משחק לילדים
משחק לילדיםiStock

בודקים לעומק – למה אנחנו משחקים?

זה לגמרי לא רק פתרון לשעות של פנאי. המשחקים הם לא רק עניין של בילוי והנאה. מחקרים מעלים כי המשחק הינו חלק בלתי נפרד מהאישיות שלנו. המשחקים ששחקנו בעבר ואלו שאנחנו משחקים בהם כיום, מפתחים את הכישורים שלנו - את היכולת הקוגניטיבית ואת כושר ההישרדות של בני האדם ועוד. כי למשחק יש מטרה בפני עצמה. תנו כבוד למשחקים!

על ההשפעה של המשחקים

מסתבר כי תפיסת העולם שלנו השתנתה בשנים האחרונות. מחברה משוחררת ונעימה שנהנית לכדרר בחול ולרוץ בשבילי עפר להנאתנו, אנחנו נעשים להישגיים יותר ויותר. גם המשחקים שלנו החליפו צורה. ממשחקים פיסיים שדורשים מאמץ והזעה, התחלנו לשחק במשחקים תחרותיים במטרה להשיג ניצחונות. גם הילדים נאלצים לצעוד לחוג ספורט או לשיעור פסנתר, במקום לשחק בצורה טבעית וזורמת עם כל הלב. גם המשחקים הדיגיטליים נגסו את החלק שלהם, ומה יהיה על המשחקים המסורתיים של האנושות? יש לכך השפעה על ההתפתחות ועל מגוון היכולות. כי מי ששיחק בילדות שלו פיתח יכולות נחוצות לחיים. ומי שממשיך לשחק גם בהיותו מבוגר - תורם להתפתחות האישית שלו ומקדם את עצמו הלאה.

מחקרים שהתבצעו במעבדות העלו מסקנות בדבר חשיבות המשחק של חולדות. חולדות שמנעו מהם את המשחק אבדו את מיומנויות החיים הבסיסיות שלהם. כך שחולדה שנסה מפני סכנה אמנם מצאה מקום מסתור. אך גם כחלוף הסכנה היא לא יצאה משם - ושם מצאה את מותה. מחקר זה מעלה כי המשחק משפר את כושר ההישרדות ומשפר את היכולת להתמודד עם בעיות ולפתור אותן.

יש חשיבות רבה למשחק, זה ברור. וזה נכון גם בהקשר של משחקים לגדולים וכן ביחס אל משחקים לתינוקות וילדים. כל אחד צריך זמן איכות של משחק ספונטני ונעים. אמור לי במה שיחקת – ואומר לך מי אתה. כי למשחקים שאנחנו משחקים יש השפעה רבה על ההתפתחות שלנו בכל המישורים.

לא פלא שמעסיקים רבם בוחרים להוציא את העובדים לימי גיבוש וכיף. במהלך ימים אלו מתנסים העובדים בפעילויות שונות ובמשחקים שמעלים את המוטיבציה ואת היכולות. הם חוזרים לעבודה עם יכולות משופרת להמשך ביצוע התפקידים שלהם. זה גם ההסבר שעומד מאחורי הצבת שולחנות משחק בסביבת מקום העבודה. כי זמן של משחק הוא לא זמן מבוזבז. הוא זמן של שיפור הכלים והיכולות של המשחק.

כהורים, חשוב כי תשימו לב למשחקים של הילדים שלכם. עודדו אותם למשחקי דמיון ולמשחקים שדורשים מאמץ פיסיי. כי המשחקים הלו הם אלו שמשפיעים בסופו של דבר על האדם ותורמים ליכולות. אמנם גם המשחק הווירטואלי מפתח את הכושר הוויזואלי. אבל לתרומה של המשחקים הישנים והטובים אין מתחרים. שחקו בדמיונות, במשחקי חברה והרכבה. אין כאן מטרה להשגת ניצחונות והישגים, כי אם להנאה של המשחק לכשעצמו.

אז למה אם ממשיכים לקרוא? לכו לשחק במשחק שמושך אתכם. כי כך מנצלים את הזמן!