עולים יורדים ומתהפכים
עולים יורדים ומתהפכיםצילום אילוסטרציה: חן ליאופולד, פלאש 90

רבות מדובר על הביטקויין שמתחיל לתפוס תאוצה בדיווחים הכלכליים אבל גם בדיווחים הפליליים. לא מעט עסקאות אפלות מבוצעות דרך המטבע הווירטואלי עליו שוחחנו עם אריה טוקר, שותף וסמנכ"ל בחברת הייעוץ העסקית Success.

"זה נהיה טרנד", הוא אומר. "כשיש כסף במקום כלשהו כולם נוהרים לשם. הנתונים מראים שבשנה האחרונה יש גידול של פי 5 או 6 בערך הכסף שלהם, אבל אתמול הביטקוין עמד על 19,000 דולר והיום רואים ירידה של אלפיים דולר. זו ירידה של כמעט עשרה אחוזים והתנודות הללו לא מאפשרות לסמוך עליו. אנשים שמפרנסים את עצמם ועובדים קשה לא יכולים להרשות לעצמם את הסיכון של רכישות כאלה.

"רוב האנשים מחפשים ביטחון כלכלי. אם קנית ביטקויין בחמישים אלף והיום יש לך מאתיים עשית רווח מאוד יפה, אבל האם ניתן לעשות זאת כל פעם מחדש, או שזה משהו זמני? הירידה תהיה חייבת לבוא והיא כנראה מאוד קרובה, כך לפי נתוני הימים האלה".

מוסיף טוקר באזהרותיו ואומר: "אני אדם פחדן ואם אני שם את הכסף שלי ומשקיע אותו אני מעדיף לשים אותו בתחום בטוח כמו נדלן או נדל"ן אמריקאי. אפשר לעשות תשואה מאוד יפה של 4 או 5 אחוזים בנדל"ן בארץ, ובארה"ב 10 עד 15 אחוזי רווח. לאורך הזמן רואים שערך הנדל"ן רק עולה.

''בנדל"ן יש לך במה להיאחז ולגעת. כאן יש מטבע וירטואלי שמשתמשים בו לא מעט למטרות פליליות ולא חוקיות כמו תשלומי כופר לשחרור מחשב שננעל. הדרישה היא לתשלום רק בביטקויין כי אין רגולציה רישומים ומעקב. לכן ארגוני פשע ואנשי עולם תחתון משתמשים בזה לביצוע עסקאות לא כשרות שלא היו מתקיימות בעולם האמתי. אז אם אנחנו רוצים לשים את הכסף שלנו במקום כלשהו לא הייתי שם אותו שם אלא אם כן אני מאוד הרפתקן".

באשר לאופן תפקודו של הביטקויין הוא מציין: "חברת ויזה העולמית הוציאה כרטיס שמותאם לביטקויין, יש הרבה עסקים בארץ שמתפארים שהם התחילו לקבל ביטקווין. ברמת העיקרון אין בזה בעיה אבל זה לא יותר מטרנד, כי אין הרבה אנשים שמחזיקים ביטקויין ורוצים לעשות קניות או לקבל שירותים דרך ביטקויין ואם אני עסק שמקבל ביטקויין ארצה לקבל את הכסף מיידית, אז ראשית, הביטקויין מוגדר כנכס שאצטרך לשלם על הרווח בו ומעבר לכך צריך לשלם עמלה על כל העברה".

"אם מכרתי משהו ששוה 19,000 דולר בביטקויין אחד והערך ירד היום בבוקר בעשרה אחוזים, כעת על אותם מוצרים שסיפקתי יש לי הרבה פחות כסף בכיס". עם זאת הוא מציין כי "יש מי שחושב שזה יביא להם לקוחות יוקרתיים ועשירים, אבל גם זה לא נכון כי ניתן לקנות היום חלק מביטקויין גם במאה שקלים.

''אולי בעוד עשר שנים הביטקויין יהיה מובן מאליו לכולם, אבל אני מעדיף לדעת מה קורה עם הכסף שלי ומה אני עושה בו. ברור שאשמח אם הערך של הכסף שלי יעלה או יוכפל, אבל אני לא רוצה לקחת סיכון שיירד בחצי. בנוסף אני לא רוצה להסתמך על ארגוני פשע שאולי מחר יחליטו לשמור את הביטקויינים אצלם בלי להשתמש בהם, אני לא רוצה להסתמך על משהו וירטואלי".

טוקר שב ומזהיר: "אמנם היו ירידות בסדר גודל כמו של היממה האחרונה, אבל הירידה חייבת לבוא והיא תקרה ממש בקרוב. זה לא הגיוני שהערך יעלה כל כך הרבה. בעיקר כאשר ידוע שניתן לייצר רק 21 מיליון ביטקויינים. המחשבים מגבילים את ייצור הביטקויינים ל-21 מיליון, מספר שעדיין לא הושלם, וכשיושלם הייצור הזה לא יהיה יותר ולא ברור מה יהיה בעתיד. כבר עכשיו מתחילים לייצר מטבעות נוספים ומנגד קמים מתחרים, אבל מי שיאמר שהוא בטוח במה שיהיה אחרי שיושלם הייצור של 21 מיליון המטבעות הוא משקר".

בדבריו משווה טוקר את המטבע הווירטואלי לסחר הפירמידה: "הממציאים של המטבעות האלה מקבלים עמלה על כל מסחר במטבע הזה. כך הראשונים שהקימו הם שמתעשרים כמו בשיטת הפירמידה וכל השאר מסתכנים".

לעומת המטבע הווירטואלי מציין טוקר את יציבותו של השקל: "השקל הוא מטבע מאוד חזק. הכלכלה הישראלית היא מהחזקות בעולם. התחזקנו מול הדולר והיורו ויש לי ביטחון בשקל כי אני יודע שהמדינה דואגת למטבע שלי. לביטקויין אין אבא ואימא. לא יודעים מה שמו של מי שהמציא את המטבע הזה, אם זה איש או חברה או ארגון, שמעת פעם על דבר כזה?", הוא תוהה ומציין כי היום בו יתגלה העומד מאחורי המטבע עלול להיות יום של מכה עבור כל המשקיעים.