בג"ץ הורה להרוס - המנהל לא ביצעבאדיבות רגבים

בחודש ינואר השנה, הקציב בג"ץ למדינה פרק זמן של חצי שנה, כדי לאכוף את החוק נגד חנות לחומרי בניין ומוסך בלתי חוקיים בכפר לובן א-שרקיה שתנועת רגבים עתרה כנגדם. שנה עברה – והמנהל האזרחי לא פעל במקום חרף הצהרות המדינה.

בשנת 2015 עתרה תנועת רגבים לבג"ץ בבקשה כי יורה למנהל האזרחי לממש את צווי ההריסה שהוצאו נגד שורת עסקים מסוכנים שהוקמו בניגוד לחוק בכפר לובאן א-שרקיה הסמוך לעלי, במרחק מטרים ספורים מכביש 60, בו חולפים מדי יום עשרות אלפי נוסעים.

העתירה הציפה את הסכנה החמורה שעסקים אלו יוצרים מדי יום, כאשר רכבים נכנסים ויוצאים מבתי העסק - תוך שהם פורצים לכביש ויורדים מן הכביש ללא הסדרה ראויה.

בחודש ינואר האחרון, ניתן פסק הדין בו התחייבה המדינה כי שני המבנים המרכזיים בעתירה - חנות לחומרי בניין ומוסך בלתי חוקיים שצווי ההריסה כנגדם הוצאו כבר בשנת 2010 אך לא מומשו עד היום - מצויים כעת בסדר עדיפות גבוה למימוש. זאת מאחר ובהם קיימת רמת מסוכנות גבוהה במיוחד, לאור צמידותם לכביש.

על בסיס התחייבות המדינה, בג"ץ מחק את העתירה. הנשיאה בדימוס מרים נאור כתבה בפסק הדין, כי "אם בתוך חצי שנה לא יקרה שום דבר (ביחס לשני המבנים הללו), שערי בית המשפט פתוחים".

חרף פסק הדין, פרק הזמן חלף והמבנים המסוכנים טרם נהרסו.

בתנועת רגבים פנו למנהל האזרחי בבקשה לקבל את סטטוס הטיפול בתיק. המנהל השיב לאחרונה כי במקום בוצעה אכיפה כנגד שני תיקי בניה בלתי חוקית, אלא שתגובת המנהל לא עלתה בקנה אחד עם העובדות בשטח: שני העסקים המדוברים ממשיכים לפעול באין מפריע, וצעדי האכיפה להם טען המנהל, התרחשו בכלל בתחילת שנת 2015 - כלפי מבנים אחרים לחלוטין ועוד בטרם הגשת העתירה האמורה.

"עברה כמעט שנה תמימה מאז פסק הדין, ובתי העסק הללו עומדים על תילם וממשיכים לסכן עשרות אלפי נוסעים", אומר ישי חמו, מנהל הפעילות של תנועת רגבים ביהודה ושומרון. "לאור התגובה הבלתי עניינית מצד המנהל האזרחי ואי העמידה בהתחייבות שלו עצמו, כנראה שבג"ץ יצטרך להתערב".