אבטחה ליד בית כנסת בשבדיה
אבטחה ליד בית כנסת בשבדיהReuters

נשיא 'ועידת רבני אירופה' הרב פנחס גולדשמידט שלח אגרת לראש ממשלת שבדיה סטפן לופן בעקבות אירועי האנטישמיות האחרונים בשבדיה ששיאם השלכת בקבוקי תבערה לעבר בתי כנסת.

הרב גולדשמידט ציין כי 'ועידת רבני אירופה' פועלת למען הקהילות היהודיות באירופה במגוון נושאים ובראשם ההגנה על האינטרסים היהודיים הדתיים והמלחמה באנטישמיות.

"מטרתנו היא להבטיח שהקהילות היהודיות באירופה יוכלו לפרוח בחברה אירופית פתוחה וסובלנית", כתב הרב גולדשמידט, "בעקבות ההתקפות האחרונות על הקהילה היהודית בגטבורג ומאלמו, אנו דורשים להיפגש עמכם כדי לדון בשאלה כיצד הממשלה השבדית מגינה על הקהילה היהודית. למיטב ידיעתנו, שוודיה היא המדינה היחידה באירופה שיש בה גילויי אנטישמיות ציבוריים המביאים להתקפות אלימות נגד הקהילה היהודית וליוזמות חקיקה נגד מצוות הדת היהודית; שחיטה וברית מילה".

במכתבו מציין הרב גולדשמידט כי 18,000 יהודי שבדיה חיים בחוסר אונים מול ההתקפות אנטישמיות ובתחושה קשה של העדר תגובה לחלוטין או חלקית של ממשלת שוודיה. "ישנם מקרים רבים של התעללות ביהודים, בקהילת גטבורג נאמר לנו באחרונה כי מדובר במאבק מתמיד לחיות חיים נורמליים, ולא להיכנע לאיומים, וכי הם אינם חשים בטוחים".

"באופן מדאיג ביותר", מציין הרב גולדשמידט, "מרכז שמעון ויזנטל בלוס אנג'לס פרסם אזהרת מסע ליהודים לפני כמה שנים בשל כישלון של גורמים רשמיים לפעול נגד הטרדות סדרתיות של יהודים במאלמו. מר לופן, איזו מדינה אחרת באיחוד האירופי מאפשרת את הטרדת אזרחיה עד כדי כך שמכון מכובד יפרסם אזהרת מסע ליהודים!? - אני מאמין שהחשש שמא תואשם בחוסר סובלנות כלפי מוסלמים, בעיקר פליטים, שיתק את ממשלתך אך הביא לעלייה מתמשכת בהתקפות אנטישמיות.

"לצערנו, לא זכינו לכל תגובה לאחר המכתב המפורט שהעברנו לשר הפנים דאז, אנדרס יגמן. גם הסירוב להיפגש עמנו כבקשתנו מסמל את סירובה המתמשך של ממשלת שבדיה להתמודד עם בעיות האנטישמיות - הגיעה העת להפסיק לדבר ולטפל באנטישמיות במדינתכם; אנו דורשים לשמוע מכם ישירות מה בדעתכם לעשות".