נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, חשף הערב (שני) את אסטרטגיית הביטחון הלאומי החדשה של ממשלו.

הוא הצהיר שמטרת העל שלו היא קידום השפעתה של ארה"ב בעולם, כפי שהיה בעבר. "אין לנו שום עניין לכפות את דרכנו על אף אחד. נייצר שותפויות חדשות של כל מי שחולק איתנו אתגרים ומטרות".

הוא הוסיף כי אזרחי ארה"ב איבדו את אמונם בממשל, עד לבחירתו. טראמפ סיפר כי הסתובב בעולם כמנהיג ארה"ב, פגש כמאה מנהיגים והשיב את הגאווה לאמריקה.

טראמפ נמנע מלהתייחס באופן ישיר בנאומו למדינת ישראל או למזרח התיכון, אבל מתדרוכים שנערכו טרם ההצהרה, עלה כי הממשל החליט לשנות את המנטרות שאליהן הורגל האזור - וישראל היא המרוויחה הגדולה מהעניין.

התוכנית האסטרטגית שפורסמה על ידי הבית הלבן דווקא כללה התייחסות משמעותית לישראל - והצהרה שהיא אינה אחראית לבעיות הביטחון במזרח בתיכון.

"האיומים מצד ארגוני טרור קיצוניים והאיום המתמשך של איראן, יוצרים הבנה ברורה שישראל איננה הסיבה לבעיות הקיימות במזרח התיכון. יותר מדינות מוצאות אינטרסים משותפים עם ישראל בניסיון להתמודד מול האיומים המתגברים", נכתב במסמך האסטרטגי.

בנוסף, כולל המסמך גם התייחסות חריפה למי שטראמפ מסמן כיריבים אסטרטגיים. "רוסיה וסין יוצרות אתגר על ארה"ב, כוחה והשפעתה ומנסות לפגוע בביטחוננו".

"הן נחושות לפגוע בכלכלה ולהפוך אותה להוגנת פחות", אמר טראמפ בנאומו.

בנוגע לצפון קוריאה ואיראן ציין הנשיא כי שתי המדינות "מעוניינות באופן עקבי לערער את הביטחון באזורן ולנסות לאיים לא רק על ארה"ב אלא גם על בנות בריתה".