מנדלבליט
מנדלבליטצילום: יוסי זמיר, פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודיע לבית המשפט המחוזי מרכז כי בכוונתו להשתמש בסמכותו הייחודית ולהתייצב להליך האזרחי במסגרתו הגיש קצין המילואים, סא"ל ניסים מגנאג'י תביעת לשון הרע נגד מוחמד בכרי, יוצר הסרט "ג'נין, ג'נין".

בעבר נדחתה תביעת לשון הרע שהגישו 5 לוחמי צה"ל במילואים נגד בכרי, למרות שנקבע שהסרט כולל לשון הרע וליוצרו לא עומדות ההגנות הקבועות בחוק, וזאת, בנימוק שלתובעים – שלא הופיעו בסרט - לא עומדת עילת תביעה אישית נגדו שכן, הצופה הסביר אינו מזהה לשון הרע על קבוצת חיילי צה"ל שלחמו בג'נין עם כל אחד מהחיילים הנמנים עליה.

היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, התייצב להליך הערעור של הלוחמים לבית המשפט העליון, שנדחה אף הוא, כמו גם בקשות לדיון נוסף שהוגשו ונדחו.

מנלדלביט קובע כי "בשונה מהמקרה הנ"ל, התובע בהליך הנוכחי, שלא היה מעורב בהליכים המשפטיים הקודמים טוען,כי הוא נראה ומזוהה בסרט בקטע שבו מרואיין מבוגר תושב ג'נין שטוען כי במהלך הלחימה עלו לכאורה חיילים לביתו וגזלו את כל חסכונותיו. מגנאג'י נראה כשהוא פוסע עם שני קצינים נוספים ליד ג'יפ צבאי, כאשר ברקע אומר המרואיין: אמר לי 'תשתוק או שאחסל אותך''. לטענת התובע, הסרט ממשיך להיות מופץ ומוקרן גם בימים אלה".

באחרונה הגיעו אל היועץ המשפטי לממשלה פניות שונות, כולל מהרמטכ"ל, רא"ל גדי אייזנקוט, ובהן נתבקשה בחינת אפשרות התייצבותו של היועץ המשפטי לממשלה להליך.

מאחר שבניגוד להליכים הקודמים, מדובר הפעם בתובע שניתן לזהותו ושמופיע בסרט בזמן שמסופרת "עדות" כביכול המאשימה את חיילי צה"ל בביזה, החליט היועץ המשפטי לממשלה להתייצב ולתמוך בתביעתה.

נזכיר כי בתביעה נטען שאישי ציבור שונים ורמי מעלה בהם שופטי בית המשפט העליון בדימוס, אנשי רוח, שרים, חברי כנסת וקציני צבא בכירים, קראו לאסור את הקרנת הסרט המציג את חיילי צה"ל כפושעי מלחמה. עוד נכתב בתביעה, כי בהליכים משפטיים קודמים שנוהלו בעניין הסרט "ג'נין ג'נין" נקבע כבר שהסרט משופע בדברי דיבה וכי אין למוחמד בכרי הגנה מפני תביעת לשון הרע בשל הקרנת הסרט ופרסומו.

בנוסף דורש התובע כי הסרט ייאסר לשידור בכל מקום וכי כל העותקים הקיימים יאספו ויוחרמו.