מתאוש מורבייצקי
מתאוש מורבייצקיצילום: רויטרס

ראש הממשלה הנכנס של פולין, מתאוש מורבייצקי, בחר להזכיר את יהודי פולין שנכחדו בשואה במהלך נאומו הראשון כראש ממשלה, וכינה את היהודים "האחים שלנו".

כאשר דיבר על הזהות הלאומית של הפולנים אמר מורבייצקי, שכיהן עד לפני תקופה קצרה כשר האוצר אולם קודם לתפקיד ראש הממשלה, כי "המימד הקהילתי העמוק נטוע במסורת שלנו. הסיוע לאנשים, המחתרת הפולנית מצילה את אחינו היהודים, ותנועת סולידריות. זו ההוכחה מהי פולניות ומהי קהילה" אמר מורבייצקי.

זו הפעם השנייה בחודשים האחרונים בה מורבייצקי מתייחס ליהודים. בחודש ספטמבר האחרון הוא סיפר במהלך טקס בגן החיות בוורשה כי יש לי שתי דודות יהודיות שניצלו במהלך מלחמת העולם השנייה על ידי לא יהודים. אחת מהן אף מתגוררת בישראל כיום.

יחד עם זאת, זו הפעם הראשונה בה ראש ממשלה נכנס בפולין מתייחס אל יהודי פולין בנאום ההכתרה שלו ומכנה אותם "האחים שלנו".

דבריו של מורבייצקי באים לאחר חודשים ארוכים בהם ספגה ממשלת פולין ביקורת חריפה על מדיניות החזרת הרכוש שלה ליהודים, בעקבות סדרת חוקים שהגבילה בזמן את האפשרות לקבל חזרה את הרכוש היהודי שנותר במדינה מאז השואה, ובעיקר לאחר מצעד יום העצמאות הפולני בחודש שעבר, בו נראו תופעות וביטויי אנטישמיות מצד חלק מהצועדים כאשר שרים בכירים טענו כי מדובר ב"פטריוטיות פולנית".