עיצוב בית העסק
עיצוב בית העסקiStock

יש לכם עסק חדש? תתחדשו! הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לעצב אותו באופן ידידותי, יפה – ולא יקר

התאמת העיצוב למהות העסק וללקוחות

סביר להניח שכבר שוטטתם בכל מיני מקומות בארץ ובעולם, פיזית ווירטואלית, ראיתם מקומות דומים לעסק שאתם עומדים לפתוח ושאבתם רעיונות עיצוב. זה כמובן מצוין, אבל עליכם לשאול את עצמכם שאלה חשובה: האם קהל היעד שלכם הוא הקהל של המקומות שראיתם, שבהם העיצוב מצא חן בעיניכם? האם מדובר בעסק בעל ייעוד דומה? אם למשל אתם פותחים בית קפה וראיתם חנות רהיטים עם עיצוב מלא השראה, עליכם להבין שמהות המשיכה של העיצוב בחנות רהיטים שונה לחלוטין מהאווירה שצריכה להיות בבית קפה. העיצוב בחנות רהיטים נותן דגש על הפריטים המוצעים למכירה, על האווירה שהרהיטים משדרים, ועוד.

בבית הקפה העיצוב צריך לתת תחושה של מקום מזמין שנעים לשבת בו, שהכיסאות נוחים, כלי ההגשה צריכים להיות תואמים, נקיים ומעוצבים, השולחנות צריכים להיות בגובה מסוים, לא גבוה מדי ולא נמוך מדי (וחלילה לא מתנדנדים) ועוד. בנוסף, עליכם להבין מי הוא הקהל שלכם. אם אתם פותחים דוכן פלאפל אך מעצבים את המקום באופן מהודר מדי, תמנעו מעצמכם אוטומטית קהל רב של אנשים שמחפשים לאכול משהו טעים, זול ומהיר באמצע הסידורים והקניות. באותה מידה אם תפתחו בית קפה והעיצוב יהיה פשוט מדי, עם תאורת ניאון כמו בדוכני פלאפל, סביר להניח שלא תארחו אנשים שמחפשים לאכול בניחותא ארוחות מלאות. אם זו מסעדת פועלים, העיצוב חייב להיות שונה ממסעדה יוקרתית לפחות בחודשים הראשונים, אחרת תפסידו קהל שיחשוש שהמחירים אצלכם יקרים מדי – וכן הלאה.

התאמת העיצוב לאישיות שלכם

עליכם להבין, שהעסק שלכם הוא חלק מכם. האישיות שלכם היא, בסופו של דבר, מה שימכור את המקום, האווירה וכו'. טעות נפוצה בקרב בעלי עסקים חדשים, היא ללכת על מה שאופנתי כרגע, ולא על מה שמתאים לבעל הבית. למשל: חקלאי שרוצה לפתוח מסעדה טבעונית על בסיס ירקות ופירות, אך מכניס מסכי מחשב כי "זה מה שהולך עכשיו", או שהתפריט כולו מוצג על גבי טאבלטים אישיים במקום תפריטים מודפסים. אדם כזה, שאין לו הבנה טכנולוגית מעמיקה, לא יוכל לעזור ללקוחותיו אם הם לא יבינו איך לתפעל את הגאדג'טים שהמקום מציע, ויותר מכך, אם התקשורת בין הלקוחות והמטבח מתבצעת באמצעים דיגיטליים ובעל הבית לא מספיק מבין איך לפענח את זה, איש לא יקבל את המנה שהזמין והמקום כולו יהיה שרוי בבלגן.

אם אתה אדם שנכווה כמה פעמים ולכן הוא חשדן ולא נותן אמון באנשים, אל תפתח חנות שבה יש מקומות מסוימים בהם אתה לא רואה את הלקוחות, כי זה יגרום לך ללכת אחריהם כל הזמן ולהם זה ייתן תחושה שאתה חושד בהם. אם אתה טיפוס מסודר מאד, אל תפתח מקום כמו חנות בגדים, בה אנשים יכולים לחטט בין המדפים ולעשות בלגן, כי אתה פשוט תהיה זעוף ואנשים לא יבואו אליך בשנית. אם אתה טיפוס חם, אל תפתח מקום שמשדר אלגנטיות מנוכרת, ואם אתה טיפוס אלגנטי וקריר אל תפתח מעדנייה כפרית שכל הקטע שלה זה "הסבתא הכפרית בישלה פה הכל", כי הדיסוננס בינך ובין המקום לא יאפשר זרימה והצלחה.

חכו למבצעים

החלטתם על קו עיצובי? עכשיו אתם צריכים ללכת לעשות שופינג. מן הסתם, יש לכם הרבה מאד דברים שאתם צריכים לרכוש עבור החנות שלכם. גם אם יש לכם תקציב, אם לקחתם הלוואה או חסכתם עבור זה, שימו לב שישנם זמנים בהם הכל נמכר במחיר זול יותר. ידוע שבחורף למשל, הרבה ספקים מוכרים במחיר זול יותר באופן משמעותי, אולי כי יש זרימה נמוכה יותר של קונים. חכו למבצעים, ושימו לב איפה אתם יכולים לקנות במחיר זול יותר מבלי להתפשר על האיכות. מכשירים למטבח למשל, אתם יכולים לרכוש יד שנייה במחיר מוזל ממסעדות שנסגרו. ריהוט למסעדות אתם יכולים למצוא במחירים מצוינים ובאיכות מצויינת, במגוון צבעים שיכולים להשתלב בעיצוב הכלל שקבעתם וגם במגוון גדול של סגנונות: מודרני, כפרי, נוסטלגי ועוד.

ריכוז הרכישות במקום אחד

צעד כלכלי נבון עבור בעל עסק חדש שצריך לקנות הרבה מאד דברים, הוא לרכז את רוב הרכישות במקום אחד, בהנחה שמדובר במקום עם מחירים זולים ומגוון גדול של מוצרים משלימים. כשרוכשים את הכל או את הרוב במקום אחד, ניתן לקבל הנחה יפה, ולפרוס הכל לתשלומים נוחים.