קו החוף המתרחק בכנרת. ארכיון
קו החוף המתרחק בכנרת. ארכיוןצילום: גילי יערי, פלאש 90

מבט אל השמים חושף לכל היותר ענני נוצה נטולי משקעים ומהחזאית וכתבת המדע, סיגל גפני, ביקשנו ביומן ערוץ 7 לברר היכן הגשם בתקופה זו של השנה.

"כרגע דברים לא נראים מבשרי טובות. אנחנו אחרי תחזית עונתית שמבשרת על סיכויים גבוהים יחסית לחורף שאמור להיות שחון. אנחנו כבר לקראת סוף דצמבר אחרי אוקטובר ונובמבר יבשים מהרגיל וגם דצמבר מסתמן ככזה למרות שהציפייה הייתה גבוה יותר מהחודש הזה. זו כעת המגמה".

"ביחס לממוצע בתקופה הזו, ברוב האזורים אנחנו עם חמישים אחוז או פחות מהממוצע שהיינו מצפים עד כה. לגבי תחזית עונתית, בכל שנה בנובמבר השירות המטאורולוגי מפרסם תחזית שאמורה לתת הערכה לעונת החורף מבחינת משקעים כשהחודשים העיקריים הם דצמבר ינואר פברואר. בנובמבר, כשפורסמה התחזית, דובר על 47 אחוזים לעונה שחונה באזור שלנו. באחרונה פורסמה תחזית שאמורה לדייק את הדברים והיא כבר מדברת על 65 אחוזי סיכוי לחורף שחון. זה אומר שהחודשים הבאים לא יהיו טובים ככל הנראה".

כשנשאלה איך מגיעים למסקנות רחוקות כל כך, כאשר ידוע שתחזית יודעת לדווח על 4-5 ימים קדימה ולא מעבר לכך, משיבה גפני ומבהירה כי אכן מדובר ב"תחזיות המבוססות על הרצת מודלים. אמנם מדובר בהרצת מודלים עשרות פעמים, אבל מדובר בהסתברות ולא במשהו מדויק. הכול כאן מספרים וגם עכשיו אחרי דצמבר מדובר בהסתברות ובאחוזים ולא במשהו מדויק. היו גם מקרים מהעבר שדצמבר היה יבש וינואר פברואר פיצו, כמו בשנת 2002, כך שזה עדיין לא אומר כלום ועדיין נוכל להיות מופתעים, עדיין קיימת תקוה שנהיה מופתעים שהחודשים הבאים יהיו עם מספר מערכות גשומות שישנו את המאזן. הלוואי".

עם זאת מעירה גפני כי לא נכון להתעלם מהמספרים שכן אנחנו בתקופה בה "מערכות מחשוב מתקדמות מאוד, בינה מלאכותית ואמצעים טכנולוגיים מאפשרים רמת דיוק גבוהה", ועם זאת "עדיין לא מדובר במדע מדויק".

השנה הנוכחית מגיעה אחרי ארבע שנות בצורת, "מדובר ברצף של שנות בצורת. אנחנו רואים את המצב בכינרת ובצפון בכלל שמוגדר כחמור מבחינת זרימת המעיינות והנחלים. תושבים באזור אומרים שהם לא זוכרים יובש כזה. הבניאס שאנחנו רגילים לראותו אותו שופע עם מפלים יבש. המפלס נמוך והזרימה כמעט ולא קיימת. שאיבות המים רק הולכות ומתגברות כדי לספק מים לחקלאות ולתושבים. כעת צריך לבחור או זה או זה".

הפתרון המרכזי הוא בעיקר התפלה. "יש אזורים שהם פחות מונגשים למים מותפלים ובטוח שעובדים על פתרונות לכך כי רוב המים שאנחנו משתמשים בהם היום הם כאלה שעברו תהליך של התפלה. גם החפירות והקידוחים קיימים כל הזמן. בנוסף יש דרכים אחרות של זריעת עננים ולהעשרת משקעים. כל פתרון נשקל בכובד ראש".