגה דתית לבין מחוייבות לפיקוד הצבאי", אמר משה קינלי טור פז בשם הקיבוץ הדתי.

הרב קרים ואיזנקוט
הרב קרים ואיזנקוטPhoto by Marc Israel Sellem/POOL

כאמור, הרמטכ''ל רא"ל איזנקוט החליט לבצע שינויים בפקודת השירות המשותף לאור הביקורת הקשה שנמתחה עליה מצד רבני הציונות הדתית.

בפקודה המעודכנת נקבע כי קצין או נגד דתיים ששובצו ביחידה לוחמת מעורבת ומבקשים לשקול בשנית את שיבוצם, "יובא הדבר טרם הצבתו ביחידה להחלטת ראש אגף כוח האדם, בהתבסס על עמדת הרבצ"ר וזאת מתוך התחשבות באמונתו של הקצין או הנגד''.

בנוסח הקודם של הפקודה, הרב הראשי לצה''ל היה יכול לתת המלצה בלבד ולא להביע עמדה מפורשת.

כמו כן, בנוסח הקודם של הפקודה נאמר כי מדיניות השירות המשותף לא תיושם באמצעות הפרדה בין חיילות לחיילות, ועל פי הנוסח המעודכן המפקדים יישמו את הפקודה "תוך שמירה על כבודם ואמונתם של כלל החיילים, והכל במטרה לממש את ייעוד צה''ל".

לפקודת השירות המשותף המלאה

בפקודה המעודכנת נקבע כי "יש להקפיד על יישום הפקודה כלשונה, ללא החמרות או הקלות. מקום בו מתעוררות שאלה לגבי יישום הפקודה, יש להפנותה לוועדת השירות המשותף''.

חברי ועדת השירות המשותף הם יועצת הרמטכ''ל לענייני מגדר, הרב הראשי לצה''ל, קצין חינוך ראשי, ראש מנהל האוכלוסיות, קצין שלישות ראשי, ראש מחלקת מדעי ההתנהגות, קצין בדרגת אל''מ מהמערך הלוחם, רע''ן המשטר והמשמעת וקצין פניות הציבור.

באשר לשימוש משותף במקלחות או בשירותים, הוחלט להעלות את הדרג המאשר, כך שמכניסת הפקודה לתוקף יידרש אישור חריג של רמ"ט אכ"א לבקשה.

דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס אמר בעקבות השינויים שהוכנסו בפקודה, "צה"ל הוא צבא העם. מאז 2008 צה"ל פעל בלי פקודה למעשה ומאז ועד לשנת 2016 כל מפקד עושה ככל העולה על דעתו.

''עם כניסתו של הרמטכ''ל לתפקיד נכתבה הפקודה המפורשת והיא קובעת הלכות 'עשה ואל תעשה', כמו למשל מגורים נפרדים כאשר מעוד מספר ימים לא יהיו שירותים משותפים באף מקום בצבא. כמו כן הוסדר עניין הזהות היהודית. המטרה היא לאפשר שירות משותף''.

"במקביל", אומר דובר צה"ל, "היו גופים חיצוניים שניסו להשפיע על התהליך, עם אלו נמנו רבנים, חברי כנסת, אישי ציבור ועוד. אחרי שורה של התייעצויות החליט הרמטכ"ל לבצע התאמות בפקודה הנובעות מצורך.

"בסופו של יום", מבהיר הרמטכ"ל, רב-אלוף איזנקוט, "תפקיד הפקודה הוא לקבוע כללים שיאפשרו לכולם לשרת בצה"ל שירות ערכי ולממש את ייעודו".