כדור כדורגל ספורט
כדור כדורגל ספורטiStock

בכל שבוע מפרסמת תכנית "בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים", של 'הקרן החדשה לישראל', את סיכום אירועי הגזענות והאלימות המתקיימים במגרשי ובמשחקי הכדורגל של ליגת העל.

תכנית "בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים" מופעלת למעלה מעשור על ידי הקרן החדשה לישראל בשיתוף עם ההתאחדות לכדורגל. במסגרת הפרויקט, מתנדבים כ-40 משקיפי משקיפים, אוהדי כדורגל, המדווחים מדי שבוע מהיציעים על עברות גזענות, הסתה ואלימות, כמו גם על תופעות של הגינות ביציעים ועל כר הדשא. העונה נשלחו משקיפים לכל אחד מ-240 משחקי ליגת העל, ואילו הדו"ח נעשה על ידי שקלול דו"חות המשקיפים.

עם סיום הסיבוב הראשון בליגת העל שבכדורגל, מפרסמים היום (חמישי) בתכנית "בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים", דו"ח הגינות מסכם סיבוב, ממנו עולים נתונים מעודדים ביחס לשנים עברו ולתופעת הגזענות.

בעוד שבעונה שעברה, לאחר 13 מחזורים נרשמו 15 מקרים בהם קראו אוהדי קבוצות קריאות גזעניות, העונה חלה ירידה של שלושה אירועים כשרק 12 כאלו התקיימו במשחקי הכדורגל השונים.

מי שנחשבה שנים רבות בעיניי התכנית מבית מדרשה של 'הקרן החדשה לישראל' כקבוצה הגזענית ביותר, בית"ר ירושלים ואוהדיה, סיפקה הוכחות בשטח לכך שהכל זה עניין של חשיפה תקשורתית.

למרות כל הסערות שעברו עליה מתחילת העונה, הציגה זו ירידה דרסטית בתופעות של גזענות ואלימות ביציעי אוהדיה כשרק שישה מקרים כאלו נספרו עד כה העונה. בדו"ח נכתב כי גם קריאות אלו רובן ככולן "הושתקו באופן מיידי ומוחלט על ידי רוב יושבי היציע".

מי שדווקא לטענת כותבי הדו"ח הפכה ונהייתה גזענית זו מכבי ת"א שאוהדיה קראו את המספר הרב ביותר של "קריאות או נהמות גזעניות", 7 במספרם. "רק פעם אחת בלבד אירועים אלו הושתקו על ידי האוהדים", נכתב בדו"ח אותו צריך לקבל בעירבון מוגבל.

כמובן שמרבית האירועים שנכתבו בדו"ח אלו אירועים בעלי אופי גזעני המופגן כלפי שחקנים ערבים מוסלמים, כשכנגד אוהדי מכבי ת"א נכתב כי "הקריאות כללו את המילים: "שער 5 מוסלמים", "טועמה/לאלה מחבל" ואירועים בהן נשמעו נהמות כלפי שחקנים ערבים או שחומי עור".

לא רק בתחום הגזענות חלה ירידה במגרשי הכדורגל ביחס לעונה שעברה, כי אם גם בתחום האלימות ההמונית ביציעים או מחוצה להם נראה כי חל שיפור. רק ארבעה עימותים נקודתיים בין מחנות אוהדים, או בין אוהדים בודדים לבין מאבטחים נרשמו השנה ודווחו על ידי המשקיפים השונים. מחוץ ליציעים נרשמו שלושה אירועים נקודתיים של אלימות שלא התפתחו לקטטות המוניות.

ובכל זאת, על אף הירידה בתופעות הגזענות והאלימות במגרשים השונים, החליט בית הדין של ההתאחדות לכדורגל להעמיד 18 פעמים קבוצות על התפרעות אוהדים או התנהגות בלתי הולמת של אוהדים, ופעם אחת בלבד, את בני יהודה, על קריאות גזעניות. מכבי חיפה עמדה 5 פעמים לדין, בית״ר ירושלים 4 פעמים ובני סכנין? הקבוצה מהמגזר הערבי זכתה ליחס עודף כשעמדה רק 3 פעמים.