ישראל אייכלר
ישראל אייכלרצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) התייחס במהלך נאומו במליאת הכנסת לשביתת עובדי מפעלי 'טבע' ברחבי הארץ.

בדבריו חזר אחורה למשבר השבת שהסעיר את המדינה לפני שבועות אחדים ולסירוב ההנהגה הפוליטית לכופף את רכבת ישראל בטענה לעיכובים ופקקים שייווצרו בימי ראשון. "כעת הם מגבים את עובדי חברת טבע שהשביתו את המשק כולו ביום ראשון, ואת הפקקים האדירים שנוצרו בגלל הפגנות העובדים", אמר ח"כ אייכלר.

"כמעט כל אזרח בישראל שיש לו פנסיה מושקע בחברת טבע, ברצונו או שלא ברצונו. החברה רוצה לפטר עובדים לא בגלל איזה אסון טבע שנוצר אלא בגלל הרכישות גדולות שעשתה. ההשקעות המופקעות שלה, הובילו להפסדים עצומים. כששמענו על ההשקעות העצומות בשווי עשרות מיליארדים כל אחד תמה על הסיכון הכלכלי שעומד מאחורי ההשקעה גדולה כזו. במקרה הזה צדק ההיגיון הבריא שאמר כי השקעה של מילארדי דולרים בסל אחד תוביל לקריסה. את מחיר הפזרנות משלמים עתה העובדים המפוטרים", אמר במהלך נאומו.

בדבריו הביע תמיכה בעובדים אך תקף את הח"כים שמחו על מחאות חילולי השבת במרחב הציבורי. "אנו תומכים במאבק העובדים נגד הנהלת טבע שלקחה הימורים עסקיים על חשבון העובדים. אנו מחבקים אותם ברגעים המתוחים שעוברים עליהם ועל בני משפחותיהם. אך יחד עם זאת חובה עלינו לחשוף את הצביעות של עשירי 'השבט הלבן': כשהרכבת מתעכבת בגלל הרצון שלא לחלל את השבת זהו שיבוש סדר היום של החיילים, חולים ותלמידים, אך כשמדובר במאבק מקצועי, מותר לשבש את שגרת החיים של מיליוני אזרחים, בכבישים, במשק, בכלכלה, בבריאות".

"מותר גם להשבית את המשק לכמה שעות. אבל חברי כנסת מכלל סיעות הבית, שדאגו לאזרחים ש'נאלצו לסבול' בפקקים ביום ראשון בגלל שמירת שבת, הם צבועים. בכל פעם שרכבת ישראל נמנעה מלחלל שבת יצאו חברי הכנסת למתקפה תקשורתית ימים ולילות, משחר עד ערב. העיתונים מרחו כותרות ענק וצבעו בצבעים עזים את סיפורם של האזרחים האומללים שנתקעו בדרכים. כאילו ששמירת השבת פחות חשובה ממצבם הכלכלי של העובדים.

"במשך אלפי שנות ההיסטוריה, יהודים וויתרו על העבודה בשבת, סגרו את חניותיהם ושבתו ממלאכתם והפסידו כסף רב עבור קדושת השבת. שלא לדבר על אותם עניים שבמקרים רבים לא היה להם מה לאכול ומסרו את נפשם ואת פרנסתם, מתוך אמונה כי השבת היא מקור הברכה ואין ברכה בחילולי שבת", הוסיף.