היענות נרחבת למכרז הרכבת הקלה בי-ם

שמונה קבוצות בינלאומיות ניגשו לשלב המיון המוקדם במכרז
להקמה ולתפעול רשת קווי הרכבת הקלה בירושלים

ערוץ 7 , א' בטבת תשע"ח

הרכבת הקלה
הרכבת הקלה
צילום: אריה מינקוב

שמונה קבוצות בינלאומיות הגישו היום (שלישי), את מועמדותן לשלב המיון המוקדם במכרז להרחבת הרכבת הקלה בירושלים.

ועדת המכרזים הבין-משרדית המשותפת למשרדי האוצר, התחבורה ועיריית ירושלים, בראשות סגן החשב הכללי, נחמיה קינד, תבחן את ההצעות ולאחר מכן תכריז על המועמדים שעמדו בתנאי הסף, הכוללים ניסיון בינלאומי בתפעול רשתות רכבת קלה עירונית, יכולת בנייה והקמה, איתנות פיננסית ועוד.

במקביל, תפרסם הוועדה את המכרז הבינלאומי להקמה ולתפעול הרשת לטווח ארוך בשיטת ה-PPP.

הפרויקט, המשותף למשרדי האוצר והתחבורה, עיריית ירושלים, וצוות תכנית אב לתחבורה ירושלים, מבוצע בשיטת PPP, כולל הקמה של מסילות באורך כ-27 ק"מ.

זאת, במסגרת הארכות "הקו האדום" הנוכחי לבית חולים הדסה עין כרם ונווה יעקב ובניית הקו הירוק מהר הצופים ועד למלחה ולגילה, עם שלוחה לגבעת רם.

כמו כן, הפרויקט כולל הפעלה של רשת ה-JNET במסגרתה יופעלו 5 קווי רכבת באופן מדורג, ששיאו צפוי בשנת 2024, עם הערכה של כחצי מיליון נוסעים ביממה. עבודות ההכנה לקראת הנחת המסילות החלו, כאמצעי לקידום הפרויקט וצמצום ההפרעה לציבור בזמן העבודות.

בין הקבוצות המשתתפות נמנים גופי רכבות מובילים בינלאומיים: Alstom, Bombardier, CAF, Siemens, CRRC, Hitachi-Ansaldo, Skoda ועוד.

כמו כן, חברות הפעלת רכבות ממדינות שונות– ספרד, יוון, אוסטריה, רוסיה, פולין, איטליה, רומניה. לצד גופים אלו, משתתפים קבלני תשתיות מובילים בארץ – שיכון ובינוי, אלקטרה, שפיר, מנרב, אשטרום, אורון ועוד. בנוסף, לראשונה במכרזים מסוג זה, משתתפים בשלב המיון המוקדם גופים פיננסיים מקומיים ובינלאומיים, ביניהם Macquarie, Meridiam, IDT telecom, הראל, קרן נוי וקרן תש"י.

סגן החשב הכללי במשרד האוצר, נחמיה קינד אמר כי "מדובר באחד הפרויקטים השאפתניים בענף התחבורה העולמי והוא מושך התעניינות בינלאומית נרחבת. ההשתתפות הרבה בשלב המיון המוקדם במכרז, מהווה הבעת אמון מקצועית בממשלת ישראל ובכלכלה הישראלית מצד החברות המובילות בעולם בתחומי התשתיות, ההפעלה והמימון".


נציין כי בהכנת המכרז החדש יושמה חלוקת סיכונים יעילה ביותר בין המגזר הציבורי לקבוצה שתזכה מהמגזר הפרטי. במסגרת חלוקת הסיכונים, המדינה ועיריית ירושלים נטלו על עצמן את ביצוע עבודות התשתית המהוות הכנה להנחת המסילות, עד לפתחי הבתים והעסקים. כך, תמנע ההפרעה החוזרת לתושבים ולעסקים והזכיין יפעל אך ורק ברצועת המסילה.