הדלקת נרות חנוכה בסמוע
הדלקת נרות חנוכה בסמועצילום: יהל שר אבי

חיילים וקצינים מחטמ"ר יהודה, יחד עם תושבי הר חברון, הדליקו אמש (ראשון) נר שישי של חנוכה בבית הכנסת העתיק בעיירה הערבית סמוע.

ראש המועצה האזורית הר חברון, יוחאי דמרי, אמר "אנו מודים לחיילי ומפקדי חטיבת יהודה בראשות המח"ט שעסוקים במסירות לילות כימים בהגנה היומיומית על ביטחוננו. להיכנס בתקופה כזאת לאתר המיוחד הזה - זה אינו מובן מאליו, רק מפקדים שמבינים שהכח שלנו יונק מהשורשים מסוגלים לגרום לאזרחים לטייל ולפקוד אתרים חשובים כאלה.

דמרי הוסיף, ''הסיפור של חנוכה נותן לנו כוח לעשייה ההתיישבותית, קומץ יהודים שהיו מוכנים להילחם כנגד מעצמה עולמית מתוך אמונה ולא עשו חשבונות. כך גם ביחס להתיישבות ניתנה לנו הזכות לחזור ולהתיישב כאן כבר יובל שנים אך המלאכה עוד לא תמה ולפיתחנו נצבים אתגרים. אנו נושאים עינינו ופועלים באותה נחישות ודבקות של המכבים ואין ספק שנתגבר וננצח.

''לא אמרנו נואש משום נקודה בארצנו ומבית הכנסת הזה ונוספים, הנצח לצידנו ויום יובא ונשוב גם למקום הזה", הבטיח ראש המועצה.

מפקד חטיבת יהודה אל"מ איציק כהן אמר באירוע, "התרגשנו להיכנס לכאן, היה לנו חשוב לאפשר כניסה למקום המיוחד הזה. חג החנוכה הוא חג המסמל את הגבורה. אני מאחל לכולם שנוכל להמשיך ולחיות כאן באיכות חיים, זה תפקידנו, תקוותנו היא שיהיה שלום ושקט, כולנו תפילה שנמשיך לראות את השגשוג לצד הביטחון.

''בחטיבת יהודה נחשפתי לפעלתנות ההתיישבותית שיש בכל התחומים ובייחוד בעיסוק החינוכי בהר חברון ובקריית ארבע ועל כך הערכתי הרבה", סיפר המח''ט.

הדלקת נרות חנוכה בסמוע
הדלקת נרות חנוכה בסמועצילום: יהל שר אבי

בית הכנסת בסמוע, 'אשתמוע' בשמו המקראי, נשתמר עוד מהתקופה שלאחר בית שני, אז התיישבו במקום קהילות יהודית גדולות שעזבו את ירושלים לאחר החורבן והתיישבו בהר חברון.

באזור כולו נמצאו שרידי ארבעה בתי כנסת: בסוסיא, אשתמוע, מעון וענים המעידים יותר מכל על נוכחות ברורה של יהודים. אשתמוע מוזכרת מספר פעמים בתנ"ך בנחלת שבט יהודה ולאחר מכן בתלמוד הירושלמי וכן על ידי היסטוריון נוצרי ובכולם עולה קיומו של יישוב יהודי גדול שהיה במקום.

ד"ר דורון שר אבי תושב סוסיא וראש החוג ללימודי ארץ ישראל במכללת הרצוג סיפר לקהל כי במוזיאון ישראל רוב המנורות שנמצאות שם - מקורן בהר חברון. לדבריו יהודי המקום בחרו את המנורה כסמל אותו חקקו במשקופי הבתים ובבתי הכנסת.