כך ייראו החיים עם כלי רכב אוטונומיים

רכב אוטונומי אינו רק רכב ללא נהג. זה גם כביש ללא תמרורים ופקקים, שעות פנאי חדשות, פחות עצבים, אבל גם "אח גדול" שיידע לאן נסעתם.

שמעון כהן , ב' בטבת תשע"ח

לא נראה אותם יותר? פקקי תנועה
לא נראה אותם יותר? פקקי תנועה
צילום: פלאש 90



טוען....

כלי רכב אוטונומיים יהיו כנראה נחלת עתידנו ההולך ומתקרב. לא מעט חברות מתהדרות בפיתוחים שונים בענף הרכב ללא נהג, ונראה שקרוב היום שמראה של נהג רכון על הגה ייראה לכולנו מוזר ומשונה.

שלמה גלר, דוקטורנט במחלקה להנדסת מכונות ומכטרוניקה באוניברסיטת אריאל, הציג מחקר התחלתי ובו מודל תנועה לזרימה של רכבים אוטונומיים. על המחקר שמציג כמה וכמה מיתרונותיו של הרכב האוטונומי שוחחנו עם גלר ביומן ערוץ 7.

"זרימה תחבורתית היא מה שמוכר לנו מדי יום כאשר אנחנו רוצים לנסוע באופן חלק. אנחנו רוצים לצאת מהבית ולהגיע בזרימת כביש לעבודה והזרימה הזו היא מיתרונותיו של הרכב האוטונומי שמצויד בחיישנים מדויקים. יכולת התגובה והחישוב שלו מהירה, הרבה פחות טעויות. לא מדובר בנהג אנושי שמגיע אחרי שעות עבודה מעייפות ונתקע בפקק וצריך לנהוג בצורה ערנית וחדה. הרכב האוטונומי לא עייף, לא חולה, לא מעוצבן מנהגים עוקפים או מיום עבודה. הוא נוסע כמו שצריך והיתרון הזה יכול למנוע תאונות שנגרמות מעייפות, מנסיעה קרובה או מפניות שנלקחות לא בזמן ושאר טעויות שרכב אוטונומי יתגבר עליהן".

ומה באשר למפגש בין רכב אוטונומי מוקף חיישנים לבעל חיים או אדם? האם גם אז הוא יידע לתרגם את מה שנמצא מולו ולהגיב במהירות כמו נהג אנושי? "כבר כמה שנים מחקר הרכבים האוטונומיים עוסק בזיהוי גורמים בכביש, תקלות בכביש, בעלי חיים ובני אדם שקופצים בכביש. הדבר נחקר כבר כמה שנים ברחבי העולם ויש הרבה פיתוחים טובים. חברת 'מוביליי' הישראלית היא אחת הדוגמאות לעבודה כזו וישראל חזקה בתחום הזה של רכבים אוטונומיים. יש מחקר טוב שעוסק בכל ההפתעות הללו".

מסביר גלר: "זיהוי חתול על הכביש נעשה על ידי עיבוד תמונה. מחשבים יודעים לזהות עצמים שונים, להבחין שמדובר בחתול או בן אדם. מדובר ביכולות אלגוריתמיים שנעשים היום בצורה טובה. יחד עם כוח החישוב החזק שקיים כיום מתאפשר חישוב של דברים כאלה בקלות וזה מה שנדרש בכביש".

שאלה נוספת שעשויה להיות מטרידה היא שאלת הפרטיות שתלך לאיבוד ביום שבו מחשבים ידעו לאן נסע הרכב שלנו, באיזו שעה, באיזו מהירות ומתי שבנו ממקום למקום. גלר מסכים אך מעיר כמה הערות על הקביעה הזו: "זה נכון. יש בזה איבוד פרטיות, אבל היום אנחנו מניחים שהרכב שניסע בו הוא הרכב הפרטי, בעוד שכאשר יהיה רכב אוטונומי לא יהיה בהכרח רכב פרטי אלא נזמין רכב שיבוא ויקח אותנו ממקום למקום. לא נצטרך להחזיק רכב אישי. מעבר לכך איבוד הפרטיות הזה לא שונה מטכנולוגיות נוספות אחרות שבהן האח הגדול כבר ממילא יודע עלינו הכול".

ומה לגבי חברות הרכב, גורמים בעולם הנפט והדלקים ועוד שעשויים לעשות הכול כדי למנוע את מהפכת הרכבים האוטונומיים מחשש שאכן לא יהיה עוד צורך בכלי רכב פרטיים? "נכון. יש הרבה גורמים שיתנגדו, אבל יש כאן מציאות אידיאלית שצריכה לקרות וכנראה תקרה. המציאות שבה אנחנו מכלים בכל יום שעה או שעתיים על הכביש במקום לעבוד, לקרוא, ללמוד או להיות בבית זו לא מציאות אידיאלית. כל זה בנוסף לתאונות שתימנענה, לכן אני מעריך שהאידיאל ינצח וכל המתנגדים יקבלו את העובדה הזו שרכבים אוטונומיים הם שיניעו אותנו".

מתי כל זה יקרה? גלר מזכיר את המשימה הטכנית כמשימה ראשונית שצריך לפתור, כלומר לוודא שאכן ישנו רכב שיכול לתפקד באופן שכזה. להערכתו בעיה זו תיפתר בתוך שנה או שנתיים, אך "מעבר לזה יש בעיות משפטיות, חוקיות, בעיות של ביטוח ואחריות שצריך לתת עליהן את הדעת. זה ייקח עוד כמה שנים.

״ההערכות מדברות על יותר מעשר שנים. שלב ראשון יהיה המעבר המשלב בין רכבים אוטונומיים ורכבים אנושיים – ממשלות יצטרכו לשקול אם להוריד נהגים בסיבסודים שונים כי יגיעו למסקנה ששווה לשלם את הכסף הזה ולמנוע תאונות, בלי לחכות שהרכבים ירדו מעצמם מהכביש".

פרט נוסף שגלר מזכיר ונותן לנו הצצה ריאלית לעולם כלי הרכב האוטונומיים כשהוא מעיר אודות הכבישים שגם הם צפויים להשתנות בעידן הרכבים האוטונומיים. "הפיתוחים מתייחסים לכבישים כפי שהם היום, על התשתית הקיימת עם התמרורים, רמזורים וכו', תשתית המותאמת לנהג האנושי. כשכל הרכבים יהיו אוטונומיים לא יהיה צורך בכך. כל רכב יתקשר עם רכב אחד ויידע לתזמן את עצמו כדי לנסוע בלי הפסקות, כל רכב יידע מתי תורו לעבור".

על כל אלה מוסיף גלר את אלמנט זיהום אוויר שגם הוא רלוונטי לסוגיה מאחר ו"עמידה בפקק מלכלכת ומזהמת יותר את האוויר. לכן המעבר לרכבים אוטונומיים כל כך מתבקש".

ולקראת סיום הדברים נשאל אם מציאות של כלי רכב ללא נהג מעקרת למעשה את הצורך בהגבלת גיל הנוסעים וילד בן 8 או אף בגיל צעיר יותר יוכל להזמין רכב ולהגיע לכל פינה בארץ, ותשובתו שאכן מציאות כזו תיתכן וממשלות יצטרכו לתת את הדעת על הגבלות כאלה ואחרות בשימוש בכלי הרכב העתידיים הללו.






הצעות והערות ניתן לשלוח לדואר אלקטרוני: computers@inn.co.il