היועמ''ש מנדלבליט
היועמ''ש מנדלבליטצילום: פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה הודיע כי בעקבות עמדת אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה ולפיה טיפולו של מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ישראל דנציגר בסוגיית מיכל האמוניה לא היה נגוע בניגוד עניינים, אין מניעה שישוב לטפל בנושא.

היועמ"ש קבע כי בנסיבות אלו אף לא נמצא חשד לפלילים בהקשר זה.

הנושא התעורר, כזכור, בעקבות פניות שהגיעו ליועץ המשפטי לממשלה, לרבות ממבקר המדינה, בנוגע לטיפולו של דנציגר בפרשת האמוניה.

במסגרת בירור הפניות עלה כי קיימת זיקה מהותית בין סוגיית מיכל האמוניה לבין חברת כימיקלים לישראל (כי"ל). זאת, בשעה שבעקבות הצהרתו של דנציגר כי סמנכ"ל הכספים של החברה, יעקב אלטמן, הוא חבר ילדות שלו, נקבע בהסדר ניגוד העניינים עליו חתם עם כניסתו לתפקיד, כי הוא יימנע מעיסוק בעניינים הנוגעים במישרין לחברת כי"ל.

במסגרת הבירור טען דנציגר כי היכרותו עם אלטמן היא שטחית וכי אין קשרים משותפים משמעותיים ביניהם. עוד טען, כי ציין את הקשר ביניהם בשאלון ניגוד העניינים שלו מתוך חוסר ניסיון עם הדרישות בעניין זה, לפנים משורת הדין ולמען הזהירות בלבד.

גרסתו זו של דנציגר עוררה קושי למול גרסתו הראשונית ולמול העובדה שבמקרה אחר נמנע דנציגר מעיסוק בעניין שהשפיע על חברת כי"ל.

בעקבות כך הורה פרקליט המדינה לאגף המשמעת בנציבות שירות המדינה לבחון את השאלה אם דנציגר פעל בניגוד עניינים במסגרת טיפולו בנושא האמוניה.

בחקירת אגף המשמעת לא נשללו טענותיו העדכניות של דנציגר ולפיהן מאפייני הקשר בינו לבין אלטמן, כפי שתיאר אותם, מעידים על קשר שבעיקרו הסתיים לפני שנים רבות, ומאז היה שטחי מאוד ובלתי סדיר. בנסיבות אלו, הודיע אגף המשמעת לפני מספר ימים, כי בבחינה בדיעבד, הקשר בין אלטמן לדנציגר אינו מלמד על פעולה בניגוד עניינים בעניין זה.

בחוות דעתו של עו"ד דני חורין מייעוץ וחקיקה (ציבורי-מינהלי), שנכתבה על דעת היועץ המשפטי לממשלה, הובהר כי נוכח האמור, אין עוד מניעה לכך שדנציגר ישוב לטפל בעניינים הנוגעים לסוגיית מיכל האמוניה וכי"ל, וכי במקביל, יתוקן הסדר ניגוד העניינים עליו הוא חתום.

עוד יובהר, כי בנסיבות העניין, טיפולו של דנציגר בסוגיית האמוניה אינו מעורר חשד לפלילים, הגם שהיבטים משמעתיים מסוימים בהתנהלותו עודם מצויים בבחינת נציבות שירות המדינה.