שר התיירות וראש העיר
שר התיירות וראש העירצילום: דוברות ביתר

שר התיירות יריב לוין אישר תקציב בגובה שלושה מיליוני שקלים להקמת מרכז תיירות בעיר ביתר עילית המהווה פרויקט תיירות ראשון מסוגו בארץ המיועד לציבור החרדי.

תכנית מרכז התיירות, תחת השם "פארק מורשת ארץ-יהודה", מתבססת על ממצאים ארכיאולוגיים שאותרו באזור ביתר עילית, וכן על תצוגת החיים היהודיים בביתר העתיקה, כפי שמובאים במקורות.

על פי התכנית המפורטת שהוצגה בפני השר וצוותו, יוקם הפארק באתר בו התגלו מערכת מערות חצובות בסלע. המערות הינן חלק ממערכת של מערות מגורים ותעשיה מהתקופה הביזאנטית. במערה המזרחית הותקנו שתי מערכות של בית בד לכבישת זיתים.

מרכז המבקרים "ארץ יהודה" מתוכנן להיות אבן שואבת לתלמידים, מחנכים ומשפחות חרדיות מכל רחבי הארץ, והוא יספק חווית למידה והנאה בסטנדרטים החרדיים המחמירים ביותר. האתר יורכב מ-4 מתחמים שונים: מבנה מרכז המבקרים, מתחם המערות, אזור לפעילות אתגרית, וגן בוטני חוויתי "ארץ-יהודה". מיקום המרכז הינו בשיפולי גבעה ב' של ביתר עילית.

על פי יוצרי התכנית, אזור הרי יהודה הינו ערש התרבות היהודית, באזור זה נמצאו ממצאים ארכאולוגים של התיישבות יהודית מלפני 3000 שנה. מטרת מרכז המבקרים הוא להראות את אורח החיים היהודי מתקופת בית ראשון ועד חורבן בית שני וימי המרד הגדול.

שר התיירות יריב לוין אמר בטקס בו הוענק האישור, "מהרגע הראשון שנכנסתי לתפקיד הצבתי לעצמי יעד להפוך את משרד התיירות לרלוונטי לציבור החרדי ולוודא שתהיה לו כאן דלת פתוחה. נדהמתי לגלות שמעולם לא עשו שום השקעות כדי לפתח את ענף התיירות לציבור החרדי. היום אנחנו מוציאם לדרך מהלך מהפכני של הקמת פרויקט תיירות חרדי רציני, גם לתושבי הארץ וגם לתושבי חוץ. אנחנו רואים תנועה גדלה והולכת של התיירות החרדית מהארץ ומחו"ל.

"התייר החרדי הוא התייר שמשאיר במדינת ישראל הכי הרבה כסף, יותר מכל התיירים האחרים. אני מודה לראש העיר על העבודה המקצועית, על הגשת הפרויקט באופן הכי טוב שיש, ואני בטוח ששיתוף הפעולה עם העירייה בראשותך יימשך לאורך שנים".

ראש העיר מאיר רובשינטיין אמר בטקס: "שר התיירות יריב לוין עשה היסטוריה, במתן ההרשאה של כמה מיליוני שלקים לפיתוח אתר תיירות על טהרת הקודש, שייבנה בהתאם להוראות הרבנים. מהרגע הראשון שבאתי אליך נתקלתי בדלת פתוחה ובאוזן קשבת. אני מודה לך בשם תושבי ביתר עילית ובשם כלל הציבור החרדי בארץ ובעולם שיהיה להם כעת מיזם חרדי ראשון מסוגו".