ריבלין וקנצלר אוסטריה
ריבלין וקנצלר אוסטריהצילום: מארק ניימן/ לע"מ

על רקע התדמית המפוקפקת של הקואליציה שהרכיב, הכריז הקנצלר החדש סבסטיאן קורץ כי אוסטריה מתכוונת להעניק אזרחות לצאצאי יהודי אוסטריה שנרצחו בשואה.

"התכנית עשויה להשפיע על יותר מ־200 אלף בני אדם, אך מאמין שלא כולם יהיו מעוניינים לנצל אותה", אמר.

הצעד הזה הוא חלק מהנסיון של הקנצלר להיאבק בתדמית השלילית של השותפה הקואליציונית הבכירה בקואליציה שהרכיב - מפלגת 'החירות', בעלת השורשים הנאציים והאנטישמיים.

כדי להוכיח רצינות, עולים קולות בקרב קהילת הישראלים יוצאי אוסטריה המבקשים לפתוח מחדש למו"מ את הסכם הפיצויים להחזרת רכושם של יהודי אוסטריה קרבנות הנאצים.

בעקבות מינויו של של מנהיג מפלגת הימין הקיצונית האוסטרית, היינץ כריסטיאן שטראכה לתפקיד לסגן הקנצלר, הקהילה היהודית באוסטריה מתלבטת כיצד לנהוג כלפיו.

חבר הקהילה היהודית באוסטריה הרב יעקב פרנקל צוטט השבוע כאומר כי מדובר במינוי בעייתי המהווה דילמה להנהגת הקהילה.

"המינוי הזה הוא בעייתי ביותר, ובעצם מכניס את יהודי וינה לדילמה שמלווה את מרבית הקהילות באירופה שוב ושוב בשנים האחרונות. יהודי אירופה נתונים בין הפטיש לסדן. מצד אחד ניצב האסלאם, או לפחות האגף הקיצוני שלו, המאיים על חייהם. מצד שני ניצב הימין הלאומני, שאמנם מתמקד כרגע במאבקו באסלאם, אך אלפיים שנות שנאה ואנטישמיות לא נשכחות במהרה", הוא אומר.

עוד הוסיף כי "הימין הקיצוני אולי אינו מאיים כרגע על חיי היהודים, אבל בהחלט מהווה סכנה לאורח חייהם, כשהם כורכים את המיעוטים בבת אחת, וגורמים לאיסור גורף על שחיטה ומילה ודברים מהותיים נוספים.

"במקרה הזה של אוסטריה, הסיפור סבוך יותר, כאשר למרות ששטראכה מצהיר השכם והערב על תמיכתו בישראל, רבים מקרב חברי מפלגתו לא זנחו את הדעות הקיצוניות שלהם נגד היהודים, והשאלה הגדולה מה תהיה המעורבות שלהם בקאוליציה הזו. ימים יגידו. ואנו מתפללים ומקווים שבעזרת ה' החיבור הזה לא יהיה על חשבון יהודי אוסטריה".