ילדים מצפים למתנה
ילדים מצפים למתנהiStock

מתי לקנות מתנות, ומה ילדים הכי אוהבים לקבל?

רובנו לא זקוקים לתאריך חגיגי כלשהו, כדי לקנות לילדים שלנו מתנה. למעשה, כל הורה שמסתובב עם הילד שלו בקניון המקומי מכיר את משיכת הזרוע הזו שמלווה ב"תקנו לי", שכבר מקפל בתוכו איזה איום למשבר. אם לא תקנו לי, אני אבכה, אני אשתולל ואני אהרוס את היום כיף שלנו.

ובכן, יש הורים שבהחלט עומדים בתווך, ומתעקשים לא להוציא אפילו שקל שלא תוכנן מראש על מתנה. גישתם היא, שביום ההולדת הילד יקבל מתנה גדולה, ובשאר הזמן הוא לא יקבל כלום. מולם יש את האסכולה השנייה, של הורים שאומרים "אני עובד כל כך קשה כדי שלילד שלי יהיה כל מה שהוא רוצה, אני לא רוצה למנוע ממנו כלום". מה נכון ומה לא נכון, מהי הגישה הנכונה יותר? ואם מדברים על מתנות ענקיות – על מה בעצם מדובר? מהי מתנה "ענקית" בשביל ילד בן שמונה, למשל?

היתרונות של מתנה אחת ענקית פעם בשנה

  • כשהילד יודע שהוא יקבל מתנה גדולה מאד ביום ההולדת, הוא יניח להורים שלו רוב ימי השנה. אנחנו אומרים "רוב", כי בכל זאת מדובר בילד, ולילדים קשה להתאפק, אבל רוב הזמן אפשר יהיה ללכת אתו בין חנויות בלי לסבול כל שנייה התקפי "תקנו לי", בכי ועצבים.
  • ההמתנה מפתחת יכולת דחיית סיפוקים. הילד רוצה משהו, אבל יודע להבליג ולהמתין עד לתאריך יום ההולדת שלו.

החסרונות של מתנה אחת ענקית פעם בשנה

  • מתנה שחיכיתם לה שנה שלמה – האם היא באמת יכולה לענות על כל הציפיות והחלומות שנתלו בה, גדולה ומרגשת ככל שתהיה?
  • האם שווה לסבול כל השנה בשביל יום אחד של כיף? הכוונה גם להורים שצריכים לסרב בכל פעם לילדים שלהם שרוצים משהו, וגם הילדים עצמם שבעצם לא מקבלים כמעט כלום אף פעם.
  • שיטה של מתנה גדולה פעם בשנה מחייבת גם את ההורים להתנהג בצורה דומה ולהימנע מפינוקים, שופינג ומתנות עבור עצמנו. האם את, כאמא, תוכלי להתאפק ולא לקנות לעצמך את הג'ינס שבמבצע, כשהילדים שלך לידך לא מקבלים כלום?
  • מה בעצם כל כך גרוע בלקנות לילדים מתנות קטנות במהלך השנה, ולשמח אותם כל הזמן? זו הרי לא הוצאה גדולה, ובסופו של דבר הסכום יהיה זהה או פחות מסכום ה"מתנה הגדולה".

מהי מתנה ענקית עבור ילד בן שמונה, תשע או עשר?

ילדים לא מרוויחים משכורת, ובשבילם לגו במחיר של כמעט אלף שקלים זו מתנה גדולה מאד. מצד שני, הילדים כיום לא פראיירים, ואם הובטחה להם מתנה ענקית פעם בשנה, זה חייב להיות משהו בקנה מידה עצום. הנה כמה רעיונות למתנה שתשמח את הילד:

  • טלוויזיה חדשה לחדר ביחד עם קונסולת משחקים שווה וכמה משחקים כמובן.
  • טיול שווה לחו"ל, אבל לא כזה שתוכנן כטיול משפחתי וכולם ייהנו ממנו, כי אז בעצם אין פה שום מתנה. מה כן? טיול שמשלב אטרקציות שילד יום ההולדת מאד אוהב, וייחודיות לו. למשל ילד שאוהב ים וצלילה ישמח להפלגה ארוכה בין מדינות. ילד חובב אדרנלין ישמח להשתולל בלונה פארקים כמו זה של הולנד, של פריז, ארצות הברית ועוד. ילד החובב משחקי ספורט ישמח לשלב בטיול לחו"ל גם משחק כדורגל או כדורסל מקומי של הקבוצה האהובה עליו. ילד החובב בעלי חיים יסייר בפארקים כמו יוסמיטי פארק בארצות הברית, ילד חובב קולנוע יסייר באולפנים של הוליווד ויתנסה באתרי הפעלולים – ועוד ועוד.

מה בעצם ילדים הכי אוהבים לקבל כמתנה?

ילדים אוהבים מצד אחד הפתעות, ומצד שני מחוברים מאד לשגרה שלהם. זו הסיבה שהם מאד ישמחו לקבל מתנה שהם חשקו בה הרבה זמן מראש, אבל כזו שמתחברת לשגרה שלהם. קונסולת משחקים חדישה היא דוגמא למתנה שמתחברת לאורח החיים הקבוע, ואף מייצרת התחברויות חברתיות חדשות בזכותה. מה ילדים לא ממש אוהבים? מתנות שמתיימרות לחנך אותם, או לחמד אותם דברים בנושאים שכביכול לא אמורים לעניין אותם. משחק יכול להיות מדליק בכל קנה מידה, אבל אם הילד יחשוד שמדובר במשחק עם אוריינטציה חינוכית, הוא לא ישחק בו. זה לא אומר שחייבים לוותר על המשחקים החינוכיים, פשוט צריך לבחור בכאלה שעשויים באופן חכם ומשעשע.