הרב יובל שרלו
הרב יובל שרלוצילום: עופר עמרם

השאלה מתעצמת, כי אף שמודע שלעתים יש בי נאיביות מסוימת, ואמונה עמוקה ברוח האדם הישר, איני משלה את עצמי שיש מאחורי הפגנות אלה עולם מלא של אינטרסים פוליטיים; שאפשר שחלק מנצלים את בואי ליצירת תדמית מסוימת; כי אכן היושרה של חלק מהמארגנים מוטלת בספק, בעיקר כאשר מדובר על מאבק בשחיתות משמאל; ועוד ועוד.

ואף על פי כן: אחרי כל החשבונות ולפני כל החישובים – זו זכות לומר בנקיות את מה שאני חושב, בלי המניפולציות, בלי הניצול, בלי השיקולים הפוליטיים, ואיני רוצה להתכחש לזכות הפשוטה בשחיתות היא מאבק בלתי מתפשר, הרואה את הנושאים האלה כבסיס החברה; אני רואה בתהליכים שעיקרם מאבק של שלטון המחזיק את הכוח בידו כנגד מגביליו ומאזניו – המשטרה, בית המשפט, התקשורת (שאף אחד מהם אינו צדיק, וחובה גם לבקרו) – היא מסוכנת מאוד, ומנוגדת לעיקרון האוסר על ריכוז הכוח; אני רואה במשפטיזציה של המוסר סכנה גדולה, וסובר כי התנהלות יכולה להיות מושחתת מבחינה ציבורית גם כאשר אינה פלילית וכדו'. כל אלה הם בסיס אמונתי האתית, ואת אלה אני מבקש להשמיע ללא הבדל, בכל חברה, בכל הקשר ובכל מקום.

המגרות שלאורן אנו פועלים באופן אוטומטי, ודי לומר שזה שייך ל"ימין" כדי להרחיק את הבוחרים בעמדות שמאל, וכן להפך – הן תכונה שאני מבקש להיגאל ממנה כבר שנים רבות. לכל אחד מאתנו יש ריבוי זהויות, ונכון לחבור לאלה בנושאים מסוימים, ולאחרים בנושאים אחרים. לא זו בלבד, אלא שהמגרות האלה מעצימות את הקרע, את הבוז, את הפילוג, את שלילת הלגיטימיות, את ראיית ה"אחר" כבוגד. בשעה שאנו מזהים עולם של עמדות אוטומטיות, או מצבים שהטיעון "הוא מהשבט האחר" כטיעון המצדיק התנכרות וחוסר שיתוף פעולה – ראוי לנו לפעול בדיוק בדרך ההפוכה, ולחצות קווים, ולשבור את הדיכוטומיה הקורעת אותנו ומפלגת אותנו.

צריך לשתול זרעים לעתיד. זרעים של אמונה בעם אחד, על אף המחלוקות שבו; זרעים של מאבק בשחיתות, ללא שום קשר לשאלה מיהו השלטון, ומהן המפלגות המרכיבות אותו; זרעים של יושרה ציבורית, ואומץ לב לפעול למען מטרה מסוימת, גם כשהיא סותרת את האינטרסים הפרטיים. אין משהו שמסכן יותר את הערכים האתיים מאשר עשיית מניפולציות עליהן.

כאמור, אין לי כל ספק שחלק ממניעי הפגנות אלה אינו טהור. ברם, אני מעריך כי בין הבאים להפגנות אלה יש רוב מוחלט של אנשים טובים שמסוגלים להתעלות מעל השבטיות, ועל אף שלרובם יש עמדות שונות באופן מהותי מאלה שלי וחברי – הם מוכנים לפעול לפי כללי החברה הדמוקרטית בעלת תרבות המחלוקת היהודית, ובאים בכנות כדי להפגין נגד ההיבטים הבעייתיים שמתגלים יום יום בעוצמות השלטון. אני מבקש לחבור אליהם ולהיות חלק בלתי נפרד מאנשים נפלאים אלה המסורים לעם ישראל, למדינת ישראל ולטובת כל האנשים הגרים בכברת הארץ המיוחדת הזו.