טראמפ
טראמפReuters

יורם אטינגר, לשעבר ציר ישראל בוושינגטון, מגיב לאיום של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ולפיה ארה"ב תמנע כספים ממדינות שיצביעו באו"ם נגד ההחלטה האמריקאית להכיר בירושלים.

"אנחנו צריכים לראות האם אכן האיומים האלה יבוצעו אבל אין ספק שיש כאן מדיניות עקבית של נשיא ארה"ב שתם עידן ההתרפסות וההתנצלות כפי שהיה בתקופת אובמה", אומר אטינגר בשיחה עם ערוץ 7.

לדבריו, ארה"ב חוזרת לנהוג כפי שמצופה ממנהיגת העולם החופשי, "תם עידן ההנחות ליריבים ואויבים כדוגמת האייטולות והאחים המוסלמים במצרים או ארגוני טרור אחרים. כעת מה שיקבע את המדיניות על פי טראמפ זה האינטרס האמריקאי ומשמעותו בין השאר שלא להשלים עם זה שגוף כמו האו"ם שאחוזים גדולים ממנו ממומנים על ידי משלם המיסים האמריקאי ושיושב על אדמה אמריקאית, יפעל בשיטתיות נגד אמריקה".

אטינגר מקווה שגם מדינות מערב אירופה יפנימו את המסר, "אירופה נשענת במערך ההגנה שלה על 70 אלף חיילים אמריקאים ועוד עשרות אלפי חיילים אמריקאים שמשרתים ביפן ובדרום קוריאה. המדינות האלה מקבלות סיוע אמריקאי ביטחוני מדי שנה והתגמול לאמריקאים הוא בדרך כלל תגמול שלילי. טראמפ אומר עכשיו שתם העידן הזה".

נשיא ארה"ב מבין שכדי לשלוט בעולם החופשי הוא חייב להפסיק להיות מובל על ידי איומים, "זה מהלך שמשרת את האינטרסים האמריקאים. כי כל עוד השגרירות האמריקאית לא עוברת לירושלים ואין הכרה אמריקאית בירושלים כבירת ישראל, המסר הוא שארה"ב נרתעת מאיומים של חרם ערבי או של טרור אסלאמי, וככה לא נוהגת מי שמתיימרת להיות מנהיגת העולם החופשי, ולכן ההחלטה של טראמפ חשובה.

''אותו דבר גם בסוגיה הפלשתינית, טראמפ אם אכן יפעל בהתאם לדבריו, יהיה הנשיא הראשון שיבהיר לעולם שהוא לא קונה את המיתוס שהנושא הפלשתיני הוא הלב של המשברים במזרח התיכון. עד טראמפ כל נשיאי ארה"ב קנו את המיתוס של הסכסוך הפלשתיני ישראלי שהוא המרכז של המזרח התיכון ,ובא טראמפ ומפריך את זה. השאלה האם הצהרותיו המרעננות אכן יתורגמו לשפת המעשה".